VODA – PRAMEN ŽIVOTA
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIKdo je to blešivec, splešťule či okružák? Kde se bere voda a co dělat, aby voda v krajině zůstávala?
Žáci se nejprve v holínkách projdou přímo korytem potoka, zažijí mazlavost bahna, vlhkost vzduchu u vody a budou naslouchat zvukům přírody. Další den se k potoku vrátí, aby ho prozkoumali
metodami badatelsky orientovaného učení. Při deskové hře a hravých aktivitách u modelů přirozených a člověkem upravených říčních koryt žáci přemýšlí nad pohybem vody a dopadem regulace toků v člověkem změněné krajině. Na základě skutečných projektů z Jihomoravského kraje
sami vytvoří a okomentují vlastní model krajiny.
Na závěr žáci přímo v terénu přemýšlejí nad dopady různých opatření a jejich souvislostmi
s množstvím vody zadržené v krajině.
Gumáky s sebou! Počítejte s blátem!
Program je vystavěn na metodách Venkovní výuky.
Rozšířená anotace
Základní údaje o programu
Délka programu18–20 hodin (dle domluvy)
Cílová skupina3.–6. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků15–30
Místo začátku a konce programu – popis místaProgram začíná a končí na pracovišti Jezírko. Program je z velké části terénní, výuka v terénu probíhá za každého počasí.
Požadavky na účastníkyPodrobné informace se seznamem vhodného vybavení obdrží učitel několik týdnů před odjezdem na pobytový program.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuProgram zejména vede žáky k pochopení křehkosti vodních ekosystémů a závislosti lidské společnosti na vyváženém vodním režimu krajiny.
VýstupyŽák/dítě:
- rozliší přirozené a regulované koryto vodního toku,
- vyvodí důsledky technických úprav vodních toků na vodní režim krajiny,
- argumentuje ve prospěch ochrany vodních zdrojů,
- citlivě manipuluje s odchycenými živočichy,
- určí odchycené živočichy dle určovacího klíče,
- orientuje se v terénu podle značení,
- uvede příklady využití energie vody člověkem.
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova: Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity
a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět
Člověk a příroda
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI