ZAHRADO PROSTŘI SE – ŠKOLNÍ VÝLET
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIZažijeme kulinářský den v zahradě Rozmarýnku, připravíme si občerstvení z rostlin z pěstovaných v naší zahradě. Dozvíme se, jak daleko musí cestovat cizokrajné potraviny, než se dostanou na náš stůl, a proč je lepší upřednostnit místní sezónní ovoce a zeleninu.
Rozšířená anotace
Zažijte s námi kulinářský zážitek s využitím lokálních surovin!
V průběhu programu žáci vyhodnocují kritéria, podle kterých mohou lidé vybírat a nakupovat jednotlivé potraviny v obchodě. V praktické hře si ověří, že rychlý nákup bez přemýšlení nad původem a uskladněním surovin vede dalšímu zbytečnému vypouštění skleníkových plynů do atmosféry. Na základě toho vyvozují výhodnost využití místních sezónních plodin a planých rostlin v jídelníčku jako cesta náhrady nebo snížení množství konzumovaných exotických plodin.
Program vede žáky k porozumění vztahu mezi uhlíkovou stopou dovozu potravin a oteplováním planety. Lokální suroviny a plané rostliny, které žáci sami nasbírají v přírodní zahradě Rozmarýnku, využijí k praktické přípravě pokrmů. V závěrečné ochutnávce zhodnotí, jak chutné mohou být pokrmy podle receptů, které podporují zdraví jak člověka, tak naší planety.
Ve volném čase zbyde chvíle na prohlídku prvků zahrady a na seznámení s domácími a exotickými živočichy, které na Rozmarýnku chováme.
Základní údaje o programu
Délka programu5.5 hod. včetně přestávek
Cílová skupina4.–9. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků12–30
Místo začátku a konce programu – popis místaLipka - pracoviště Rozmarýnek, Rozmarýnová 6, Brno – Jundrov, program probíhá v interiéru a v přírodní zahradě Rozmarýnku.
Požadavky na účastníkysvačina, pití, vhodné oblečení, přezůvky
Cíle programu
Environmentální rozměr programuPorozumění vztahu mezi uhlíkovou stopou dovozu potravin a oteplováním planety. Využití místních sezónních plodin a planých rostlin v jídelníčku jako cesta náhrady nebo snížení množství konzumovaných exotických plodin.
VýstupyŽák/dítě:
- charakterizuje spotřebitelské jednání své nebo své rodiny při nákupech
- popíše vliv dovozu exotických produktů a plodin ze vzdálených destinací na zvyšování skleníkového efektu a oteplování Země
- rozliší vybrané druhy planých rostlin a vyhledá je v terénu
- připraví a ochutná několik pokrmů s využitím plevelů
- vyjmenuje alespoň 2 důvody, proč je výhodné využívat ve stravování lokální a sezónní pokrmy
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- Environmentální výchova (uvědomuje si přímou závislost člověka na přírodě, hledá způsoby, jak může sám snížit negativní dopad vlastní činnosti na životní prostředí, usiluje o šetrné a ohleduplné spotřebitelství, přispívá k utváření zdravého životního stylu a k vnímání estetických hodnot prostředí)
Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět (1. stupeň ZŠ),
Člověk a příroda (2. stupeň ZŠ),
Člověk a svět práce (1. a 2. stupeň),
Člověk a zdraví (2. stupeň).
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence občanské
- kompetence pracovní
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI