Pobytové ekologické výukové programy

Rychta

 

Přírodovědné pobytové programy jsou kvalitní alternativou škol v přírodě.  Žáci během nich rozvíjí své znalosti zejména v biologii, geografii, ekologii, environmentalistice, občanské výchově a historii. Pobyt je koncipován jako projektový –  na jednotlivé výukové bloky navazuje samostatný výzkum, jehož výsledky žáci prezentují a obhajují před ostatními spolužáky. Při práci na projektu se žáci učí postupovat podle výzkumných metod a využívají přitom zázemí pracoviště – literaturu, výpočetní techniku a rozmanité přírodovědné pomůcky. Výuka neprobíhá pouze v areálu Rychty, ale především ve vybraných lokalitách Moravského krasu a okolí Krásenska, které využíváme jako „živou učebnici“.

 

Kompletní nabídka programů pracoviště Rychta na školní rok 2020/2021 (ke stažení)

 

Konkrétní program kurzu je upraven po dohodě s učitelem. Optimální délka pobytu je 5 dnů, ale nabízíme i kratší varianty. Průměrná délka programu během týdne je 40 vyučovacích hodin.

 

Ceny pobytů pro školy najdete v našem ceníku.

Doprovázející učitel(é) neplatí poplatky za program.

 

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Rychta
Krásensko 76, 683 04, p. Drnovice
Tel.: 517 385 429
Kontaktní osoba: Jitka Vágnerová
E-mail: jitka.vagnerova(at)lipka.cz

 

 

 

6.–9. ročník ZŠ, SŠ

PŘÍRODA NAOSTRO

Týden je zaměřen na praktickou biologii a ekologii. Jeho těžištěm je terénní práce, praktická pozorování ve vybrané lokalitě a badatelská výuka. Žáci si vytváří vlastní výzkumnou otázku a hypotézu, navrhují vlastní postup výzkumu, sbírají data, analyzují je, interpretují a snaží se jim porozumět.

 

Během týdne vás kromě badatelské výuky čeká:
•    terénní exkurze do vybrané lokality Moravského krasu (je možná i v cyklovariantě),
•    motivační průběžná hra na téma evoluce,
•    entomologické a hydrobiologické odlovy, ornitologická pozorování,
•    hodnocení kvality přírodního prostředí,
•    témata jako invazní druhy organismů, znečištění vod a další dle vaší volby.

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

ČLOVĚK vs. DIVOČINA

V tomto opravdu terénním pobytovém týdnu žáci zažijí dobrodružství v „divočině“, kde stráví noc. V průběhu programu budou pracovat s různými biologickými a geografickými pomůckami a metodami. Přímo v terénu porovnají biodiverzitu kulturní a přírodě bližší krajiny, formou simulační hry pak rozhodnou o jejím dalším využití. Žáci v malých skupinkách rozvíjí své týmové role a schopnost spolupráce. Práci na výzkumech si sami plánují, rozdělují a řídí.


Během týdne vás kromě přespání v terénu čeká:
•    odlovy bezobratlých živočichů ve vodě i na souši pomocí různých metod,
•    práce s mapovými podklady a orientace v terénu,
•    zpracování výstupů z vlastních průzkumů a jejich aplikace,
•    závěrečná diskuzní simulační hra,
•    témata jako přírodě blízká krajina, zaniklé vesnice, návrat velkých savců do naší přírody, principy ochrany přírody.

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

TÝDEN PRO UDRŽITELNÝ ŽIVOT

Žáci se seznámí se vztahem člověka a životního prostředí v širším slova smyslu. Zaměříme se na šetrné zacházení s přírodními zdroji, ekologické stavitelství a další aspekty udržitelnosti v praktickém životě. Vrcholem týdne je mezipředmětově orientovaný projekt „Ekodům“. Program vyučujeme od listopadu do března.

Během týdne vás kromě projektové výuky čeká:
•    průzkum stavu životního prostředí České republiky,

•    terénní exkurze do vybrané lokality, zaměřená na krajinu a vliv člověka na ni,
•    řemeslná Zero Waste tvoření a náměty na snížení množství odpadů,

•    strategická hra Fishbanks či jiná simulační hra dle vaší volby,
•    témata jako energeticky úsporná opatření, hospodaření s vodou, přírodní zdroje a další.

  Soubory ke stažení: PDF   Rychta
4.–7. ročník ZŠ

JAK PŘEŽÍT DOBU LEDOVOU?!

Týden nabízí mezipředmětovou terénní a projektovou výuku i zážitky. Vraťte se s námi v čase a podnikněte výpravu do doby ledové, kdy naše kraje brázdili lovci sobů a koní. Vyzkoušíme, jak se pohybovat v přírodě i v náročnějších podmínkách, jak těžké je zvládnout některé pravěké techniky či jak závislí jsme na přírodě. Zjistíme, co musíme vědět o přírodních procesech a zdrojích, abychom přežili. Prozkoumáme adaptace rostlin a živočichů k přečkání zimního období. Žáci si procvičí praktické přírodovědné dovednosti, práci s literaturou i prezentaci výsledků své práce před ostatními. Za příznivých sněhových podmínek vyrazíme do terénu i na sněžnicích. Program vyučujeme od listopadu do března.

Během týdne vás kromě projektové výuky čeká:
•    archeologická výprava do dob minulých,
•    střílení z luku a využití replik skutečných zbraní a nástrojů z doby kamenné,
•    expedice po stopách lovců sobů a koní do Moravského krasu,
•    zkoumání přizpůsobení živočichů a rostlin zimnímu období,
•    lovecká výprava s rozděláváním ohně.

 

Podívejte se na VIDEOSPOT z programu.

 

#youtubevideo#pa7CHoGQgr8#

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
4.–5. ročník ZŠ

KOUZLO VÁNOC

Zákeřný Chaos ukradl našim kamarádům živlům kouzlo Vánoc. Jak je nyní oslaví? Tento pobytový program je určen pro zimní období od sv. Martina až po Vánoční svátky. Žáci se během týdne blíže seznámí se čtyřmi živly pomocí pokusů a bádání a pomohou jim Vánoce zachránit. Program provází rukodělné činnosti zaměřené na tradice a předvánoční zvyky. Jedná se o upravený osvědčený pobytový program Živly naživo.

 

Během týdne vás kromě vánočních zvyků čeká:
•    bádání a pokusy zaměřené na čtyři živly,
•    pečení cukroví, výroba vánočních ozdob a dárků pro kamarády i rodinu,

•    řemesla a tvoření inspirovaná Vánocemi

•    nečekané zážitky, například pohyb v terénu na sněžnicích nebo vánoční atmosféra prožitá v kolektivu třídy,
•    témata jako fyzikální vlastnosti tekutin, proudění vzduchu a další.

 

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
4.–6. ročník ZŠ

ŽIVLY NAŽIVO

Pobyt nabízíme v zimním období, kdy velká část programů probíhá v teple Rychty. Žáci se během týdne zabývají jednotlivými živly. Jejich úkolem bude získat zpět sílu, kterou živlům sebral zákeřný Chaos. S Vodou, Vzduchem, Zemí i Ohněm se žáci seznámí formou badatelské výuky a rukodělných činností. Praktickým použitím mezipředmětových dovedností porozumí přírodě v širších souvislostech. Přijeďte za námi bádat a zkoumat, pozorovat půdní živočichy, nastražit fotopasti, stopovat, vyrábět a hrát si. Program vyučujeme od listopadu do března.

Během týdne vás kromě badatelské výuky a pokusů čeká:
•    bourání předsudků a bariér při kontaktu s živočichy chovanými v našich teráriích,
•    řemeslné a rukodělné činnosti, například pečení chleba a výroba svíček,
•    nečekané zážitky při pohybu v terénu na sněžnicích či při večerním venkovním programu,

•    nevšední výukové pomůcky, jako fotopasti, mikroskopy a binokulární lupy,

•    témata využití bylin, pobytová znamení zvěře, půdní bezobratlí živočichové a další.

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
1. ročník SŠ

ZA JEDEN PROVAZ

Adaptační a stmelovací třídenní pobytový program. Těžištěm je simulační hra, ve které se z žáků stávají investigativní žurnalisté. Ti postupným pátráním odhalují, kdo stojí za machinacemi s pozemky a za dalšími nekalostmi. Samostatné i skupinové aktivity pomáhají žákům poznat sebe, spolužáky i učitele.

 

Během týdne vás kromě luštění složitých zápletek čeká:
• pátrání v reálném prostředí vesnice
• práce s technikou a natáčení vlastních reportáží
• rozvoj kritického myšlení
• skupinové aktivity a tmelení kolektivu

 

Krátký videospot k programu.

  Soubory ke stažení: PDF   Rychta

 

Kolem Krásenska se nachází mnoho zajímavých míst, které lákají k návštěvě, a pobyt na Rychtě si můžete zpříjemnit také různými sportovními možnostmi. Přehled všeho, co je v okolí k vidění a k vyzkoušení, naleznete zde.

© LIPKA 2020