“Kompetencí k podnikavosti se rozumí schopnost využívat příležitosti a nápady a vytvářet z nich hodnoty pro ostatní. Její podstatou je tvořivost, kritické myšlení a řešení problémů, iniciativa a vytrvalost a schopnost spolupracovat s ostatními s cílem plánovat a řídit projekty, které mají kulturní, společenskou nebo komerční hodnotu.”
Evropský referenční rámec klíčových kompetencí pro celoživotní učení
Výchova k podnikavosti trénuje žáky a studenty pro život – připravuje je na zvládání rychlých a častých změn, které přinese 21. století do všech oblastí jejich života.
Novinky, akce, materiály a hromadu inspirace najdete nově na webovém portálu
Pravidelné informace o podnikavých aktivitách organizovaných pro pedagogy, žáky a studenty zprostředkovávají Novinky ze světa podnikavosti ve školách. Vychází cca 5x ročně, nahlédnout můžete zde a k odběru se můžete přihlásit zde.
Máte-li chuť se podílet na jeho obsahu, posílejte tipy nebo napište o více informací na adresu veronika.neckarova(at)lipka.cz.
PŘIHLÁŠENÍ ODBĚRU NOVINEK |
Výpis nejbližších plánovaných akcí
Aktuální kalendář akcí | » Přepnout na archiv proběhlých akcí |
KDY | POŘÁDÁ | TYP | CO | MÍSTO KONÁNÍ | INFO |
6.6.2023 | Lipka | ![]() ZŠ,SŠ |
Podnikavá konference | Kancelář veřejného ochránce práv, Údolní 658, Brno | WEB |
8.6.2023 | Lipka | ![]() |
MYSL V AKCI – Podnikavý REstart pro studenty a žáky | KUMST | |
19.6.2023 | Lipka | ![]() ZŠ |
Podnikavost na 1. stupni a spolupráce s rodiči | Kamenná | |
21.8.2023–23.8.2023 | Lipka | ![]() ZŠ,SŠ |
Letní škola podnikavosti | Kamenná |
Podpůrný materiál zejména pro ředitele škol, P-koordinátory, případně pro zřizovatele škol
Podpůrný materiál zejména pro další vzdělávání pedagogů (DVPP), případně pro vzdělávání budoucích pedagogů
Cílem výchovy k podnikavosti je podnikavý absolvent školy, který během školní docházky natrénoval a osvojil si dovednosti obecné, uplatnitelné průřezově napříč všemi obory a oblastmi života (také nazývané soft skills) – sociální a komunikativní dovednosti, dovednosti řešit problémy, stanovit si cíle, přijímat roli a spolupracovat v týmu lidí, přehodnocovat zvolené postupy.
Výchova k podnikavosti:
Národního ústav pro vzdělávání upozorňuje v dokumentu Kreativita a podnikavost ve vzdělávání z pohledu kariérového poradenství (NÚV, 2013) na skutečnost, že podnikavost je v České republice často zaměňována s pojmem podnikání, a připouští možnost, že tato nesourodost může být způsobena rozdíly v překladu dokumentů Evropské unie. Překlady názvu klíčové kompetence z anglického originálu "entrepreneuership competence" mají dvě verze – kompetence k podnikavosti versus podnikatelská kompetence.
Podnikání je soustavná samostatná činnost jedince za účelem dosažení zisku (podle § 420 Občanského zákoníku ČR).
Podnikavost je podmínka úspěchu jedince v dospělosti v rovině osobní (rodinný život), společenské (aktivní občanství), profesní (podnikavý zaměstnanec, podnikatel či úředník). Podnikavý člověk vidí příležitosti, má vlastní nápady a vyhodnocuje je; zajišťuje zdroje (vnitřní – např. motivace; vnější – např. spolupracovníci, finance) a jde do akce, usiluje o realizaci cílů.
Podnikavost tedy není totéž, co podnikání, ale je důležitá i pro úspěšné podnikání.
Naléhavá potřeba praxe vychovávat podnikavé absolventy škol se odráží v zásadních strategických dokumentech, například v Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy JMK 2020–2024, v aktuální pracovní verzi připravované Regionální inovační strategie JMK 2021–2027, která jde do projednávání a schvalování (údaje ze srpna 2020), v právě připravované Koncepci environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty JMK na období 2021–2030 (údaje ze srpna 2020). Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ obsahuje strategický cíl: „Zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život.“
Také dokumenty EU zdůvodňují a doporučují podporu podnikavosti, zejména:
Evropský referenční rámec klíčových kompetencí pro celoživotní učení, který je přílohou Doporučení Rady Evropské unie ze dne 22. května 2018 o klíčových kompetencích pro celoživotní učení, definuje klíčovou kompetenci k podnikavosti jako jednu z osmi klíčových kompetencí pro celoživotní učení. Evropský rámec klíčové kompetence k podnikavosti (The Entrepreneurship Competence Framework; 2016; dále jen EntreComp) konkrétně popisuje klíčovou kompetenci k podnikavosti a jak s ní pracovat v praxi.
EntreComp doposud nebyl adaptován na reálné prostředí škol. V dokumentu je uvedeno, že se jedná o startovací čáru a EntreComp musí být dále upraven pro potřeby dalšího použití. Během realizace prvního implementačního projektu Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání v JMK (projekt KaPoDaV, 2017 – srpen 2020) byla pilotně ověřena praktická aplikace klíčové kompetence k podnikavosti do výuky základních, středních a vyšších odborných škol i dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání (dále jen „KAP“) je nově vzniklým nástrojem, který má na území krajů pomoci zlepšit řízení škol, hodnocení kvality vzdělávání a plánování strategických kroků vedoucích ke zvýšení kvality vzdělávací soustavy kraje i jednotlivých škol. Časově je KAP doposud rozvržen do dvou období – KAP 1 probíhal od roku 2016 do roku 2019, časový harmonogram KAP 2 je naplánován na roky 2019–2022. Zaměření KAP 2 navazuje na KAP 1.
Z pohledu školské soustavy je KAP určen především pro střední a vyšší odborné školy a organizace zájmového a neformálního vzdělávání mládeže. Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě (dále jen PIK) patří k tématům povinným, současně k tématům, která jsou společná i pro základní a mateřské školy, proto jsou zohledněny i jejich potřeby a je zajištěna i spolupráce s Místními akčními plány (MAP; jsou určeny pro základní a mateřské školy).
Ústředním motivem konference bylo především zapojení konkrétních stakeholderů, kteří prakticky využívali načerpané zkušenosti ze sdílených příkladů dobré praxe a následně je aplikovali ve své praxi. Celým programem provázeli 3 moderátoři z řad partnerů, a to: Adri Mertens z Alpha College, Alexander Grit z Hanse University a Anne Furphy z Chamber of Commerce of Seville. Účastníci měli prostor pro sociální interakci a výměnu případných kontaktů k další spolupráci. Konference se za český tým účastnila vedoucí projektového týmu, Ing. Erika Dittrichová, DiS a projektová manažerka/ekonomka projektu, Mgr. Jana Gothard.
Na každý KAP JMK navazuje implementační projekt.
První implementační projekt KaPoDaV – Podpora kariérového poradenství, podnikavosti pro udržitelný rozvoj a dalšího vzdělávání v JMK (2017 – srpen 2020), jehož součástí byla klíčová aktivita „Podnikavostí k udržitelnému rozvoji JMK“, podpořil rozvoj podnikavosti v JMK např. speciálním proškolením pedagogů z 60 škol na pozici koordinátora podnikavosti (dále jen P-koordinátor), dalším vzděláváním pedagogů, implementací řady podnikavých produktů do výuky a pravidelným setkáváním Regionální rady podnikavosti JMK (dále jen RRP). Projekt významně ovlivnil 60 škol a v menším rozsahu cca 20 dalších škol. Dlouhodobá systémová podpora by však mohla podpořit výchovu podnikavých absolventů cca ve 450 školách JMK.
Druhý implementační projekt iKAP JMK II by měl v období 2020 (září) – 2023 přispět k rozvoji podnikavosti cca ve 100 školách. V připravených aktivitách nabízených jihomoravským školám jsou zohledněny zejména tyto priority JMK:
I.B1: „Poskytnout školám a školským zařízením v praxi funkční model dlouhodobé systémové podpory podnikavosti, iniciativy a kreativity (vč. environmentálního vzdělávání).“
I.B2: „Posílit předpoklady uvnitř škol k systémové výchově podnikavých absolventů.“
I.B3: „Rozvíjet klíčovou kompetenci (KK) k podnikavosti propojením žáků/studentů s praxí a realitou.“
I.B4: „Stabilizovat výchovu podnikavých absolventů SŠ a VOŠ podpůrnými opatřeními.“
II.B1: „Rozvíjet PIK ve školách a školských zařízeních v návaznosti na koncept Evropského rámce KK k podnikavosti a v souladu s cíli udržitelného rozvoje (SDGs).“
II.B2: „Inspirovat pedagogy a žáky/studenty zahraničními zkušenostmi s osvojováním KK k podnikavosti – zprostředkovat důležitým aktérům rozvoje PIK a podnikavým žákům/studentům inspirativní setkání přinášející ze zahraničí do škol JMK příklady dobré praxe nebo zkušenosti eliminující úskalí (včetně podpory rovných příležitostí).“
Lipka je v obou implementačních projektech KAP JMK partnerem JMK a garantem realizace klíčových aktivit pro podporu podnikavosti, při tom velmi úzce spolupracuje s Jihomoravským inovačním centrem, dalším partnerem JMK.
Materiály vznikly v rámci projektu KaPoDaV – Podpora kariérového poradenství, podnikavosti pro udržitelný rozvoj a dalšího vzdělávání v Jihomoravském kraji. Tento projekt je spolufinancován EU, SR ČR a JMK. Příjemcem je Jihomoravský kraj.
© LIPKA 2023