Nabídky výukových programů na školní rok 2022/2023 ke stažení:
Jednodenní výukové programy a školní výlety pro MŠ a 1. stupeň ZŠ
Jednodenní výukové programy a školní výlety pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Objednávání jednodenních výukových programů na školní rok 2022/2023 bude zahájeno:
Dopolední programy
Výuka pro ZŠ probíhá s přestávkou 3,5 hodiny, tedy od 8.30 do 12 hodin, po domluvě je možno začít podle dojezdových možností třídy. Maximální počet žáků na programu je 30.
Výuka pro MŠ probíhá s přestávkou 2,5 hodiny (není-li uvedeno jinak), tedy od 9 do 11.30 hodin, po domluvě je možno začít podle dojezdových možností třídy. Programy jsou připraveny pro skupinu max. 24 dětí ve věku od 5 let (programy Jak pejsek s kočičkou pekli sušenky a Čolkova dobrodružství pro děti od 4 let).
Cena programu pro jednoho účastníka je 150 Kč (není-li uvedeno jinak).
Pokud potřebujete zajistit program pro celou školku a nejen předškoláky, nabízíme nový samoobslužný program v zahradě vily Stiassni pro děti od 3 let. Realizuje se od dubna do října po předchozí domluvě (cena 60 Kč/dítě).
V našich podmínkách můžeme vyučovat dvě třídy současně, což je výhodné nejen pro mimobrněnské školy.
Prosíme přihlášené, aby se nám tři dny před programem ozvali a upřesnili čas příchodu a počet účastníků, kteří se k nám chystají.
Odpolední programy
Nejen školám, ale i školním družinám, kroužkům a oddílům nabízíme pobyt na pracovišti Lipová odpoledne v čase dle vzájemné domluvy. Lze si vybrat některý z našich programů za běžnou cenu 150 Kč za účastníka.
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Lipová
Lipová 20, 602 00 Brno-Pisárky
T: 543 211 264, 720 995 927
E: lipova(at)lipka.cz
Kontaktní osoba: Anna Slavíková
MŠ od 3 letJavorový mužíček |
||||||
duben–říjen Samoobslužný program v zahradě vily Stiassni pro děti od 3 let. Primárně určený jako doporovodný program pro MŠ, které mají objednaný jiný program pro starší děti na Lipové. Vhodný, pokud potřebujete zajistit program pro celou školku a nejen pro předškoláky.
Javorový mužíček nás naučí žasnout nad přírodninami v parku. Seznámíme se v jeho doprovodu s mnohými drobnými živočichy a zažijeme rozmanitá dobrodružství na čerstvém vzduchu. Délka programu 2 h + cesta do vily
|
||||||
|
MŠ od 4 letCo chceš ptáčku do zobáčku |
||||||
listopad–únor Děti si poslechnou příběh o hladové sýkorce. Z rostlin získají semínka a připraví sýkorce směs do krmítka. Krmítko společně vyrobí a odnesou si jej do školky. Venku si zahrají hru, která jim pomůže vybrat bezpečné místo k zavěšení krmítka. Objeví kukátky další ptačí návštěvníky zahrady. Délka programu 2,5 hod
|
||||||
|
MŠ od 4 letJak pejsek s kočičkou pekli sušenky |
||||||
listopad–březen Společně se zvířecími kuchtíky se děti vydají po stopách ingrediencí, které sami zpracují. S pomocí vločkovače přemění oves na vločky, v mlýnku namelou obilí na mouku, vyloupou a nadrtí různé plody. Jako včelky nanosí nektar. Výsledkem budou sušenky dobré pro děti i přírodu. Délka programu 2,5 h
|
||||||
|
1. ročník ZŠ, MŠ od 4 letČolkova dobrodružství |
||||||
duben–červen Co potřebuje čolek k životu? Jak se vyvíjí žába? A jaké na ni čekají nástrahy při jarním putování k vodě? Děti loví a pozorují vodní živočichy, modelují vývoj ropuchy a oživí čolkovi rybníček. Programu nechybí jednoduché aktivizační hry. Délka programu 2,5 h
|
||||||
|
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 letJabloňka a Ořešánek |
||||||
září–říjen Dva zvědaví skřítci Jabloňka a Ořešánek přivítají děti v přírodní zahradě Lipky a společně s nimi využijí její plody. Budou moštovat jablíčka a barvit ořechovým listím hedvábí, ze kterého si vyrobí svého malého Ořešánka. V programu je prostor i pro hry se semeny plodů. Délka programu 3 h
|
||||||
|
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 letPotkali se v kompostu |
||||||
duben–červen V kompostu žije spousta živočichů, ale který z nich je nejzajímavější? Žížala a zlatohlávek nám představí svá kouzla. S larvou zlatohlávka se děti zakuklí a promění v brouka, s žížalou se protáhnou. Část programu je věnována pozorování živých tvorů. Délka programu 2,5 h |
||||||
|
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 letSkřítek a (ne)obyčejné věci |
||||||
březen–červen Na děti čeká pohádka o zakletém skřítkovi, kterého se samy pokusí vysvobodit pomocí čtyř klíčů: slaměného, dřevěného, kamenného a hliněného. S těmito čtyřmi materiály se totiž děti více seznámí během her a tvoření. Délka programu 3 h
|
||||||
|
1.–2. ročník ZŠHOSPODÁŘSTVÍ U ŠNOFOUSE |
||||||
Pohádka nás zavede k tématu životních potřeb domácích zvířat. Seznámíme se s původem některých potravin, stlučeme máslo ze smetany a budeme kreslit husím brkem. |
||||||
|
1.–2. ročník ZŠZa dveřmi roste poklad |
||||||
listopad–březen Bylinkoví skřítci nás provedou svým královstvím a naučí nás, co lze z místních rostlin vlastnoručně vykouzlit za poklady. Vyrobíme si bezové korálky, šetrně zabalíme bylinkovou sůl a namícháme léčivý čaj. Děti s sebou na program potřebují prázdnou krabičku od svačiny na výrobky. |
||||||
|
1.–3. ročník ZŠLéto v přírodní zahradě |
||||||
květen–červen Letní zahradu budeme poznávat nejen zrakem, ale i ostatními smysly. Jak zní voda? Jak chutnají a voní bylinky? Děti se s některými seznámí a uvaří z nich na ohni čaj. Poznají, že voda v zahradě nemusí sloužit jen rostlinám, ale i jako útočiště pro mnohé živočichy. |
||||||
|
1.–3. ročník ZŠPříběhy ze starého stromu |
||||||
Díky pohádkovému příběhu se zblízka podíváme za obyvateli starého stromu. Zahrajeme si na mravence a sršně, za houbou vylezeme do koruny stromu, prohlédneme si skutečnou dutinu strakapouda a barvami ztvárníme lišejník. |
||||||
|
1.–3. ročník ZŠZVÍŘATA V ZIMĚ |
||||||
prosinec–únor Co dělají zvířata naší přírody, když přijde zima? Žáci poznají některé jejich strategie k přežití, zdroje potravy, stopy a jiná pobytová znamení. Zahrají si na havrany, netopýry, zajíce i slunéčka a vyrobí si odlitek liščí stopy.
|
||||||
|
2.–3. ročník ZŠJARNÍ PROBOUZENÍ |
||||||
březen–duben Příběh o třešňovém skřítkovi a jarních květinách zavede žáky do probouzející se přírody. Poznáme, k čemu je rostlině cibulka, stavbu květu, co je opylení a jak důležité jsou včely. Vyrobíme si atlas jarních rostlin a včelku z vosku. |
||||||
|
2.–3. ročník ZŠpodzim v přírodní zahradě |
||||||
září–říjen Přírodní zahrádka je zdrojem potravy nejenom pro nás, ale i pro různé živočichy. Zkusíme si vyrobit dobroty z jablíček – mošt a pečená jablíčka, zahrajeme si na ruměnice, sýkorku a veverku a využijeme při tom výukové prvky v zahradě. Inovace programu byla podpořena ESF a státním rozpočtem ČR. |
||||||
|
2.–4. ročník ZŠJAK ROSTE CHLÉB |
||||||
Poznejte cestu chleba z pole až na náš stůl. V pohádce se zamyslíme nad významem půdy pro obživu člověka. Vyzkoušíme si mlácení obilí cepem v zahradě, mletí mouky, přípravu těsta a pečení chlebánků. Děti s sebou na program potřebují prázdnou krabičku od svačiny na upečený chlebánek. |
||||||
|
3.–4. ročník ZŠNECH BROUKA ŽÍT |
||||||
duben–listopad Vydejte se s námi do světa brouků a pavouků! Překonejte strach a poznejte výjimečné schopnosti těchto živočichů. Vyzkoušíme si, jak loví běžník, zahrabeme myš jako hrobařík, rozložíme strom jako hladová larva roháče a podíváme se i na pavučinu křižáka. Zjistíme, jaký význam mají tito malí živočichové v přírodě. |
||||||
|
3.–4. ročník ZŠZabalené Vánoce |
||||||
prosinec Rádi byste zažili Vánoce jinak, šetrněji k přírodě? Ukážeme si, jak lze z přírodních materiálů umotat svíčky, vyřezat vánoční ozdoby a zabalit dárky bez balicích papírů a plastových ozdob. Nasajeme vánoční atmosféru a upečeme si slunovratová sluníčka. Děti s sebou na program potřebují prázdnou krabičku od svačiny na výrobky. |
||||||
|
3.–5. ročník ZŠAby klima bylo prima |
||||||
Co je klimatická změna a jak ji ovlivňují lidé? Příběh pavouka Lojzy a simulační hra nám přiblíží fungování skleníkového efektu a aktuální téma globálního oteplování. Každý si zvolí svoji klimatickou výzvu a vyrobí k přírodě šetrnou hru. Délka programu 3,5 hod |
||||||
|
4.–7. ročník ZŠPŮDA NENÍ NUDA |
||||||
duben–říjen Víte, jaká dobrodružství se odehrávají v půdě? Binokulární lupy nám pomohou poznat půdní složky, při hře pochopíme, jak půda vznikla, co je to rozklad a kdo se na něm podílí. Odchytíme a pojmenujeme řadu půdních živočichů a popíšeme jejich vazby k půdnímu prostředí. Pomocí pokusů dokážeme přítomnost půdní vody a vzduchu. |
||||||
|
4.–9. ročník ZŠvlněná dílna |
||||||
Seznámíte se s ovčí vlnou. Prakticky si vyzkoušíte zpracování ovčího rouna: praní, česání, spřádání, tkaní, filcování. Dozvíte se o možnostech využití tohoto obnovitelného materiálu a každý si vytvoří vlastní filcovaný výrobek. |
||||||
|
5.–7. ročník ZŠCesta do Ekvádoru |
||||||
Co se skrývá za pěstováním banánů a původem čokolády? Vžijeme se na chvíli do kůže pěstitelů kakaových bobů a porozumíme principu spravedlivého obchodu (fair trade). Při simulační hře se ocitneme v roli těžařů ropy, domorodců nebo jaguára. V následné diskusi posoudíme environmentální dopady dovozu exotického ovoce na klima a navrhneme k němu alternativy. |
||||||
|
5.–7. ročník ZŠŽIVOT V RYBNÍCE |
||||||
květen–říjen Na příběhu o rybníku Blaťáku prozkoumáme fungování ekosystému rybníka a vliv člověka na něj. Pomocí pokusů poznáme důležité vlastnosti vody (povrchové napětí a teplotní anomálie). Nalovíme v zahradním jezírku vodní živočichy, určíme je a dozvíme se, jakou roli v něm hrají. |
||||||
|
6.–8. ročník ZŠSkryto za palmami |
||||||
Jak souvisí chipsy a sladkosti s ohrožením orangutanů a tygrů? Kde všude najdeme palmový olej a proč se kvůli němu kácí pralesy? Pomocí simulačních her a metod kritického myšlení žáci tyto souvislosti pochopí a budou o nich diskutovat. Na závěr programu si upečou sušenky bez palmového oleje. Délka programu: 4 hod. + 1 hod. v rámci školní výuky |
||||||
|
Výukové programy probíhají za finanční podpory statutárního města Brna.
© LIPKA 2023