Život v korunách stromů
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIProzkoumáme význam stromů pro přírodu i pro člověka. Zjistíme, že fungují jako ekosystémy hostící různé druhy organismů. Objevíme, jak je život v korunách propojen se životem v půdě. To vše formou praktických výzkumných úkolů a s využitím pozorovací plošiny na stromě.
Rozšířená anotace
Žáci pracují v týmech a bádají nad zadanou výzkumnou otázkou, která je pro každý tým jiná. Vědomosti a dovednosti potřebné k vyřešení výzkumné otázky získávají samostatně na různých stanovištích v nejbližším okolí Rychty v Krásensku. Každý tým v rámci v výzkumu čeká jedno zážitkové stanoviště – pozorovací plošina v koruně stromu. Žáci si vyzkouší jednoduché pokusy, například důkaz transpirace nebo kapilárního vzlínání vody ve dřevě. Změří si efekt tepelného ostrova. Spočítají, kolik prachu může zachytit jeden strom. S binokulárními lupami budou hledat půdní živočichy a přemýšlet, jaký význam mají v ekosystému a jak půda souvisí se stromy. Na základě zjištěných informací žáci v rámci simulační hry diskutují a rozhodují, zda realizovat návrh na vykácení konkrétních stromů v obci. Součástí programu je výstup na pozorovací plošinu na stromě. Leze se po lanovém žebříku s jištěním. Před výstupem je nutné vysvětlit bezpečnost a vybavit žáky celotělními popruhy. Prosíme doprovázející učitele, aby zvážili svou pomoc na tomto stanovišti (z časových důvodů i kvůli kontrole a psychické podpoře žáků).
Základní údaje o programu
Délka programu5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina6.–8. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků20–30
Místo začátku a konce programu – popis místapracoviště Rychta
Požadavky na účastníkyterénní oblečení a obuv, tužka, svačina, přezůvky
Cíle programu
Environmentální rozměr programuProgram směřuje k poznávání důležitosti stromů pro člověka a ostatní organismy; buduje pozitivní postoj k stromům v sídlech.
VýstupyŽák/dítě:
- uvede 3 významy stromů v zástavbě pro člověka
- zjistí/vypočítá, kolik prachu zachytí strom
- popíše význam slova transpirace
- popíše, co je tepelný ostrov
- vlastními slovy vysvětlí, co je edafon, a umí jmenovat 2 skupiny jeho zástupců
- uvede 2 příklady, jak strom funguje jako biotop pro organismy
- pozná alespoň 2 druhy fauny vázané na stromy v jejich přirozeném prostředí
- argumentuje v diskusi, používá argumenty získané během programu
- uvede 3 důvody, proč nekácet stromy ve vesnici/ve městě
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova
- ZŠ: ekosystémy, základní podmínky života, lidské aktivity a problémy životního prostředí
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastZŠ: Člověk a příroda; vzdělávací obory ZŠ: Přírodopis
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence občanské
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI