Výukové programy pobytové

Mimo jednodenní výukové programy Rozmarýnek zajišťuje také školy v přírodě s environmentálním programem. Probíhají ve smluvním ubytovacím zařízení určenému pro školy v přírodě s kapacitou až 90 žáků. Délka pobytu je obvykle 5 dní (pondělí–pátek). Environmentální program, který zajišťují pedagogové Lipky, naplňuje průřezové téma ŠVP.

 

Pro víc informací si stáhněte brožurku o pobytových programech Rozmarýnku.

 

S dotazy se obracejte náš tel. 541 220 208 nebo e-mail: rozmarynek(at)lipka.cz. (Kontaktní osoba: Lucie Vladová)

 

 

 

 

1.–2. ročník ZŠ

FERDA V PŘÍRODĚ

Motivací pobytového týdne je putování přírodou společně s Ferdou Mravencem a jeho kamarády. Ferda nás naučí, jak to chodí v mraveništi, jak si mravenci rozdělují práci a čím se živí. V sezóně budeme pozorovat živé mravence a odchytneme vodní a půdní bezobratlé živočichy. V zimě se zaposloucháme do potočního koncertu a naučíme se číst ze stop ve sněhu či v blátě. Beruška nás naučí vyrobit motýlka z česané vlny. Díky simulační hře odhalíme, zda je, nebo není potřeba kosit louky.

 

       Rozmarýnek
1.–2. ročník ZŠ

Včelí údolí

Coby malé včelky se pod vedením Včelí Matičky vžijeme do své role. Jak včely vidí? Jak dlouhé mají sosáčky? Kolik různých prací včelky během života vykonávají? Nezůstaneme pouze „v úlu“, ale budeme také pátrat po vodě v krajině. Kde je vody spousta, i když není na první pohled vidět? Pro koho kromě včel je voda důležitá a kolik různých podob má? Hrozí našemu úlu ve Včelím údolí povodeň nebo budeme trpět suchem? Mohou to nějak ovlivnit i lidé? Program vzniká v rámci projektu Budka: budování kapacit a spolupráce neformálního a formálního vzdělávání na Lipce, který je spolufinancován EU. V běžné nabídce Rozmarýnku bude od školního roku 2021/22.

 

       Rozmarýnek
3.–4. ročník ZŠ

PLAVBA KAPITÁNA ZDRAVSONA

Dobrodružství a pohyb v přírodě a zdravé a chutné stravování – to jsou dvě hlavní témata, kterým se na škole v přírodě věnujeme. Žáci se stávají odvážnými námořníky, kteří na lodi kapitána Zdravsona vyplouvají na dalekou plavbu za poznáním, jak zajistit lidem ve své zemi zdraví. V jednotlivých dnech navštěvují různé ostrovy, kde po splnění daného úkolu vždy získají tajemnou šifru.

 

Žáci například zjistí, kolik cukru obsahují různé druhy nápojů, kolik sacharidů, masa či zeleniny by měla zahrnovat jejich strava, či že aktivní život plný pohybu přispívá k našemu zdraví.

 

Pobyt poté vyvrcholí hostinou ve zdravém stylu, kterou si žáci sami připraví, a odhalením moudrostí skrytých v šifrách.

 

       Rozmarýnek
3.–5. ročník ZŠ

ŘEMESLA

Před začátkem školy v přírodě dostanou žáci dopis od dívky Josefíny, která je žádá o pomoc při sestavování rodokmenu a pátrání po svých předcích. Na pobytu se pak žáci postupně setkávají s předky Josefíny a seznamují se s řemesly, která vykonávali (jako jsou např. košíkářství, barvení látek, výroba másla atd.).

 

V rámci jednotlivých dílen žáci pracují s různými materiály a nástroji. Doplňkové aktivity vedou žáky k porozumění závislosti lidské společnosti na životním prostředí a k ocenění významu přírody pro člověka.

       Rozmarýnek
4.–6. ročník ZŠ

Strážci Země

Pobytový program s navazujícím dokončením ve škole a doma. Je postaven na originální metodice, která vznikla v USA.

 

Na začátku pobytu žáci objeví neobyčejnou přírodovědnou laboratoř Strážce E. M. Zjistí, že pro rozluštění několika záhad musí získat celkem čtyři klíče od čtyř dřevěných truhel. Otevřená truhla jim tak odhalí např. tajemství geologické historie Země, vývoje rostlinných a živočišných druhů nebo toků energie a koloběhu látek. Ručně psaný deník Strážce E. M. žáky v rámci pobytu inspiruje k celodennímu výletu, stejně jako k opakovaným návštěvám „magického místa“ v přírodě, kde každý stráví krátký čas o samotě rozjímáním a pozorováním. Dva z klíčů mají žáci možnost získat na pobytu, další dva však až díky navazujícím aktivitám ve škole či doma.

 

Nákup licence a zařazení programu do nabídky Lipky – pracoviště Rozmarýnek je podpořen Státním fondem životního prostředí České republiky v rámci projektu Earthkeeprers v nových regionech ČR. Ve školním roce 2020/21 je s vybranými školami pilotně ověřován.

 

       Rozmarýnek
5.–7. ročník ZŠ

REPORTÉŘI PŘÍRODY

Žáci se stávají režiséry, moderátory i kameramany reportáží, které v průběhu týdne reálně natáčejí. V mediálních dílnách se učí pracovat s kamerou a stativem, strukturovat scénář a klást otázky. Trénují své prezentační dovednosti a pracují v týmech.

 

Námět na reportáž si žáci volí z nabízených diváckých podnětů. Tématy jsou různé konkrétní příklady a případy, jak lidé ovlivňují přírodu a krajinu a jaké to má důsledky. V rámci svého tématu pak žáci provádí výzkum v blízkém i širším okolí základny – hledají, pozorují, zkoumají, měří a zaznamenávají důkazy a především o tom všem natáčí svou reportáž. Hotovou reportáž představí před odjezdem na slavnostním promítání ostatním skupinám.

 

       Rozmarýnek
8.–9. ročník ZŠ

Svou cestou

Snažíme se odhalit vlastní silné stránky, abychom se mohli soustředit na dosažení svých plánů a snů. Inspirujeme se od úspěšných mladých lidí, hledáme, co to znamená být podnikavý, trénujeme kritické a strategické myšlení. Pronikáme do tajů finanční gramotnosti. Naše rozhodování se snažíme směřovat udržitelnou cestou, aby naše kroky co nejméně poškozovaly životní prostředí.

 

Samostatně plánujeme, hrajeme role, řešíme problémy, prožíváme simulační hry, pracujeme v týmu, konstruktivně diskutujeme a kreativně se odreagováváme atd. Vrcholem snažení je splnění společné výzvy pro skupinu – s omezeným časem i zdroji připravit mimořádnou akci. Na konci největší zkoušky má však každý možnost navrhnout svůj osobní projekt; promyslet si cestu, jak dosáhnout svého snu.

 

Program vznikl v rámci projektu KaPoDaV – Podpora kariérového poradenství, podnikavosti pro udržitelný rozvoj a dalšího vzdělávání v Jihomoravském kraji, který je spolufinancován EU.

 

       Rozmarýnek

**