Skryto za palmami
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIJak souvisí chipsy a sladkosti s ohrožením orangutanů a tygrů? Kde všude najdeme palmový olej a proč se kvůli němu kácí pralesy? Pomocí simulačních her a metod kritického myšlení žáci tyto souvislosti pochopí a budou o nich diskutovat. Na závěr programu si mohou upéct sušenky bez palmového oleje, délka programu je pak 4 hod.
Rozšířená anotace
Motivačním příběhem v programu je záhada cestovatele Toma a žáci s využitím indícií pátrají po tom, kde pořídil své fotografie, jaké místo a proč navštívil, co viděl a co se mu tam přihodilo. Pracují s mapou a atlasem světa, souřadnicemi, překládají z angličtiny a vybavují si, co ví o deštném pralese.
Hlavním tématem je problematika pěstování palmy olejné v Indonésii na úkor deštných pralesů a jejich biologické rozmanitosti, stejně jako sociální a zdravotní dopady na místní obyvatele. V průběhu programu žáci absolvují dvě simulační hry, kde pocítí vyčerpání živočichů kvůli úbytku zdrojů a životního prostoru, ve druhé pak nespravedlnost a bezradnost obyvatel indonéské vesnice.
Dále s využitím textu a fotografií žáci popisují příčiny problému a hledají možná řešení či opatření k jeho zmírnění. Vybírají si některé z řešení, sepisují dopis společnosti využívající palmový olej ve svých výrobcích, vyrábí informační poster či zkouší upéct vlastní sušenky bez palmového tuku.
Program využívá učebního modelu EUR a metod kritického myšlení.
Základní údaje o programu
Délka programu4 hod. včetně přestávek
Cílová skupina6.–8. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků10–30
Místo začátku a konce programu – popis místaPracoviště Lipová, Lipová 20, Brno-Pisárky, program probíhá v interiéru, za příznivého počasí i v zahradě.
Požadavky na účastníkypřezůvky, pití, svačinu
Cíle programu
Environmentální rozměr programuProgram přibližuje žákům problematiku pěstování palmy olejné, vliv rozsáhlých plantáží na mizení vzácných ekosystémů a živočišných druhů.
VýstupyŽák/dítě:
- orientuje se v mapě světa, nalezne Borneo podle souřadnic
- vyjádří své pocity ze simulační hry
- popíše příčiny mizení druhů v deštných pralesích Indonésie
- vyjmenuje alespoň 5 živ. druhů ohrožených pěstováním palmy olejné
- vybere si aktivitu, jak může on sám přispět řešení problému
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova/ Vztah člověka k prostředí, Lidské aktivity a problémy životního prostředí
Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět (1. stupeň), Člověk a společnost (2. stupeň), Člověk a příroda (2. stupeň)
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence občanské
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI