VÁNOCE MATKY PŘÍRODY
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIVánoce plné sněhu, světýlek a voňavého pečení? Proč je ale dnes sníh spíše vzácností? A odkud se berou suroviny na vánoční dobroty, když ne ze supermarketu?
Rozšířená anotace
Suroviny na náš stůl často putují z obrovské dálky a spolu s dalšími vlivy lidské činnosti to způsobuje oteplení planety, a tím nedostatečné podmínky pro přežití některých živočichů a rostlin.
Program se skládá ze tří bloků. V první části žáci přemýšlejí nad možnými příčinami, proč je Matka Příroda nešťastná, smutná, proč se neraduje z Vánoc jako my ostatní. V druhé části zkoumají, odkud k nám přicházejí suroviny na vánoční pečení, pokusí se najít alternativy surovin z menší vzdálenosti a upečou vánočku, kterou si dají do plátěného sáčku ušitého na Rozmarýnku ze zbytkových látek. Ve třetí části praktickým měřením a bádáním zkoumají, jak je živočichům a rostlinám, když v zimě krajinu přikryje peřina sněhu, a jak jim je, když jsou vystaveni střídání teplot, pokud sníh nenapadne.
Na závěr každý Matce Přírodě dá dáreček v podobě závazku šetrnějšího chování vůči přírodě.
Základní údaje o programu
Délka programu3.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina2.–4. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků15–45
Místo začátku a konce programu – popis místaRozmarýnek, Rozmarýnová 6, Brno Jundrov. Část programu probíhá v zahradě za každého počasí.
Požadavky na účastníkysvačina, vhodné oblečení dovnitř i na ven, přezůvky
Cíle programu
Environmentální rozměr programuProgram vede žáka k porozumění provázanosti organismů a prostředí a pochopení důsledků vzniklých narušením jejich rovnováhy a k výběru šetrného a ohleduplného spotřebitelství.
VýstupyŽák/dítě:
- vyrobí si opakovaně využitelný obal
- upeče tradiční pečivo z lokálních a BIO surovin
- porovná vzdálenosti, které urazí suroviny při dopravě k nám
- ověří si princip fungování skleníkového efektu
- v základních bodech vyvodí, co způsobí jeho zesílení způsobené člověkem
- pokusem ověří význam sněhové pokrývky pro přírodu
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova (uvědomuje si přímou závislost člověka na přírodě, rozumí provázanosti organismů a prostředí a zná důsledky jeho narušení, hledá způsoby, jak může sám snížit negativní dopad vlastní činnosti na životní prostředí, usiluje o šetrné a ohleduplné spotřebitelství).
Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět, Člověk a svět práce
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence komunikativní
- kompetence občanské
- kompetence pracovní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI