Helena Nováčková
Konference pro pedagogy MŠ, ZŠ, ŠD
21. 11. 2023 | 9.00–15.30
Administrativní a školicí centrum, Cejl 73, Brno
Pořádá: Kamenná
Síla rostliny tkví v kořenech, stejně tak i naše životní síla je závislá na tom, jak hluboce jsme zakořeněni nejen díky kontaktu s přírodou, ale i rodině, podpůrné komunitě či tradicím. Odborníci i pedagogové z praxe nám představí, jak podporovat zakořeněnost našich nejmenších, včetně řady aktivit.
900 / 800 / 1 090 / 990 Kč
(pedagog / pedagog MRKEV, Mrkvička / nepedagog / nepedagog MRKEV, Mrkvička)
Více o tématu VENKOVNÍ VÝUKA
moderuje Lenka Kopáčová
Janette Motlová – ředitelka Výzkumného ústavu dětské psychologie a patopsychologie Bratislava
Mateřská škola a první třídy základní školy jsou prostředím, které dítěti dává příležitost pochopit, kým je a jak je pro své okolí důležité. Vytváří mu prostor pro hledání vlastního JÁ a dělání prvních kompromisů. Učí ho být citlivé a vnímavé k druhým a nabízí mu možnost využít své silné stránky ve prospěch ostatních. Abychom byli pro dítě skutečným učebním prostředím, musíme vědět, kdo je a s čím k nám přichází.
Běta Macková, Petra Skřivánková a Carolina Sidon, Muzeum Říčany
Tvoření, zkoumání, hraní a zvídavost jsou ty nejpřirozenější součásti dětského světa. Tvořivá hra je metodika, která dětem i dospělým umožňuje návrat ke kořenům – ukazuje, jak děti nadchnout pro tvoření „jako za starých časů“. Bez vzorových výrobků, návodů a šablonek. S přírodními a recyklovanými materiály a s obyčejnými (i ostrými) nástroji – místo „svaté trojice“ papír, nůžky, lepidlo.
Jana Haková, Výchova ke ctnostem
Co je v nás to lidské, co zůstává stabilní navzdory měnícímu se světu okolo nás? Co dělá člověka člověkem a umožní mu žít ve skupině druhých lidí? Je to náš charakter. Z něj vychází pohnutky našeho chování. Náš vnitřní svět je jako zahrada, ve které leží semínka ctností a záleží jen na nás, jestli je probudíme k životu nebo ne. Výchova ke ctnostem je koncept, který děti už od raného věku učí porozumět jejich vnitřnímu světu ctností, pečovat o něj a svobodně se rozhodovat, jak dobrým člověkem chtějí být. Jednoduchá metodika, písničky, obrázkové karty a sborník her.
Renata Čechová, ředitelka vÚžasu z.ú. Velké Losiny
Malá exkurze do jurty a okolní krásné přírody na úpatí Jeseníků, kde vychováváme a vzděláváme 16 malých skřítků v lesní školce. Věříme, že pomáháme naší komunitě připomínat a oživovat tradice tak, jak je vnímali naši předkové. Vychováváme děti v souladu s ročními obdobími se vším, co k nim patří - počasí, sezónní strava, oblečení, práce na zahradě, na poli a s tím, co se v přírodě odehrává bez přispění člověka.
Ivana Bláhová, Petra Turečková a žáci 4. ročníku MŠ a ZŠ Ostopovice
Budování vztahu ke konkrétnímu místu určuje, jaký bude náš vztah k celému vesmíru. Žáci 4. ročníku zavzpomínají na léta ve školce, na poznávání Ostopovic skrze všechny smysly. Také nám prozradí, jakou stopu v nich tyto prožitky zanechaly a jak na tom staví své učení v základní škole.
Jana Haková, Prázdninová škola Lipnice
Vyzkoušíme si několik aktivit s kartami ctností, abychom porozuměli jednoduché metodice výchovy ke ctnostem. Dozvíte se něco o sobě a získáte praktickou inspiraci pro práci s dětmi ve školce. Karty se hodí pro práci s třídním klimatem a pomáhají řešit konflikty mezi dětmi. Spojení obrázku a jednoduchého textu pomáhá dětem pochopit to, co je důležité ale očím neviditelné (jak řekla liška Malému princi). Být dobrým člověkem začíná už ve školce.
Renata Čechová, ředitelka vÚžasu z.ú. Velké Losiny
Tuto pohádku zná každé dítě, tak uvidíme, jak si ji pamatujete vy. Možná to byl záměr, či náhoda, ale v příběhu o vzniku kalhot ze lnu, můžeme najít přírodovědu, ochranu rostlin - ekologii, ale i jazyk český a hlavně mnoho ručních prací.
Podíváme se, jak vypadá len před setím, po vytrhání a před zpracováním, dozvíte se, kde se mu daří a proč, něco z něj vyrobíme, povíme si i o ostatních materiálech na výrobu oděvů a trochu o historii. Budete sdílet, co lze s látkami a oděvy dělat dál. Na konec si vyrobíme tašku ze starého trička.
Petra Skřivánková, Carolina Sidon, Alžběta Macková, Muzeum Říčany
Ukážeme si v praxi, jak nastavit pravidla pro bezpečnou práci s běžnými nástroji (pilka, škrabka, vrtačka) v mateřské škole. Ukážeme vám běžné nástroje (nikoli „dětské nářadí“), které můžete s dětmi používat. Práci s nástroji si sami vyzkoušíte. Metodu jsme čtyři roky vyvíjeli, vylepšovali, testovali, konzultovali, přepracovávali. Funguje to! Rády vám ukážeme, jak si užívat struktury, vůně a krásy přírodních materiálů.
Janette Motlová, ředitelka Výzkumného ústavu dětské psychologie a patopsychologie Bratislava
V praxi si ukážeme, jak je možné podporovat a rozvíjet hodnoty a citlivost u předškolních dětí. Během workshopu získají účastníci představu a přímou praktickou zkušenost, jak pracovat s příběhy a pohádkami při formování osobnosti dětí, hledání jejich silných stránek a jejich emoční přípravě na školu. Zajímavý bude přímý návod, jak využít metodu Živá knihovna v prostředí mateřské školy a podpořit děti v hledání síly vlastního příběhu.
Alena Uhříčková a zkušené lektorky z Lipky, proběhne na pracovišti Lipová – přesun tramvají (cca 20 minut)
Společně se vydáme po stopách surovin, ze kterých si vyrobíme jedlé dobroty. Kde mají kořeny potraviny, které jíme? Jak pomoci dětem pochopit, že to není v obchodě, ale v půdě? Přineseme vám inspiraci, jakým způsobem lze s malými dětmi propojovat téma vaření a původu potravin. Prakticky si vyzkoušíme, např. pečení na cihlových kamínkách nebo přípravu sušenek i se získáváním surovin. Své kořeny nemají jen rostliny, ale také rodina nebo školkové společenství. Upevňovat je můžeme tradicemi a společné vaření může být jednou z nich.