Putování k propadání
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIDo jaké míry přetváří krasovou krajinu voda a jak tuto krajinu využívá člověk? Jak geologie souvisí s vegetací i s celkovou podobou místa? To se dozvíme při putování od pískovny Seč přes geopark, skalní amfiteátr Kolíbky až k Rudickému propadání.
Rozšířená anotace
Exkurze do okolí Rudice se skládá z jednotlivých částí a nabízí možnost přizpůsobit aktivity věku účastníků a požadavkům učitelů. Hlavním tématem lokality je geologie i geomorfologie místa, voda a krasové jevy a využívání lokality člověkem (i s dopady této činnosti).
Exkurze je pojata jako pohled na místní krajinu a na její jednotlivé složky. Věnujeme se na ní geologii a geografii, vodě, krasovým jevům, rostlinám a živočichům nebo využívání krajiny člověkem a její historii. V rámci exkurze navštívíme přírodně, geologicky i historicky zajímavá místa v okolí Rudice v malebné krajině CHKO Moravský Kras. Přímo v krajině se účastníci exkurze seznámí s příklady krasových jevů a jejich vznikem, najdou místní horniny a zjistí jejich původ. Navštíví běžně nepřístupné jeskyně, poznají specifika krasové krajiny a zjistí, jací živočichové jsou na ni vázáni a proč. Na konkrétních příkladech mohou pozorovat v krajině sukcesi.
Základní údaje o programu
Délka programu5 hod. včetně přestávek, doporučená délka programu, možno přizpůsobit
Cílová skupina6.–9. ročník ZŠ, SŠ
Optimální počet účastníků15–50
Místo začátku a konce programu – popis místazačátek – zastávka Jedovnice, Chaloupky; konec – zastávka Jedovnice, Chaloupky; délka trasy přibližně 6,5 km; možno upravit podle individuálních požadavků a způsobu dopravy školy
Požadavky na účastníkyterénní obuv a oblečení, při nepříznivém počasí pláštěnka, čelovka (baterka), pití, svačina, psací potřeby; oblečení na zašpinění do jeskyně (dlouhé kalhoty a mikinu); chodí se v každou roční dobu a za každého počasí (dle domluvy se školou)
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽák se seznámí s historií využívání krajiny v Moravském krasu na příkladu obce Rudice. Je motivován poznávat svoje okolí; oceňuje význam krajiny (z hlediska historických svědectví, přírodních hodnot, místa zábavy a rekreace …).
VýstupyŽák/dítě:
- vysvětlí vlastními slovy pojem kras a jak vzniká
- uvede na 1 příkladu, jak se krasová krajina měnila v historii, jak byla využívána a jaký měla význam pro člověka
- vyjmenuje 3 suroviny využívané člověkem v Moravském krasu
- rozliší 3 krasové jevy
- definuje význam povrchových i podzemních vod, jejich vliv na krasovou krajinu a její formování
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova
- ZŠ: Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí
- SŠ: Problematika vztahů organismů a prostředí, Člověk a životní prostředí, Životní prostředí regionu a České republiky
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastZŠ: Člověk a společnost (Dějepis); Člověk a Příroda (Chemie, Přírodopis, Zeměpis); SŠ: Člověk a společnost (Dějepis); Člověk a Příroda (Chemie, Biologie, Geografie, Geologie)
Rozvíjené klíčové kompetence
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI