Moravský kras od severu k jihu
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIBěhem celodenní autobusové exkurze porovnáme severní a střední část Moravského krasu z hlediska geologie a geomorfologie, historie a vlivu osídlení na krajinu a životní prostředí.
Rozšířená anotace
Chcete vidět rozmanitost různých částí Moravského krasu? Navštívit jak propadání vod do podzemí, tak jejich vývěry? Myslíte si, že se mohou lišit jednotlivé oblasti chráněného území? Během celodenní autobusové exkurze porovnáme severní a střední části krasu z hlediska geologie, geomorfologie, historie a vlivu osídlení na krajinu a životní prostředí.
Navštívíme postupně 3 části Moravského krasu. V Holštejně prozkoumáme jeskyni a další krasové jevy. Jednoduchým pokusem si vysvětlíme, jak vznikl vápenec a jak vznikají jeskyně. Na zřícenině hradu Holštejn se zaměříme na středověké osídlení Moravského krasu. Na příkladu hornické vsi Rudice si ukážeme vliv člověka na krasovou krajinu a navštívíme jednu z mála vesnic ležících v centru Moravského krasu. Při dostatku času exkurzi zakončíme v typickém krasovém kaňonu Josefovského údolí, které patří k nejcennějším přírodním lokalitám Moravského krasu, přestože ho v minulosti člověk intenzivně průmyslově využíval.
Základní údaje o programu
Délka programu7 hod. včetně přestávek, včetně přejezdů mezi lokalitami, doporučená délka programu
Cílová skupina6.–9. ročník ZŠ, SŠ
Optimální počet účastníků15–40
Místo začátku a konce programu – popis místazačátek – Šošůvka; konec – Josefov, Býčí skála; místo začátku a konce programu i samotnou trasu a navštívená místa lze po individuální domluvě měnit
Požadavky na účastníkyterénní obuv a oblečení, pláštěnka, čelovka (baterka), pití, svačina, psací potřeby
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽák charakterizuje krasovou krajinu a popíše vliv člověka a jeho činností na životní prostředí a krajinu v krasové oblasti.
VýstupyŽák/dítě:
- rozpozná vápenec na základě jednoduché chemické reakce
- vyjmenuje alespoň 3 krasové jevy
- zhodnotí vliv vody na krasovou krajinu
- vysvětlí vliv lidské činnosti na kvalitu vody
- charakterizuje geomorfologii krasových oblastí
- popíše historii využívání krasové krajiny
- popíše vliv těžby nerostných surovin na krajinu a životní prostředí
- zažije a vnímá dobrodružství při prolézání jeskyní
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova
- ZŠ: Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí
- SŠ: Člověk a životní prostředí
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastZŠ: Člověk a příroda (Přírodopis, Zeměpis), SŠ: Člověk a příroda (Biologie, Geologie, Geografie)
Rozvíjené klíčové kompetence
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI