podzim v přírodní zahradě

» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI

Přírodní zahrádka je zdrojem potravy nejenom pro nás, ale i pro různé živočichy. Zkusíme si vyrobit dobroty z jablíček – od moštu přes pečená jablka na ohni, zahrajeme si na ruměnice, sýkorku a veverku a využijeme při tom výukové prvky v zahradě. Inovace programu byla podpořena ESF a státním rozpočtem ČR.


Rozšířená anotace


Na základě pohádky o veverce, ploštici, žížale a sýkorce řeší žáci problém útočiště a zdrojů potravy pro volně žijící živočichy v zahradě. Pomocí praktických činností (sání z lipových oříšků, překážková dráha, „zobání“ semínek pinzetou, …) přijdou na to, jakou potravu živočichové potřebují a že ji mohou na zahradě nalézt. Také se seznámí s možnostmi zpracování vlastního zdravého ovoce na chutné produkty. Vyrobí si mošt z jablek a hroznů a na ohni opečou jablka. Vyzkouší si, že i padaná jablka lze dále využít.


Základní údaje o programu


Délka programu
3.5 hod. včetně přestávek

Cílová skupina
2.–3. ročník ZŠ

Optimální počet účastníků
10–30

Místo začátku a konce programu – popis místa
Pracoviště Lipová, Lipová 20, Brno-Pisárky, program probíhá v interiéru a převážně v zahradě.

Požadavky na účastníky
přezůvky, svačina, oděv a obuv do terénu (včetně doprovodu), v případě nepřízně počasí pláštěnka


Cíle programu


Environmentální rozměr programu
V rámci EVP žáci hledají možnosti přírodní zahrady jako zdroje obživy pro člověka i volně žijící živočichy. Utrhnou si a vlastnoručně zpracují na zahradě bez chemie pěstované ovoce. Využijí i padaná a červivá jablka.

Výstupy
Žák/dítě:
  • natrhají a nasbírají ovoce a vyrobí z něj mošt
  • uloží rostlinné zbytky z výroby na kompost
  • vysvětlí, proč ruměnici můžeme často nalézt u paty lípy
  • popíší, kam veverka ukrývá zásoby na zimu
  • jmenují alespoň jeden druh semen, kterými se sýkorka může živit v zimě
  • popíší, jak lze využít různá jablka (zdravá, červivá, natlučená, nahnilá)


Zařazení dle RVP


Průřezové téma
  • Environmentální výchova/ Ekosystémy, Základní podmínky života, Vztah člověka k prostředí


Vzdělávací oblast
Člověk a jeho svět (Přesah do vzdělávací oblasti Člověk a svět práce)

Rozvíjené klíčové kompetence
  • kompetence k učení
  • kompetence k řešení problémů
  • kompetence komunikativní
  • kompetence občanské




» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI

Informace o cookies


Kliknutím na Přijmout vše budou uloženy cookies funkční, preferenční, analytické, marketingové. Přinese vám to pohodlné používání webu, umožní nám měřit jeho funkčnost i cílit lépe reklamní nabídku našich produktů. Své preference můžete snadno upravit kliknutím na Nastavení cookies.

Nastavení cookies Přijmout vše

Nastavení cookies


Kliknutím na Přijmout vše budou uloženy cookies funkční, výkonnostní, analytické, marketingové. Přinese vám to pohodlné používání webu, umožní nám měřit jeho funkčnost i cílit lépe reklamní nabídku našich produktů. Své preference můžete detailně nastavit a uložit kliknutím na Uložit nastavení.

Přijmout vše Uložit nastavení

Funkční:
Některé soubory cookie jsou vyžadovány, aby byla zajištěna základní funkčnost. Bez těchto cookies nebude web fungovat správně. Ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat.

Preferenční:
Preferenční soubory cookie umožňují, aby si webový server zapamatoval informace, díky nimž přizpůsobil vzhledu nebo chování webu každému uživateli. Mezi tyto informace může patřit ukládání vybrané měny, regionu, jazyka nebo barevného motivu.

Analytické:
Analytické soubory cookie nám pomáhají vylepšovat naše webové stránky shromažďováním informací a podáváním zpráv o jeho používání.

Marketingové:
Marketingové soubory cookie se používají ke sledování návštěvníků napříč webovými stránkami, které majitelům stránek umožňují zobrazovat relevantní a poutavé reklamy.
*