V projektu se zaměřujeme na pět vybraných metodik:
Cílem programu Active Citizens je zplnomocnit mladé lidi k tomu, aby dokázali efektivně a bez konfliktů spolupracovat s ostatními na udržitelném rozvoji míst, kde žijí, a uvědomovali si jejich provázanost s jinými částmi světa. Důležité místo v programu mají témata aktivního občanství, neformálního
vzdělávání a spolupráce v rámci komunity. Na svých školách žáci vytvoří týmy, které za podpory učitelů analyzují situaci a v terénu zjišťují, čeho si lidé v daném místě cení a co považují za problém. Žáci posléze naplánují a společně s partnery a cílovou skupinou realizují projekty, jejichž cílem je přispět k řešení daného problému nebo podpoře vybraného tématu.
V Global Storylines jsou děti na 1. stupni ZŠ vtaženy do příběhu, který se stává osou výuky po dobu dvou až tří měsíců.
Vytvářejí si prostředí a role v komunitě, před kterou klade příběh problémy a výzvy, jež musí její členové řešit.
Výuka příběhem využívá prvky dramatické výchovy a umožňuje tak prozkoumávat komplexní globální témata v bezpečném
prostředí fiktivního příběhu.
Děti vede k aktivnímu přístupu k řešení problémů, spolupráci, solidaritě a empatii s druhými.
www.nazemi.cz/cs/global-storylines
GLOBE je dlouhodobý mezinárodní program, ve kterém žáci bádají o přírodě a pomáhají zlepšovat životní prostředí ve svém okolí.
GLOBE využívá osvědčených metod badatelsky orientovaného vyučování (přírodovědné vzdělávání skrze bádání, zkoumání, objevování, pídění se po odpovědi). Žáci nejprve trénují výzkumné dovednosti, které následně využívají při realizaci vlastních badatelských projektů.
Díky svým dlouhodobým měřením a pozorováním odhalují problémy životního prostředí ve svém okolí a ve spolupráci s místními odborníky usilují o jejich řešení. O svých aktivitách a zjištěních informují místní i širokou veřejnost.
Metodika využívá místní prostředí jako jednotící kontext pro výuku. Klade důraz na zapojování žáků i dalších občanů do řešení místních problémů a účast v praktických projektech pro obec. Prostřednictvím péče o místo a zapojení do života komunity rozvíjí kompetence pro udržitelný život.
Principy:
www.skolaprozivot.cz/Mistne-zakotvene-uceni.html
Učit venku znamená venku nejen být, ale také prožívat, pozorovat a zkoumat reálné prostředí, v němž žijeme. Okolí školy je cenným zdrojem informací, s nimiž žáci dále pracují a vyvozují z něj obecné principy. Žáci prostřednictvím osobní zkušenosti a bádání rozplétají souvislosti vzájemného ovlivňování krajiny člověkem a objevují hodnotu přírody. Ke krajině, kterou poznají, získávají hlubší vztah.
Venkovní výuka rozvíjí a prohlubuje vztah žáků k místům v krajině. Žáci se učí ve venkovním, reálném prostředí, které je prostředkem k porozumění, vnímání a hodnocení environmentálních souvislostí. Zvyšuje se tak smysluplnost a propojenost informací získaných ve školních lavicích.
© LIPKA 2023