ČLOVĚK vs. DIVOČINA
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIŽáci budou pomocí různých přírodovědných pomůcek a metod přímo v terénu porovnávat biodiverzitu kulturní a přírodě bližší krajiny a rozhodovat o jejím využití. Budou rozvíjet týmové role a spolupráci v malých skupinách.
Rozšířená anotace
V tomto opravdu terénním pobytovém týdnu žáci zažijí dobrodružství v „divočině“, kde stráví noc. Dozví se informace o velkých savcích naší přírody. Seznámí se s geografickými a biologickými pomůckami a metodami mapování krajiny a biodiverzity. Provedou například fytocenologický snímek a bioindikaci vodního prostředí, zjistí druhové bohatství bezobratlých nebo zmapují využití ploch. Přímo v terénu porovnají biodiverzitu kulturní a přírodě bližší krajiny, v simulační hře pak rozhodnou o jejím dalším využití. Žáci v malých skupinkách rozvíjí své týmové role a schopnost spolupráce. Práci na výzkumech si sami plánují, rozdělují a řídí. Součástí třídenního programu je cykloexkurze, v pětidenní verzi je cyklovarianta exkurze volitelná.
Základní údaje o programu
Délka programu31–34 hodin (dle domluvy)
Cílová skupina8.–9. ročník ZŠ, SŠ
Optimální počet účastníků20–30
Místo začátku a konce programu – popis místapracoviště Rychta, Krásensko
Požadavky na účastníkyPodrobné informace se seznamem vhodného vybavení obdrží učitel několik týdnů před odjezdem na pobytový program.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽák vnímá a hodnotí krajinu jako prostor, v němž se prolíná příroda s lidskou činností.
VýstupyŽák/dítě:
- vytvoří mapu land use vybraného území
- formuluje výhody a nevýhody zřízení chráněného území pro přírodu, obyvatele a turisty
- zhodnotí biodiverzitu kulturní a přírodě blízké krajiny
Zařazení dle RVP
Průřezové téma
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastZŠ: Člověk a příroda; Chemie (směsi), Přírodopis (biologie rostlin, biologie živočichů, základy ekologie, praktické poznávání přírody), Zeměpis (životní prostředí, terénní geografická výuka, praxe a aplikace)
SŠ: Člověk a příroda; Chemie (anorganická chemie), Biologie (biologie rostlin, biologie živočichů, ekologie), Geografie (životní prostředí, geografické informace a terénní vyučování), Geologie (voda)
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI