KOUZLO VÁNOC
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIZákeřný Chaos ukradl našim kamarádům živlům kouzlo Vánoc. Jak je oslaví? Žáci se během týdne blíže seznámí se čtyřmi živly pomocí pokusů a bádání a pomohou jim Vánoce zachránit. Program provází rukodělné činnosti zaměřené na tradice a zvyky. Jedná se o upravený osvědčený pobytový program Živly naživo.
Rozšířená anotace
Žáci se budou během zabývají čtyřmi živly a pomáhají jim zachránit jejich Vánoce. S vodou, vzduchem, zemí i ohněm se žáci seznámí formou badatelské výuky a rukodělných činností, které jsou zaměřeny na Vánoční tradice a zvyky. Děti si vyzkouší pečení perníků, výrobu svícnů nebo vánočních ozdob. Vyrobí dárky pro své kamarády i rodinu. Společně s živly zavzpomínají na staré Vánoční tradice jako lití olova, krájení jablíček, házení pantofle či pouštění lodiček. A když Vánoce zachrání, všichni je na závěr společně oslaví.
Tento pobyt je určen pro zimní období od Sv. Martina až po Vánoční svátky. Většina programů probíhá ve vnitřních prostorách budovy Rychty. Dva tříhodinové bloky probíhají ve venkovním prostředí v okolí Krásenska.
Základní údaje o programu
Délka programu26–29 hodin (dle domluvy)
Cílová skupina4.–5. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků20–30
Místo začátku a konce programu – popis místapracoviště Rychta, Krásensko
Požadavky na účastníkyPodrobné informace se seznamem vhodného vybavení obdrží učitel několik týdnů před odjezdem na pobytový program.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci spojují působení živlů s děním v přírodě, sami pomocí pokusů zjišťují fyzikální a chemické vlastnosti živlů. Při rukodělné činností si uvědomují množství energie a pracnost při tvorbě i jednoduchých běžných věcí (svícen, perníčky...)
VýstupyŽák/dítě:
- spoluvytváří pravidla komunikace
- zhodnotí proběhlý den, umí definovat pro něj nejzajímavější části programu
- si vybavuje prekoncepty k živlu Země, Vzduchu, Ohně a Vody
- popíše jednu fyzikální nebo chemickou vlastnost vzduchu, vody a ohně
- prokáže manuální zručnost při rukodělné tvorbě, vyrobí svícen, vánoční ozdobu, upeče perníček, vyrobí dárek pro kamaráda
- si při rukodělné činností si uvědomuje množství energie a pracnost při tvorbě i jednoduchých běžných věcí
- při pohybu v přírodě dává do souvislostí působení živlů, pozná 3 pobytová znamení zvířat, rozvíjí svou tělesnou zdatnost u her
- popíše a provede alespoň jeden vánoční zvyk
- zformuluje pozitivní zpětnou vazbu pro ostatní spolužáky, vymyslí dobrý skutek či pomoc pro „tajného přítele“
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova
Tématické okruhy: Základní podmínky života, Vztah člověka k prostředí
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastZŠ: Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a zdraví, Člověk a svět práce, Člověk a společnost
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence sociální a personální
- kompetence pracovní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI