MOBIL – CO NEVYČTEME Z DISPLEJE
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIKolik milionů nepoužívaných mobilů leží v našich šuplících? Tušíte, co všechno je skryté za jejich výrobou? Jak souvisí například s konfliktem v Demokratické republice Kongo? Program odkrývá environmentální, sociální i ekonomické problémy spojené s výrobou, spotřebou a likvidací elektroniky, kterou denně používáme.
Rozšířená anotace
Jak souvisí můj mobil s událostmi a problémy v různých částech světa? Může být mobil a jiná elektronika „zelený“, environmentálně příznivý? V programu žáci hledají odpovědi zejména na tyto otázky – zjistí, kolik toho mobil za svůj životní cyklus nacestuje, v případových studiích se seznámí s příklady dopadů výroby, spotřeby a likvidace mobilních telefonů v Demokratické republice Kongo (spojitost těžby nerostů pro elektronický průmysl a probíhajícího ozbrojeného konfliktu), Jihoafrické republice (neférové vystěhovávání obyvatel z území určených pro těžbu nerostů), v Číně a České republice (pracovní podmínky při výrobě elektroniky) a v Ghaně (nelegální vývozy elektroodpadu z Evropy a jejich likvidace a skládkování v Ghaně spojené s úniky nebezpečných látek). V druhé části programu se žáci seznámí s příklady dobré praxe, zamýšlí se nad možnostmi řešení, vyjádří svůj postoj ke spotřebitelské odpovědnosti a diskutují o něm.
Základní údaje o programu
Délka programu3.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina1.–4. ročník SŠ
Optimální počet účastníků15–30
Místo začátku a konce programu – popis místaLipka – pracoviště Kamenná, Kamenná 20, 639 00 Brno
Požadavky na účastníkypřezůvky, svačina (pitný režim je zajištěn)
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci si uvědomují souvislosti mezi věcí denní potřeby (mobil) a problematikou stavu životního prostředí, pracovními podmínkami a sociální i ekonomickou situací v různých částech světa.
VýstupyŽák/dítě:
- vyjmenuje důležité materiálové složky mobilu
- vypočítá, jaké vzdálenosti po světě urazí vybrané materiálové složky mobilu, než se z nich stane mobil
- popíše fotografie související s životním cyklem mobilu
- vlastními slovy interpretuje případovou studii související s životním cyklem mobilu
- vyjádří svůj postoj k možnostem spotřebitelské odpovědnosti a formuluje argumenty pro svůj postoj
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Dle RVP G: Environmentální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
- Dle RVP SŠ a SOŠ: Člověk a životní prostředí, Občan v demokratické společnosti
Vzdělávací oblastDle RVP G:
Člověk a příroda / Geografie, Biologie, Chemie;
Člověk a společnost / Občanský a společenskovědní základ;
Člověk a zdraví / Výchova ke zdraví.
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
- kompetence občanské
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI