PŘÍRODA NAOSTRO
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACITýden je zaměřen na praktickou biologii a ekologii. Jeho těžištěm je terénní práce, praktická pozorování ve vybraných biotopech a badatelství. Žáci si vytváří vlastní výzkumnou otázku a hypotézu, navrhují vlastní postup výzkumu, sbírají data, analyzují je, interpretují a snaží se jim porozumět.
Rozšířená anotace
Pobytový program Příroda naostro je zaměřen především na praktickou biologii a ekologii. Pojďme si otestovat, jaké je to být botanikem, zoologem či ekotoxikologem. Během programu si žáci vyzkouší terénní výzkum z mnoha přírodovědně zaměřených oborů, například ornitologická pozorování, odlov bezobratlých živočichů ve vodě i na souši, rozbory vody kolorimetrickou metodou i pomocí sond. Žáci se během programu naučí pestrou škálu metod přírodovědného výzkumu, kterou využití při vlastním badatelském projektu. Sami si sestaví výzkumnou otázku, metodiku, provedou výzkum, nasbíraná terénní data dále zpracovávají, snaží se jim porozumět, analyzují a interpretují je. Na závěr představují svoji práci na konferenci. Pochopit běh přírody pomůžou žákům také výukové programy, které jsou součástí týdne. Z široké nabídky programů je k dispozici například program o invazních rostlinách a živočiších u nás, simulační hry zaměřené na lesní hospodaření či na vyčerpatelnost přírodních zdrojů a další. Součástí pobytového týdne je pěší či cyklistická exkurze na zajímavé lokality Moravského krasu (okolí Rudice, Holštejna, Ostrova u Macochy aj.).
Pobyt je z velké části venkovní a vázaný na vegetační sezónu, proto se program vyučuje pouze v sezóně od března do listopadu.
Základní údaje o programu
Délka programu31–33 hodin (dle domluvy)
Cílová skupina6.–9. ročník ZŠ, SŠ
Optimální počet účastníků20–30
Místo začátku a konce programu – popis místapracoviště Rychta, Krásensko
Požadavky na účastníkyPodrobné informace se seznamem vhodného vybavení obdrží učitel několik týdnů před odjezdem na pobytový program.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci se seznámí se živou i neživou přírodou zkoumané oblasti a zároveň získají znalosti o vzájemném působení přírody a člověka v tomto místě. Program je také zaměřen na porozumění vybraným ekologickým problémům a především kontakt s živou přírodou.
VýstupyŽák/dítě:
- pomocí odborné literatury a zoologického klíče určí nalezené živočichy a rostliny
- popíše jedno konkrétní přizpůsobení živočicha k životu ve vod
- na základě nalovených živočichů určí biotický index zkoumané vodní plochy
- si vyzkouší práci s různými druhy entomologického vybavení
- na základě vlastního odlovu stanoví minimální počet druhů bezobratlých živočichů vyskytujících se na zkoumané lokalitě (ve vodním prostředí i na souši)
- popíše vznik krasových jevů
- sestaví a realizuje vlastní badatelský výzkum
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- ZŠ: Environmentální výchova, Osobnostní a sociální výchova
- Gy: Environmentální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastZŠ: Člověk a příroda, Člověk a svět práce
SŠ: Člověk a příroda, Člověk a společnost, Člověk a svět práce
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
- kompetence občanské
- kompetence pracovní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI