Poradí si papoušek v zimě u nás v lese? Pomůže mu žluna, ledňáček či sojka? Seznámíme se s běžnými druhy našich ptáků a zjistíme, jak přečkávají zimu. Žáci si vyrobí lojové krmítko, které si odnesou s sebou.
Program začíná pohádkou o papouškovi, který na začátku zimy uletěl z klece a ztratil se na kraji lesa. Postupně se seznamuje s různými druhy ptáků, kteří mu představují svoje způsoby získávání potravy a přizpůsobení se zimnímu období. Žáci se seznámí s několika typy zobáků, přiřadí k nim pracovní nástroje, které lidé používají k podobné činnosti jako pták svůj zobák při získávání potravy. Sami pak rozdělí plyšové loutky ptáků a obrázky ptáků do skupin podle typu zobáku. Některé způsoby získávání potravy si sami vyzkoušejí. Dále rozdělí potraviny na vhodné a nevhodné pro přikrmování zpěvných a vodních ptáků v zimě a svůj výběr zdůvodní. Ve skupinkách si vyrobí lojové krmítko, které si odnesou s sebou. Venku si zahrají hru na kočku a ptáky létající na krmítko. Podle hlasu se naučí rozeznat několik druhů ptáků. Podle dynamiky skupiny budou zařazeny další pohybové hry v terénu inspirované různými druhy ptáků a jejich způsobem života v zimním období.
Délka programu
3 hod. včetně přestávek
Cílová skupina
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let
Optimální počet účastníků
15–50
Místo začátku a konce programu – popis místa
Program začíná a končí na pracovišti Jezírko. Program je částečně terénní, výuka v terénu probíhá za každého počasí.
Požadavky na účastníky
Terénní oblečení a dobrá terénní obuv, pláštěnka, přezůvky, svačina, pití, podle počasí přibalte gumáky.
Environmentální rozměr programu
Žáci se seznámí s přizpůsobením ptáků zimnímu období. Na základě vlastních zkušeností a informací získaných během programu odvodí, jaké jsou vhodné či nevhodné druhy potravy pro zpěvné a vodní ptactvo v zimě.
Výstupy
Žák/dítě:
- rozezná 3 druhy zimujících ptáků podle vzhledu, 2 druhy podle hlasu
- rozdělí vybrané obrázky ptáků do skupin podle typu zobáku
- manipuluje s pinzetou, kladívkem či louskáčkem na ořechy
- vybere vhodné a nevhodné potraviny pro zimující ptáky a výběr zdůvodní
- bezpečně se pohybuje při pohybových hrách v terénu
- dodržuje pravidla hry, hraje fair play
Průřezové téma
- Environmentální výchova / Ekosystémy, Základní podmínky života, Vztah člověka k prostředí
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblast
Člověk a jeho svět Člověk a svět práce
Rozvíjené klíčové kompetence
- kompetence komunikativní
- kompetence pracovní