Projekt probíhá v několika liniích – klíčových aktivitách.
Co je obsahem jednotlivých klíčových aktivit (KA)?
KA 2. Analýza současného stavu naplňování klíčových kompetencí
KA 3. Společenství praxe - DIDAKTICKÁ PLATFORMA
KA 4. Společenství praxe - KOMUNITY PRAXE
KA 5. Společenství praxe - SPOLUPRÁCE DIDAKTIK
Cílem aktivity je formulovat doporučení pro další práci didaktické platformy a komunit praxe, a to na základě
Specificky, analýza ve své první části shrne výsledky dosavadních výzkumů kompetencí k sociálně a environmentálně odpovědnému chování, identifikuje výzkumně nedostatečně pokrytá témata a stav poznání v oblasti efektivity souvisejících metodických přístupů.
Ve druhé části se analýza zaměří na metodické přístupy vybrané členy didaktické platformy pro realizaci a ověřování v rámci komunit praxe. Ke každé metodice pak budou v rámci analýzy formulována doporučení k její implementaci v rámci
komunit praxe, například jaké problémy se mohou v rámci implementace metodiky objevit a jakým způsobem je možné jim
předejít či jaké prvky ověřované metodiky jsou klíčové pro zajištění její efektivity.
Období realizace: říjen 2016 – březen 2017
Společenství praxe vychází z principů akčního výzkumu za účelem rozvoje dovedností akademiků i učitelů z praxe a komplexního posouzení vzdělávacích strategií směřujících k rozvoji občanských a sociálních kompetencí prostřednictvím průřezových témat.
Společenství praxe tvoří tři propojené platformy (spolupracující skupiny):
didaktická platforma, komunity praxe a spolupráce didaktik.
Činnost didaktické platformy je provázána s činnostmi dalších KA a má v projektu klíčové postavení
pro průběžná projednávání závěrů z ostatních KA. Je sestavena z lídrů všech sektorů vzdělávání (experti, akademici, učitelé). Na základě výsledků analýzy (KA 2) budou identifikovány relevantní metodické přístupy pro rozvoj kompetencí žáků.
Dále bude práce pokračovat v těchto krocích:
Období realizace: říjen 2016 – září 2019
Rozvoj škol je nutné soustředit na účinné přístupy, které povedou ke zlepšování výsledků žáků ve
vzdělávání. K tomu školy a pedagogové potřebuji účinné strategie ve vzdělávání a adekvátní podporu v podobě supervize, konzultací, sdílení zkušeností, zvyšování motivace, vytváření komunit a oborových společenství včetně možnosti komunikovat napříč institucemi zajišťujícími, podporujícími nebo kontrolujícími vzdělávání (NNO, obce, zřizovatelé, orgány státní správy, ČŠI,
univerzity ad.).
Komunity praxe jsou další platformou společenství praxe a jde o metodické týmy zaměřené na ověřování přínosu vybraných metodik. Jsou složené z učitelů a expertů k určité metodice. Metodické týmy vytváří prostor pro sdílení zkušeností jak v rámci svého zaměření, tak i napříč tématy. V rámci setkání budou rovněž prohlubovány znalosti a dovednosti pro zavádění efektivních metodik a vyhodnocování jejich implementace do výuky, dále budou reflektovány průběžné výsledky pilotáží pro identifikaci hladin klíčových kompetencí (KA 7) a také budou diskutovány bariéry bránící implementaci těchto metodik do školní praxe (KA 8).
V komunitách budou metodiky ověřovány na principech AKČNÍHO VÝZKUMU (action research), tj. výzkumu realizovaném přímo učiteli s podporou akademiků a expertů, a to opakovaně na principu vyzkoušej – reflektuj – navrhni změny – vyzkoušej. Zároveň budou probíhat evaluace implementace metodik (KA5).
Období realizace: duben 2017 – září 2019
Oborové didaktiky v ČR jako v jiných středoevropských zemích jsou příliš vázané na obor. Při přípravě učitelů pro všeobecné vzdělávání, u nás tradičně organizovaném v dvoupředmětových kombinacích, je málo prostoru pro přípravu a realizaci interdisciplinárních a transdisciplinárních oblastí, a tedy pro formování klíčových kompetencí žáků. Kurikulární politika současné vzdělávací reformy ale cílí na rozvoj komplexních témat přesahujících tradiční obory/učební předměty, a to jak prostřednictvím šíře pojatých vzdělávacích oblastí tak tzv. průřezovými tématy. Na to by měly oborové didaktiky ve spolupráci s obecnou didaktikou a dalšími pedagogickými obory reagovat jak příslušnou úpravou kurikula učitelského vzdělávání, tak prostřednictvím budování společenství praxe didaktiků a učitelů z praxe.
V rámci této KA bude sestavena didaktická platforma vytvořená z oborových a obecných didaktiků. Bude provedena analýza stávající přípravy učitelů a následně zpracovány návrhy změny kurikula učitelských oborů/předmětů. Práce platformy bude vycházet z výsledků akčního výzkumu a evaluace. Do jednání budou zapojeni studenti, kteří rozvinou své kompetence v tématech metodických přístupů, na které se projekt soustředí.
V rámci KA proběhnou tyto aktivity:
Období realizace: říjen 2016 – září 2019
Cílem KA je:
To se děje pomocí akčního výzkumu řízeného zapojenými učiteli a evaluačního výzkumu řízeného výzkumníky.
Evaluace vyhodnotí:
Data pro evaluaci budou získávána pomocí kombinace kvalitativních a kvantitativních metod, zahrnujících dotazníky a vědomostní testy zadávané experimentální a kontrolní skupině v období před a po implementaci programu a rozhovory s učiteli a žáky.
Období realizace: duben 2017 – září 2019
V ČR nejsou v RVP popsány úrovně klíčových kompetencí. RVP se sice zaměřují na rozvoj kompetencí, ale chybí propojení mezi klíčovými kompetencemi a očekávanými výstupy. Pro obory a průřezová témata nejsou vyjasněné dílčí kompetence a rovněž chybí indikativní pomůcka naznačující rozvoj žáka i po skončení institucionálního vzdělání. Nejblíže je možné propojení vidět v metodických materiálech stojících mimo RVP – Doporučených očekávaných výstupech (NÚV 2011). Jejich slabou stránkou je ale malá konkretizace výstupů a nízká propojenost s cíli globálního rozvojového vzdělávání (GRV) a vzdělávání pro udržitelný rozvoj (VUR). Mají přitom potenciál návodu celoživotního rozvoje.
Nejdříve budou analyzovány stávající české i zahraniční dokumenty definujících KK ve vztahu k EV, GRV a VUR, následně budou identifikovány hladiny kompetencí a bude nastaven proces jejich ověřování v komunitách praxe. V rámci akčního výzkumu budou tyto hladiny ověřovány a průběžně upravovány. Návrh konceptu kontinua bude průběžně vyhodnocovat na svých setkáních tým odborníků didaktické platformy s přizvanými experty a bude představen na konferencích a workshopech, kde bude dále komunikován a zpřesňován zapojenými učiteli i odborníky. Výstupem bude vývojové kontinuum, které bude indikativně popisovat hladiny sociálních a občanských kompetencí pro sociálně a environmentálně odpovědné jednání. Rozpracované hladiny kompetencí budou užitečnou metodickou pomůckou pro učitele umožňující identifikovat složky osobnosti a jednání důležitého pro pozitivní změny chování člověka.
Období realizace: říjen 2016 – září 2019
Co brání prosazení změn a efektivnímu rozvoji občanských kompetencí prostřednictvím průřezových témat ve školní praxi?
V první fázi vytvoříme platformu z části členů didaktické platformy a zástupců institucí s vlivem na podmínky vzdělávání. Navrhneme strukturu sledovaných oblastí a provedeme vstupní analýzu s využitím výsledků existujících šetření. Následně vstupy systematicky doplníme o výstupy z akčního výzkumu (KA3), evaluací (KA6) a spolupráce didaktiků (KA5). Strukturovaný popis bariér a návrhy změn prodiskutujeme s odbornou veřejností a zástupci klíčových institucí s cílem verifikace a doplnění. Závěrečnou etapou a výstupem bude sestavení konečného popisu bariér a návrhů změn.
Dlouhodobým dopadem bude posílení implementace efektivních metodik do školní praxe.
Období realizace: říjen 2016 – září 2019
© LIPKA 2023