Projekt Praktická environmentální výchova pro pedagogy, trvající v období od 1. prosince 2009 do 30. června 2012, byl zaměřen na posílení vzdělávací reformy v oblasti průřezového tématu Environmentální výchova (dále EV). V uplynulém období byl základním pilířem činnosti pracoviště Lipky Kamenná. Jeho cílem bylo vytvořit a ověřit komplexní systém vzdělávání a poradenství pro pedagogy koncipovaný dle potřeb všech stupňů škol a pedagogů všech vzdělávacích oblastí.
Projekt pomohl inovovat systém dalšího vzdělávání pedagogů v EV a také zvýšit kvalitu a zatraktivnit nabídku vzdělávání pro pedagogy i kolektivy pedagogů škol. Bylo vytvořeno a pilotně ověřeno modulové vzdělávání pro pedagogické sbory základních škol. Projekt se snažil se zaujmout nabídkou oborových seminářů i pedagogy předmětů, jejichž propojení s EV je obtížné, a prakticky i metodicky podporoval výuku EV v terénu. Dovršili jsme také dlouhodobou spolupráci s učiteli na začlenění regionálních témat do výuky. Kamenná se díky těmto aktivitám stala uznávaným environmentálním vzdělávacím centrem pro pedagogy.
Snahou projektu bylo oslovit co největší počet účastníků z Jihomoravského kraje s nabídkou kvalitních akcí a poskytování široké škály služeb s environmentálním zaměřením. Zájem učitelů, který se nejvíce vztahoval na exkurze a tematické semináře, přesáhl naše očekávání. Ukázalo se však, že kromě jednorázových akcí pedagogové hledají koncepční podporu environmentální výchovy. Využívali proto nabídky pravidelných informačních rozesílek, metodické pomoci a konzultací v oblasti budování přírodních učeben, regionální výchovy a začleňování EVVO do ŠVP. Celé školní týmy se účastnily pilotních seminářů modulového vzdělávání.
Celkové plánované náklady projektu byly 9 152 859 Kč, skutečné výdaje činily 8 506 514 Kč. Polovina finančních nákladů zahrnovala platy, odměny lektorům a autorské honoráře. Na zajištění akcí pro učitele připadlo 35 % z celkové částky. Ostatní výdaje zahrnovaly náklady na kanceláře, cestovné, zařízení a materiál.
V rámci projektu bylo vydáno celkem 36 metodických publikací, jejichž autory jsou pedagogové Lipky, učitelé ze základních i středních škol a odborníci různých přírodovědných i humanitních oborů. Vydané publikace jsou jedinečné nejen v Jihomoravském kraji, ale i v celé ČR. Jedná se především o ucelenou sadu metodických listů pro budování a údržbu školních přírodních učeben a unikátní metodiku tvorby regionálních učebnic, která je vyvrcholením několikaleté práce týmu autorů regionálních publikací. Naší snahou bylo také doplnit chybějící publikace pro učitele z MŠ a podpořit začlenění environmentálních prvků do estetické výchovy. Ojedinělý je také soubor metodických materiálů pro učitele, který navazuje na modulové vzdělávání učitelů.
Přehled všech publikací vydaných v projektu naleznete zde.
Stávající model konferencí a seminářů v oblasti EVVO byl propojen do komplexního systému dalšího vzdělávání pedagogů v Jihomoravském kraji.
Pro potřeby koncepčního vzdělávání celých pedagogických sborů v oblasti EVVO byl vytvořen systém modulového vzdělávání s nabídkou seminářů a metodických materiálů.
Zaměřili jsme se na vzdělávání pedagogů v oblasti terénního vyučování, protože kontakt s reálnou přírodou má ve výchově a vzdělávání žáků nezastupitelnou roli.
Tato klíčová aktivita byla zaměřena na implementaci průřezového tématu EV do výuky různých předmětů.
Po celou dobu trvání projektu poskytovala Lipka pedagogům konzultační a poradenskou činnost v oblasti EVVO. Probíhaly informační rozesílky do 168 škol a školek zapojených v krajské síti týkající se aktuální problematiky životního prostředí, nabídky vzdělávacích kurzů, publikací, didaktických pomůcek a možností získání finančních prostředků. Poskytli jsme konzultace a poradenství 206 osobám v oblasti ekologie a EV.
Klíčová aktivita byla zaměřena na podporu kvality a efektivity vzdělávání, které Lipka dlouhodobě poskytuje školám a školským zařízením, a na zvýšení kvality řízení organizace. Těžiště vzdělávání zaměstnanců bylo v nových didaktických metodách a pedagogických přístupech, zlepšení informovanosti o aktuálních environmentálních otázkách a prohloubení odborných znalostí. Vzdělávání řídících pracovníků se týkalo oblasti řízení, personalistiky, komunikace či veřejných zakázek.
Projekt byl spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
© LIPKA 2023