Nabídky výukových programů na školní rok 2022/2023 ke stažení:
Jednodenní výukové programy a školní výlety pro MŠ a 1. stupeň ZŠ
Jednodenní výukové programy a školní výlety pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Dopolední programy
Programy obvykle probíhají od 9 do 12.30 hodin (není-li uvedeno jinak).
Na Rozmarýnku můžeme vyučovat současně dva různé programy pro dvě třídy z jedné školy. Přijet k nám může až 45 žáků.
Pokud není uvedeno jinak, je cena programu pro jednoho účastníka 150 Kč.
Objednávání jednodenních výukových programů na školní rok 2022/2023 bude zahájeno:
Prosíme přihlášené, aby se nám tři dny před programem ozvali a upřesnili počet účastníků, kteří se k nám chystají.
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Rozmarýnek
Rozmarýnová 6, 637 00 Brno-Jundrov
T: 541 220 208, 725 961 285, 602 684 396
E: rozmarynek(at)lipka.cz
Kontaktní osoba: Lucie Vladová
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 letBABIČČINA ZAHRÁDKA |
||||||
Co je nového u babičky na zahrádce? Proč má na jednom záhonku více druhů zeleniny? A proč je ráda, že je v kompostu živo? V Babiččině zahrádce se dozvíme na tyto otázky odpovědi, zkusíme rozeznat druhy zeleniny se zavázanýma očima, uvidíme záhon s bylinkami připomínající spirálu nebo klíčovou dírku. Připravíme a domů si odneseme bylinkovou sůl a kelímek se zasetými semínky. S lupou prozkoumáme půdní bezobratlé. Program nabízíme od dubna do října. Délka programu 2,5 hod. Maximálně 36 žáků.
|
||||||
|
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 letDĚDEČKŮV DVOREČEK |
||||||
Jak se žije králíkovi nebo slepici u dědečka na dvorku? Program přináší setkání s kontaktními drobnými hospodářskými zvířaty chovanými na Rozmarýnku. Hravými aktivitami v zahradě si přiblížíme různá hospodářská zvířata a způsob jejich soužití s námi lidmi. Zjistíme, co lidem jejich chov přináší a také co obnáší péče o ně, tedy co po celý rok potřebují ke spokojenému životu. Program nabízíme od dubna do října. Délka programu 2,5 hod. Maximálně 36 žáků.
|
||||||
|
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 letDO OBORY ZA ZVÍŘÁTKY – terénní program |
||||||
Oborou Holedná nás provede Markazín – sele divočáka. Spolu s ním zažijeme setkání s dalšími lesními obyvateli. Hravě se naučíme rozlišovat vysokou zvěř podle paroží, zjistíme, kolik měří a jak krmí své mladé strakapoud. Do krabičkových lup zkusíme odlovit lesní bezobratlé a na závěr nás čeká pozorování divokých prasat. Pozor! Sraz je na zastávce MHD Kohoutovice – hájenka, konec programu na zastávce MHD Stará dálnice. Program nabízíme od května do října. Délka programu: 3 hod. Maximálně 60 žáků.
|
||||||
|
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 letKAM SE PLAZÍ PLAZI |
||||||
Které živočišné druhy patří mezi plazy?A proč žádné nemůžeme potkat v zimě? Žáci se seznámí s příklady plazích druhů z české přírody i z exotických krajů, na dotek pak s těmi chovanými v teráriích na Rozmarýnku. Formou hravých aktivit se dozvědí, proč např. chameleoni a želvy v přírodě rychle mizí a jak lze vytvořit příznivé prostředí pro život českých plazů v našich zahradách. Program nabízíme od listopadu do března. Délka programu 3 hod. Maximálně 26 žáků.
|
||||||
|
2.–3. ročník ZŠPŘÍRODA ZAHRADNÍKEM |
||||||
Pan zahradník je nešťastný, někdo mu přes noc okousal salát, je načase se začít bránit. Ale jak? Má vzít na pomoc chemické postřiky, nebo je i jiná cesta? V přírodní zahradě Rozmarýnku budeme zkoumat, kdo pomáhá chránit pěstované plodiny před nezvanými zvířecími jedlíky. Zjistíme, jestli tu mají dost úkrytů a míst k rozmnožování a vyzkoušíme, jak funguje potravní řetězec. Program nabízíme od dubna do září. Maximálně 30 žáků.
|
||||||
|
2.–3. ročník ZŠPTAČÍ PŘÍBĚHY |
||||||
Jak se ptačí svět přizpůsobuje lidskému vlivu? Proč je dobré dozvědět se o životě opeřenců v naší blízkosti? Žáci si v programu vyzkouší pestrou škálu aktivit a her, které jim představí naše nejznámější druhy ptáků, seznámí je s přirozeným prostředím, ve kterém žijí, a přiblíží historii soužití ptáků a člověka. Program nabízíme od listopadu do března.
|
||||||
|
2.–4. ročník ZŠČAROVNÉ BÝLÍ |
||||||
Můžeme se pomocí léčivých rostlin zbavit neduhů nebo alespoň snížit používání uměle vyráběných léků? V programu Čarovné býlí čeká žáky odhalování tajemství vybraných léčivých bylin. Za použití všech smyslů prozkoumáme šalvěj, heřmánek, mátu, meduňku či mateřídoušku. V zahradě na bylinkové spirále se v teplých měsících seznámíme s námi pěstovanými bylinkami, vyrobíme si receptář našich poznatků a vlastnoručně si připravíme hojivou mast.
|
||||||
|
2.–4. ročník ZŠVÁNOCE MATKY PŘÍRODY |
||||||
Vánoce plné sněhu, světýlek a voňavého pečení? Proč je ale dnes sníh spíše vzácností? A odkud se berou suroviny na vánoční dobroty, když ne ze supermarketu? V netradičně pojatém vánočním programu upečeme tradiční vánočky, zapátráme po původu surovin a v zahradě Rozmarýnku budeme bádat nad tím, proč rostliny i zvířata v zimě potřebují sníh. Program nabízíme v prosinci. |
||||||
|
3.–4. ročník ZŠŠPETKA DOMÁCÍ EKOLOGIE |
||||||
Umíme doma hospodařit s vodou a energií? Jaká opatření v domácnosti mohou šetřit životní prostředí i naši peněženku? Žáci, jako členové rodin, rozhodují o použití různých opatření a sledují, jak změna chování může přispět ke společnému smysluplnému udržitelnému životu nás všech. Program nabízíme od listopadu do března.
|
||||||
|
3.–5. ročník ZŠPŘÍPAD DOKTOR SACHARIN |
||||||
Obezita trápí velké množství lidí. Dokážeme s ní a jinými obtížemi, způsobenými špatnými stravovacími návyky, účinně bojovat? Při řešení detektivního případu prozkoumáme složení běžných sladkostí a seznámíme se s vlivem nadměrné konzumace cukru na lidský organismus. Formou simulační hry podstoupíme testování účinků energetických nápojů a ve cvičné kuchyni si připravíme zdravější palačinky. Program nabízíme od listopadu do března.
|
||||||
|
4.–6. ročník ZŠKOHOUTOVICKÁ OBORA – terénní program |
||||||
Co umí a jak funguje lesní ekosystém a co se stane, když do něho svou činností zasáhne člověk? Žáci pracují ve skupinách metodou potvrzujícího bádání s využitím terénních nezbytností: lupy, mikroskopu a pomůcek na odlov bezobratlých živočichů. Pozor! Sraz na zastávce MHD Kohoutovice – hájenka, konec programu na zastávce MHD Stará dálnice. Program nabízíme od května do října. Délka programu: 4 hod. Maximálně 45 žáků.
|
||||||
|
4.–6. ročník ZŠMISE PRO ŠEST NOHOU |
||||||
Žáci se v roli obhájců hmyzích druhů seznamují s životem svých klientů. Pozorují živé hmyzí exempláře a uvědomují si důležitost hmyzu pro rovnováhu ekosystému. V zahradě Rozmarýnku vyhledají potravní zdroje, úkryty a místa pro zdárný vývoj konkrétních druhů. Na závěr žáci obhajují svého klienta předporotou. Program nabízíme od listopadu do března. Maximální počet žáků: 30
|
||||||
|
4.–9. ročník ZŠZAHRADO, PROSTŘI SE |
||||||
Žáci prožijí v zahradě kulinářské dopoledne a využijí k vaření to, co vyrostlo na záhonech i jen tak planě. Dozvědí se, proč je lepší upřednostnit místní a sezónní druhy ovoce a zeleniny. V závěru programu během degustace pokrmů žáci zhodnotí, že využití pokladů našich zahrad může být chutné i zdraví prospěšné. Program nabízíme od dubna do října. Délka programu: 3,5–4 hod. Maximální počet žáků: 30
|
||||||
|
7.–9. ročník ZŠMARIHUANA A KONOPÍ |
||||||
Probereme fenomén konopí z různých stran: marihuana jako droga, konopí jako lék, bohaté využití konopí coby technické plodiny, legislativní souvislosti pěstování i užívání. Povedeme žáky k posilování sebevědomí, tvorbě vlastního názoru a uvědomění si zodpovědnosti za svůj život.
|
||||||
|
8.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠDR. ZDĚDIL A PAN ZDRAŽIL |
||||||
Otestujte svoji finanční gramotnost v simulační hře. Vždyť se ani nenadějeme a budeme dospělí. Místo kapesného nás bude čekat skutečný plat, první kreditka a první výhodná půjčka s 5% úrokem, v létě zasloužená dovolená na splátky. Splníme si v simulační hře všechny své sny nebo spadneme do dluhové pasti?
|
||||||
|
8.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠFÉR BYZNYS |
||||||
Je fér omezovat firmu v podnikání kvůli kvákající žábě na pozemku? A je fér omezovat žáby? Na příkladu skutečné kauzy si pomocí simulační hry ukážeme, jak se žáci mohou zapojovat do veřejného dění ve svém okolí. Staneme se aktéry v procesu schvalování supermarketu poblíž mokřadu. Schválíme stavbu? A jakou roli budou hrát peníze a úplatky?
|
||||||
|
Program výletu včetně doby začátku a konce je možné upravit dle požadavků školy.
Školní výlety realizujeme v červnu, doporučujeme je ale objednat již na začátku školního roku.
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 letZATOULANÁ KUŘÁTKA – ŠKOLNÍ VÝLET |
||||||
Program vychází z programu Dědečkův dvoreček. Pomůžete slepičce najít zatoulaná kuřátka? Během hravého hledání prozkoumáme život slepic, králíků i dalších zvířat žijících na Rozmarýnku. Připravíme si pomazánku a nápoj, které ochutíme bylinkami a jedlými plevely. Obvykle začínáme v 9 hod. na Rozmarýnku, končíme tamtéž v 14–15 hod. Cena zahrnuje suroviny na vaření.
|
||||||
|
2.–4. ročník ZŠTAJEMSTVÍ POD HRADEM VEVEŘÍ – ŠKOLNÍ VÝLET |
||||||
Každé místo má svůj příběh. Objevme pod hradem Veveří odkaz kněžny Ypsilanti a staňme se ochránci studánek! Na cestě se budeme plavit parníkem po Brněnské přehradě, setkáme se s historickými postavami v kostýmech, připravíme si svačinu a opečeme si ji nad ohněm. Výlet můžete zkombinovat s prohlídkou hradní expozice. Obvyklý začátek v 8.30 hod. na parkovišti u zastávky MHD Rokle, konec ve 14–15 hod. na hradě Veveří. Cena zahrnuje vstupné do areálu hradu Veveří, obědovou svačinu – špekáček, zeleninu k opékání, chléb, plavební lístek na parník, dárek pro každé dítě od kněžny Ypsilanti ).
|
||||||
|
4.–9. ročník ZŠZAHRADO PROSTŘI SE – ŠKOLNÍ VÝLET |
||||||
Žáci prožijí v zahradě kulinářské dopoledne a využijí k vaření to, co vyrostlo na záhonechi jen tak nadivoko. Dozvědí se, proč je lepší upřednostnit místní a sezónní druhy ovoce a zeleniny. V závěru programu během degustace pokrmů žáci zhodnotí, že využití pokladů našich zahrad může být chutné i zdraví prospěšné, a určitě zbude i čas na seznámení se s kontaktními zvířátky Rozmarýnku. Cena zahrnuje suroviny na vaření.
|
||||||
|
Výukové programy probíhají za finanční podpory statutárního města Brna.
© LIPKA 2023