PTAČÍ PŘÍBĚHY

» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI

Jak se ptačí svět přizpůsobuje lidskému vlivu? Proč je dobré dozvědět se o životě opeřenců v naší blízkosti? Žáci si v programu vyzkouší pestrou škálu aktivit a her, které jim představí naše nejznámější druhy ptáků, seznámí je s přirozeným prostředím, ve kterém žijí, a přiblíží historii soužití ptáků a člověka.


Rozšířená anotace


Lidé a ptáci sdílejí jeden svět, stejný životní prostor. Tak jako jiní živočichové, jsou i ptáci propojeni s prostředím, kde žijí. Pokud lidé změní prostředí, mnozí ptáci se dokážou přizpůsobit. Změny, resp. poškození životního prostředí může ale mít na ptáky negativní dopad.
Výukový program seznámí žáky s běžnými druhy ptáků, kteří žijí v přírodě nebo v blízkosti lidských obydlí. Zjistí, co ptáky historicky vedlo k rozhodnutí žít v lidské blízkosti. Prakticky prozkoumají dům a zahradu Rozmarýnku a pokusí se odhalit různé nástrahy, které ptáky v soužití s lidmi čekají. Žáci pochopí, jak je možné tato nebezpečná místa řešit či zabezpečit. Vyzkouší si, jak na populace ptáků může působit úbytek biodiverzity nebo používání chemikálií v zemědělství. Část programu probíhá ve venkovním prostředí.


Základní údaje o programu


Délka programu
3.5 hod. včetně přestávek

Cílová skupina
2.–3. ročník ZŠ

Optimální počet účastníků
15–45

Místo začátku a konce programu – popis místa
Lipka - pracoviště Rozmarýnek, Rozmarýnová 6, Brno – Jundrov. Program probíhá v interiéru a v přírodní zahradě Rozmarýnku.

Požadavky na účastníky
přezůvky, svačina, pití


Cíle programu


Environmentální rozměr programu
Ptáci jsou pestrou skupinou živočichů. Každý druh má své jedinečné potřeby a vyskytuje se v různém původním, nebo synantropním prostředí. Žáci by měli po programu porozumět rozdílnosti potřeb a chování jednotlivých druhů.

Výstupy
Žák/dítě:
  • dokáže popsat základní životní strategie ptáků (potrava, hledání vhodného místa pro hnízdo, bezpečí…),
  • zhodnotí konkrétní území (areál pracoviště Rozmarýnek a jeho nejbližší okolí), zda je dobrým životním prostředím pro konkrétní ptačí druhy,
  • pozoruje volně žijící ptáky,
  • zažije osobní kontakt s ptáky chovanými na Rozmarýnku.


Zařazení dle RVP


Průřezové téma
  • Environmentální výchova (Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí)


Vzdělávací oblast
Člověk a jeho svět

Rozvíjené klíčové kompetence
  • kompetence k učení
  • kompetence k řešení problémů
  • kompetence komunikativní




» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI

Informace o cookies


Kliknutím na Přijmout vše budou uloženy cookies funkční, preferenční, analytické, marketingové. Přinese vám to pohodlné používání webu, umožní nám měřit jeho funkčnost i cílit lépe reklamní nabídku našich produktů. Své preference můžete snadno upravit kliknutím na Nastavení cookies.

Nastavení cookies Přijmout vše

Nastavení cookies


Kliknutím na Přijmout vše budou uloženy cookies funkční, výkonnostní, analytické, marketingové. Přinese vám to pohodlné používání webu, umožní nám měřit jeho funkčnost i cílit lépe reklamní nabídku našich produktů. Své preference můžete detailně nastavit a uložit kliknutím na Uložit nastavení.

Přijmout vše Uložit nastavení

Funkční:
Některé soubory cookie jsou vyžadovány, aby byla zajištěna základní funkčnost. Bez těchto cookies nebude web fungovat správně. Ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat.

Preferenční:
Preferenční soubory cookie umožňují, aby si webový server zapamatoval informace, díky nimž přizpůsobil vzhledu nebo chování webu každému uživateli. Mezi tyto informace může patřit ukládání vybrané měny, regionu, jazyka nebo barevného motivu.

Analytické:
Analytické soubory cookie nám pomáhají vylepšovat naše webové stránky shromažďováním informací a podáváním zpráv o jeho používání.

Marketingové:
Marketingové soubory cookie se používají ke sledování návštěvníků napříč webovými stránkami, které majitelům stránek umožňují zobrazovat relevantní a poutavé reklamy.
*