KOHOUTOVICKÁ OBORA – terénní program
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACICo umí a jak funguje lesní ekosystém a co se stane, když do něho svou činností zasáhne člověk?
Žáci pracují ve skupinách metodou potvrzujícího bádání s využitím terénních nezbytností: dalekohledu, lupy, mikroskopu a pomůcek na odlov bezobratlých živočichů.
Rozšířená anotace
Lesy umí vyprávět a lidé umí naslouchat, i když to mnozí už dávno zapomněli. Ukážeme žákům, jak naslouchat lesu, jak ho prozkoumat od chodbiček v půdě po koruny stromů, na co se zaměřit při pozorování rostlin a živočichů a hlavně zjistíme, jak je to všechno propojené, co je to lesní ekosystém, a co se stane, když do něho svou činností zasáhne člověk…
Žáci pracují ve 3–4 členných skupinách metodou potvrzujícího bádání s využitím terénních pomůcek: dalekohledu, lupy, mikroskopu, pomůcek na odlov bezobratlých živočichů.
Učí se formulovat hypotézy, pozorovat, vyhodnocovat závěry – na úrovni potvrzujícího bádání.
Základní údaje o programu
Délka programu4 hod. včetně přestávek
Cílová skupina4.–6. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků15–45
Místo začátku a konce programu – popis místaObora Holedná:
Místo srazu je zastávka MHD, autobusových linek č. 50 a 52 „Kohoutovice, hájenka“, ulice Žebětínská. Ukončení programu u východu z obory u ohrady s černou zvěří, poblíž zastávky MDH „Stará dálnice“.
Požadavky na účastníkysvačina, pití, pláštěnka v batůžku, oblečení do terénu
Cíle programu
Environmentální rozměr programuRozvíjení citlivosti, vztahu a empatii vůči přírodě a životnímu prostředí, pochopení základních konceptů fungování přírody a životního prostředí (žáci samostatným pozorováním a zkoumáním vyvozují, jak lidé svou činností ovlivňují ekosystém lesa).
VýstupyŽák/dítě:
- objasní pojem ekosystém
- rozliší lesní patra, zhodnotí zastoupení pater v terénu
- vysvětlí význam lesů v krajině, význam lesa pro člověka
- uvede zástupce bezobratlých živočichů, ptáků a savců žijících v lese (praktické pozorování)
- vyhledá v terénu stopy lesních živočichů (pobytová znamení)
- vyhodnotí, jestli se v terénu vyskytují houby vč. podhoubí, řasy, mech, lišejník
- ovládá zacházení s lupou, mikroskopem a dalekohledem
- objasní význam mrtvého dřeva v lesním ekosystému
- jednoduchým způsobem popíše koloběh živin v přírodě
- v terénu vyměří plochu 1 aru
- v terénu změří obvod kmene stromu
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Environmentální výchova (rozvíjí porozumění souvislostem v biosféře, vztahům člověka a prostředí, podněcuje toleranci, vstřícnost a ohleduplnost ve vztahu k prostředí).
Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět (1. stupeň ZŠ), Člověk a příroda (2. stupeň ZŠ), Člověk a zdraví
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
- kompetence občanské
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI