ŠUTRgame
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIAkční geologický program. Probíhá formou unikátní simulační hry a může sloužit jako motivace či shrnutí učiva geologie. Spojuje téma neobnovitelných zdrojů s geologickým vývojem území ČR. Žáci zakládají těžební společnosti, volí strategii těžby a snaží se vytvořit stabilní firmy.
Rozšířená anotace
Geologie je žáky často vnímána jako nezáživné téma. Program Šutrgame ale ukazuje, že tomu tak není. Geologie je představena jako oblast plná fascinujících otázek, na které se budeme snažit najít odpovědi.
Téma je prezentováno formou unikátní terénní simulační hry, která v sobě spojuje pohyb, hledání odpovědí na otázky a volbu strategie, která přinese úspěch ve hře.
Žáci založí těžební firmy a snaží se uspět v dravé konkurenci ostatních firem. Volí různé strategie těžby, navštěvují Báňský úřad a Ministerstvo životního prostředí, kde si musí vyřídit licence a povolení k těžbě a prokázat důkladnou znalost geologických procesů a zákonitostí. Zvažují množství zásob daných surovin a jejich cenu na trhu. Rozhodují se, jestli se chtějí chovat odpovědně k životnímu prostředí, nebo se orientovat spíše na zisk.
Program tak v různých úrovních nastoluje téma geologické stavby a hlavních hornin ČR, odpovědnost firem k životnímu prostředí a hospodaření s neobnovitelnými zdroji.
Základní údaje o programu
Délka programu5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina9. ročník ZŠ, SŠ
Optimální počet účastníků20–30
Místo začátku a konce programu – popis místaProgram probíhá v Krásensku v nejbližším okolí Rychty. V případě horšího počasí je dostupné zázemí budovy.
Požadavky na účastníkyterénní obuv a oděv, psací potřeby
Cíle programu
Environmentální rozměr programuProgram je zaměřený na neobnovitelné zdroje surovin a jejich vyčerpatelnost.
VýstupyŽák/dítě:
- rozliší důsledky vnitřních a vnějších geologických dějů včetně geologického oběhu hornin
- uvede 3 procesy, které nejvíce formovaly podobu našeho území
- uvede na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí
- popíše způsoby vzniku přírodních zdrojů a uvede 3 významné nerostné suroviny dostupné na našem území
- popíše principy hospodaření s vyčerpatelnými přírodními zdroji a vysvětlí pojem neobnovitelný zdroj
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova
- ZŠ: přírodní zdroje (vznik, vyčerpatelnost, hospodaření)
- SŠ: využívání zdrojů energie a surovin, klady a zápory jejich získávání a využívání
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastZŠ: Člověk a příroda; vzdělávací obory ZŠ: Přírodopis (neživá příroda), Zeměpis (životní prostředí)
SŠ: Člověk a příroda; vzdělávací obory SŠ: Geografie (přírodní prostředí)
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k řešení problémů
- kompetence sociální a personální
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI