Bádání za humny
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIJak daleko doskočí kobylka? Je na louce více druhů rostlin nebo živočichů? Jaké druhy bezobratlých pomáhají rozkladu organických zbytků v lese? Z žáků se stanou vědci, kteří si sami vymyslí téma i postup vlastního bádání. Co objeví právě vaši žáci?
Rozšířená anotace
Badatelský den, během kterého se žáci seznámí s metodami přírodovědného průzkumu. Budou moci dělat vlastní přírodovědný výzkum u nedalekého rybníka, na louce nebo v lesíku. Během programu si žáci projdou jednotlivými fázemi výzkumu, naučí se položit si výzkumnou otázku, vytvoří na ni hypotézu a postup, který si pak ověří v praxi. Zapůjčíme jim pomůcky, které budou potřebovat. Na závěr zpracují poster, který před ostatními spolužáky odprezentují.
Základní údaje o programu
Délka programu5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina7.–9. ročník ZŠ, SŠ
Optimální počet účastníků20–30
Místo začátku a konce programu – popis místaVnitřní a venkovní část programu; vnitřní v budově pracoviště Rychta, venkovní u rybníčku za okrajem Krásenska
Požadavky na účastníkypřezůvky do budovy, psací potřeby, oblečení a obuv do terénu, pláštěnka, pití a svačina
Cíle programu
Environmentální rozměr programuProgram je zaměřen na kontakt žáků s přírodou, vede k zamyšlení nad otázkami, které se týkají biologie a ekologie. Žáci rozšiřují své biologické a ekologické znalosti. Učí žáky samostatně přemýšlet o přírodě a aktivně získávat odpovědi.
VýstupyŽák/dítě:
- formuluje výzkumnou otázku, hypotézu a navrhne metody pro získání dat potřebných k jejímu zodpovězení
- používá složitější pomůcky, přístroje a pokusy ke zkoumání přírodních dějů a zjišťování stavu životního prostředí
- shromažďuje a porovnává informace z vlastního pozorování a z různých informačních zdrojů, rozhovorů či dotazníků; shromážděná data vyhodnotí
- prezentuje vyhodnocené informace pomocí tabulek, grafů a schémat, data interpretuje (tj. vysvětluje, proč je výsledek takový, jaký je)
- závěry svých výzkumů prezentuje ostatním žákům či skupině
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova:
- ZŠ: Ekosystémy, Základní podmínky života
- SŠ: Problematika vztahů organismů a prostředí, Člověk a životní prostředí
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastZŠ: Člověk a příroda; Přírodopis, Chemie
SŠ: Člověk a příroda; Biologie, Chemie
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k řešení problémů
- kompetence sociální a personální
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI