Projekt podpořil spolupráci Lipky a škol při tvorbě nových vzdělávacích programů. Vzniklé programy slouží učitelům, kteří mají zájem o formy a metody práce, které se uplatňují při činnostech v neformálním vzdělávání. Všechny programy byly ověřeny na jedné či více skupinách žáků. Programy jsou určeny pro všechny věkové kategorie od MŠ až po střední školy.
Největší úspěchy projektu:
Cíle projektu:
Typy programů, jež vznikají:
Manažerka projektu: Světla Froncová, svetla.froncova(at)lipka.cz
Projekt je realizován v období od 1. 9. 2018 do 31. 12. 2021.
Materiály ke stažení:
Podaktivita 1.1. Celoroční projekt pro žáky ZŠ Kociánka Příběhy z přírody Vzdělávací program je určen pro žáky speciálních škol. Žáci se postupně věnují biotopům půdy, zahrady a rybníka. V první části zkoumají život a význam žížaly v přírodě, vliv člověka na životní prostředí žížal, zejména utužování půdy a orba. Druhá část navazuje na téma půdy pěstováním rostlin v zahradě. Žáci se seznamují s domácími zvířaty a jejich chovem. Třetí část se zabývá prostředím rybníka a vlastnostmi vody. |
Podaktivita 2.1. Cyklus Zdravý životní styl
Hravě zdravě Vzdělávací program je určen pro žáky 2.–3. tříd ZŠ. Žák se seznamuje s pojmem zdravý životní styl, teoreticky se obeznamuje s významem a obsahem jeho jednotlivých oblastí. Prostřednictvím zážitkových aktivit je inspirován k praktickému nastavení jeho zdravých stravovacích návyků. Žák je kontaktován s živou přírodou. |
Podaktivita 2.2. Cyklus za příběhem Lišky Bystroušky
Za liškou Bystrouškou Program pro žáky 2.–4. tříd ZŠ a seznamuje účastníky s příběhem knihy spisovatele Rudolfa Těsnohlídka Liška Bystrouška. Úvodní bloky jsou realizovány ve škole a žáci se seznamují s dílem Rudolfa Těsnohlídka, specifickou hanáckou mluvou, s problematikou domestikace divokých zvířat a lesním ekosystémem obecně. Na tento úvod navazují bloky ve škole, které téma dále rozpracovávají a využívají jej v různých předmětech. Program je zakončen exkurzí kolem Bílovic nad Svitavou, jakožto dějištěm příběhu knihy. |
Podaktivita 2.3. Programy terénní výuky pro víceletá gymnázia
1. program – Terénní výuka ve vodních biotopech badatelsky orientovaným učením Vzdělávací program je určen pro žáky víceletých gymnázií a je učebním celkem zaměřeným na výuku přírodopisu v přírodě. Jde o promyšlenou terénní výuku s motivačním úvodem a závěrem s hodnocením a reflexí. Program využívá metodu badatelského vyučování vedoucí k zatraktivnění a zefektivnění výuky, klade důraz na prožitek v přírodě, spolupráci v týmu i seberealizaci každého žáka. 2. program – Terénní výuka v suchozemských biotopech badatelsky orientovaným učením |
Podaktivita 2.4. Tematické programy pro mateřské školy
1. program – Příroda v košíku Cyklem 8 krátkých programů děti provází oživlý zahradní trpaslík. Děti poznávají, jak mohou využít rostliny za školní zahrady, ale i blízké přírody, pro hraní i tvoření, poznají původ některých potravin. Z jablek si vyrobí mošt, hrají si s podzimními plody, řepu využijí nejen pro přípravu pomazánky, ale také jako prostředek pro malování. Z brambor získají škrob, který pak využijí při netradičním malování. Upečou si sušenky ze surovin, které si samy vyrobí, klíčící semena pozorují i ochutnají. Pomocí kopřivy obarví látku a uvaří z ní polévku. Každé téma se vztahuje k jednomu měsíci v roce.
2. program – Příběhy od starého dubu Program je tvořen sedmi tématy, kterými děti provází sojka a dřevěný model dubu. Každé téma je uvozeno příběhem od starého dubu, který dětem sojka vypráví. Téma jsou vybrána tak, aby děti s živočichy a rostlinami o kterých pojednávají, mohly přijít opravdu do styku, prohlédnout si je a případně i osahat. V programu jsou zpracovány tyto tematické bloky: Strom, Pavouk, Houba, Ochmet, Sýkorka, Veverka, Závěrečné setkání se sojkou a stromem. |
Podaktivita 3.3. Pobytové programy terénní výuky v chráněných územích pro střední školy
Eko-turistická kancelář s.r.o. Třídenní výukový program pro středoškoláky zaměřený na biologické a místně poznávací pobyty v chráněných územích, poznávání místních reálií, interpretaci kulturního a přírodního dědictví, aktivní ochranu přírody a učení se prožitky. Ekoturistická kancelář s.r.o. vytváří žákům alias účastníkům zájezdu dovolenou snů v chráněných krajinných oblastech. Delegáti turistické kanceláře zprostředkují žákům hloubkový průzkum chráněných krajinných oblastí a jedinečné zážitky v místech, kam se ne každý smrtelník může jít podívat. Žáci zkoumají ornitologickou, entomologickou a botanickou pestrost kulturní krajiny a krajiny chráněné. |
Podaktivita 3.4. Pobytový program o přírodě pro 1. stupeň ZŠ
Trosečníci
Program je motivován tématem ztroskotání na pustém ostrově. Žáci se po pádu letadla stávají trosečníky. Místem ztroskotání je bohužel velmi nehostinný kraj – ostrov kdesi na severu Evropy, klimatickými podmínkami podobný například jižnímu Grónsku. Věcí mnoho nemají – většina shořela v troskách letadla. A tak začíná boj o přežití v neznámém terénu a je jasné, že bez vzájemné spolupráce všech přeživších je jen krůček k beznaději a zkáze. Naštěstí žáci naleznou audionahrávku neznámého muže, kterého postihl podobný osud jako je samotné kdysi v blíže neurčeném čase. Díky této nahrávce se jim podaří nalézt nejenom důležité předměty a dokumenty se spoustou užitečných rad, ale hlavně vůli k tomu vytrvat a společnými silami si osvojit praktické dovednosti nutné k přežití v přírodě a snad i možnému návratu zpět do civilizace. |
Podaktivita 3.5. Pobytové programy Barevný podzim pro první stupeň ZŠ
1. program – Včelí údolí
Program je určen žákům 2.–4. tříd ZŠ a žáky seznamuje se životem včel, přeměnou na včely mají žáci možnost praktickými simulačními aktivitami poznat svět jejich očima. V úvodní motivaci je smutný včelař žádá, aby vyšetřili, proč jsou včely v jeho úlu neklidné. Žáci postupně zjišťují, že se včely bojí povodně, která nedávno prošla sousedním údolím a byla způsobena nevhodnými zásahy člověka do krajiny. Praktickým zkoumáním vlastností a podob vody i charakteru formování údolí a toku říčky v okolí základny žáci postupně zjistí, že se vliv člověka neodrazil v krajině natolik, že by se včely měly obávat. 2. program – Hmyzí detektivové Žáci se na svém pobytu ocitnou v Detektivní kanceláři detektiva Antonína, který právě řeší případ mravence, který kdysi dal závazný slib a pořád se mu jej nedaří dodržet a splnit. Když odcházel z hmyzí školy, slíbili si se spolužáky, že se každý z nich pokusí najít to nejlepší místo na světě, kde by mohli společně žít v těch pro všechny nejlepších podmínkách. Nikdo se však neozval a mravenec řeší, jestli zapomněli nebo takové místo opravdu nenašli. Žáci přijmou žádost detektiva Antonína o spolupráci na případu a v rámci týdne zkoumají potřebné životní podmínky pro jednotlivé druhy hmyzu, stav krajiny a negativa způsobující změna klimatu a zásahy člověka do přírody. |
Projekt BUDKA: budování kapacit a spolupráce neformálního a formálního vzdělávání na Lipce
je spolufinancován Evropskou unií.
© LIPKA 2023