Otestujte svoji finanční gramotnost v simulační hře. Vždyť se ani nenadějeme a budeme dospělí. Místo kapesného nás bude čekat skutečný plat, první kreditka a první výhodná půjčka s 5% úrokem, v létě zasloužená dovolená na splátky. Splníme si v simulační hře všechny své sny, nebo spadneme do dluhové pasti?
Rozšířená anotace
Na pozadí celého programu je téma finanční gramotnosti. Cílem žáků je v simulační hře prožít několik měsíců spokojeného života, a přitom finančně „nenabourat“. Používají přitom podpůrný softwarový program s rodinným rozpočtem, který většinu finančních operací spočítá, žáci ale mohou rozpočet ve všech položkách měnit. Zároveň by měli myslet na rodinná přání, vzdělání, vztahy…
Šetrný přístup k životnímu prostředí hrou prostupuje skrze konkrétní nabídky. Mají možnost ovlivnit vlastní ekostopu, podívat se dál do budoucna a zamyslet se, jaký svět po nich zůstane. Nabídka je široká, od investic do zateplení za stovky tisíc až po ekoelektřinu za pár set korun.
Jádrem programu jsou průběžné i závěrečné shrnutí a reflexe, kdy žáci vědomě procházejí průběh hry. Zamýšlejí se nad tím, co se dělo a co si z toho vezmou do vlastního života. Zjišťují, že rozpočet a aktivní přístup k životu můžou být věcmi, které jim pomohou prožít spokojený a úspěšný život.
Základní údaje o programu
Délka programu4 hod. včetně přestávek
Cílová skupina8.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ
Optimální počet účastníků20–30
Místo začátku a konce programu – popis místaLipka - pracoviště Rozmarýnek, Rozmarýnová 6, Brno – Jundrov. Program probíhá v interiéru.
Požadavky na účastníkypřezůvky, svačina, pití.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuRozlišuje výhody a nevýhody konvenčních a ekologicky šetrných technologií.
Hledá způsoby, jak může sám snížit negativní dopad vlastní činnosti na životní prostředí.
Plánuje a realizuje konkrétní akce s pozitivním vlivem na životní prostředí.
VýstupyŽák/dítě:
- na základě různých zdrojů identifikují jednotlivá řešení problému a hodnoty, ze kterých tato řešení vychází, každé řešení vyhodnotí z hlediska jeho ekologických a sociálních dopadů,
- zhodnotí, zda byl jejich přístup úspěšný a efektivní v oblasti spokojenosti života, úspor financí a ochrany životního prostředí.
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Environmentální výchova (v oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma poskytuje znalosti, dovednosti a pěstuje návyky nezbytné pro každodenní žádoucí jednání občana vůči prostředí)
- Osobnostní a sociální výchova (umožňuje získat základní sociální dovednosti pro řešení složitých situací, např. konfliktů)
- Výchova demokratického občana (vede k otevřenému, aktivnímu, zainteresovanému postoji v životě, vede k asertivnímu jednání a ke schopnosti kompromisu)
Vzdělávací oblastMatematika a její aplikace (2. stupeň a SŠ),
Člověk a příroda (2. stupeň ZŠ a SŠ),
Člověk a společnost (2. stupeň a SŠ).
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence občanské