POTRAVNÍ VZTAHY A FOTOSYNTÉZA
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIKdo je to rozkladač? Odkud čerpá živá příroda energii? Žáci prozkoumají potravní vztahy mezi organismy. Stanou se z nich herci a vyzkouší si, co se odehrává ve stromě při fotosyntéze. Od jara do podzimu také pozorujeme půdní rozkladače přímo v terénu.
Rozšířená anotace
Při skupinových aktivitách, pohybových a didaktických hrách žáci přemýšlejí o potravních vztazích, koloběhu látek a tocích energie v přírodě. Seznámí se s hlavními účastníky potravní sítě, dramatickou formou prožijí proces fotosyntézy a vyvodí její význam pro život na Zemi. V teplotně příznivých částech roku je součástí programu průzkum půdních organismů pomocí krabičkových lup.
Výuka probíhá z části v terénu, a to za každého počasí.
Základní údaje o programu
Délka programu3.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina4.–6. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků15–30
Místo začátku a konce programu – popis místaProgram začíná a končí na pracovišti Jezírko.
Požadavky na účastníkyTerénní oblečení a obuv, pláštěnka, přezůvky, svačina, pití.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuProgram vede k žáky uvědomění si důležitosti všech trofických složek ekosystémů, jejich vzájemné provázanosti a možných důsledků, ke kterým vede narušení rovnováhy mezi nimi.
VýstupyŽák/dítě:
- objasní roli producentů, konzumentů a rozkladačů v ekosystému,
- vysvětlí průběh fotosyntézy a její význam v ekosystému,
- uvede příklad potravního řetězce,
- na příkladu demonstruje princip koloběhu látek a toku energie,
- využívá lupu pro pozorování detailů těla bezobratlých živočichů a jejich určení,
- citlivě manipuluje s bezobratlými živočichy.
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Environmentální výchova/ Ekosystémy, Základní podmínky života, Vztah člověka k prostředí, Rozvoj schopností poznávání
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět, Člověk a příroda
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence komunikativní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI