Není green jako green
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIVybudovat luxusní golfové hřiště, nebo zachovat zdánlivě nevýznamný rybníček v polích? Rozhodnutí tohoto dilematu je na žácích. Stanou se z nich odborníci, kteří zpracují průzkum mokřadní lokality a doporučí, zda ji zachovat, nebo zrušit tento krajinný prvek.
Rozšířená anotace
Během programu se žáci věnují významu mokřadů v krajině, prozkoumají život v mokřadech a zjistí, co jej může ohrozit. Z žáků se stanou odborníci na mokřadní tematiku a postupně pod vedením lektorů provedou výzkum blízké lokality. Vyzkouší si hydrobiologické odlovy, pomocí kolorimetrických chemických testů i měřicích přístrojů zjistí vybrané chemické parametry vody, prozkoumají organismy ve vodě i v okolí. Na základě zjištěných dat skupiny žáků navrhnou plán rozvoje lokality a vyjádří odborné stanovisko k záměru investora na vybudování golfového hřiště. Jednotlivé aktivity přizpůsobujeme věku žáků.
Základní údaje o programu
Délka programu6 hod. včetně přestávek, program lze časově upravit dle vašich možností
Cílová skupina7.–9. ročník ZŠ, SŠ
Optimální počet účastníků20–30
Místo začátku a konce programu – popis místapracoviště Rychta a okolí nedalekého rybníčku, velká část programu probíhá venku
Požadavky na účastníkypřezůvky do budovy, terénní obuv a oblečení, při nepříznivém počasí pláštěnka, pití, svačina, psací potřeby; na pracovišti Rychta lze domluvit oběd
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci dokáží vysvětlit, v čem spočívají přínosy mokřadů pro člověka a přírodu. Prakticky si vyzkouší biologické a chemické stanovení kvality vody a svá zjištění aplikují při vlastní tvorbě návrhu úprav lokality U Rybníčku.
VýstupyŽák/dítě:
- žák aplikuje praktické metody poznávání přírody
- žák zhodnotí využitelnost vod a posoudí možné způsoby efektivního hospodaření s vodou
- žák využívá pomůcky a přístroje pro hydrobiologické odlovy a měření kvality vody a na jejich základě zhodnotí kvalitu vody
- žák uvede příklady výskytu organismů v povrchových vodách a vztahy mezi nimi
- žák uvede příklady kladných i záporných vlivů člověka na životní prostředí a příklady narušení rovnováhy ekosystému
- žák zhodnotí některá rizika působení přírodních a společenských faktorů na životní prostředí v lokální úrovni
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova
- ZŠ: Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí
- SŠ: Problematika vztahů organismů a prostředí, Člověk a životní prostředí
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastZŠ: Člověk a příroda, SŠ: Člověk a příroda; vzdělávací obory: ZŠ: Přírodopis, Zeměpis (Geografie), SŠ: Biologie, Geografie
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k řešení problémů
- kompetence občanské
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI