Cesta do Ekvádoru
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACICo se skrývá za pěstováním banánů a původem čokolády? Vžijeme se na chvíli do kůže pěstitelů kakaových bobů a porozumíme principu spravedlivého obchodu (fair trade). Při simulační hře se ocitneme v roli těžařů ropy, domorodců nebo jaguára. V následné diskusi posoudíme environmentální dopady dovozu exotického ovoce a navrhneme k němu alternativy.
Rozšířená anotace
Program se soustředí především na téma spravedlivého obchodu a vlivu dovozu cizokrajného ovoce na životní prostředí. Co se skrývá za původem čokolády, přiblíží žákům hra na pěstitele kakaových bobů. Podrobněji se seznámíme s tématem fair trade (spravedlivý obchod) a jeho vlivem na život místních lidí. Při aktivitách s mapou a fotografiemi i texty se zamyslíme nad dlouhou cestou banánů na náš stůl a nad tím, jak ovlivňuje životní prostředí. Jako alternativu k cizokrajnému ovoci ochutnáme vlastnoručně vyrobenou dobrotu z místních plodin.
Struktura programu vychází z třífázového modelu učení EUR a využívá principů kritického myšlení.
Základní údaje o programu
Délka programu3.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina5.–7. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků10–30
Místo začátku a konce programu – popis místaPracoviště Lipová, Lipová 20, Brno-Pisárky, program probíhá v interiéru.
Požadavky na účastníkypřezůvky, pití, svačinu
Cíle programu
Environmentální rozměr programuPřibližuje žákům, jaký může mít doprava ovoce na velké vzdálenosti vliv na životní prostředí a souvislosti se spotřebitelským chováním. Seznamuje žáky s principy fair-trade.
VýstupyŽák/dítě:
- pojmenuje rizika pro životní prostředí a obyvatele při dalekém dovozu ovoce
- najde alternativy k dalekému dovozu ovoce
- popíše pocity ze simulační hry a odvodí některé zásady spravedlivého obchodu
- průběžně vyjadřuje postoj k tématům
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Environmentální výchova/ Vztah člověka k prostředí, Lidské aktivity a problémy životního prostředí
- Multikulturní výchova/ Kulturní diference, Lidské vztahy, Etnický původ, Multikulturalita
Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět (1. stupeň), Člověk a společnost (2. stupeň), Člověk a příroda (2. stupeň)
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence občanské
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI