Markéta Dvořáková
Konference pro pedagogy ZŠ, SŠ
25. 11. 2025 | 9.00–16.00 h
KUMST, Údolní 495/19, Brno-střed
Pořádá: Kamenná
Konference se zaměří na to, jak lze téma změny klimatu přirozeně začlenit do školního vzdělávacího programu napříč předměty.
1 200 / 1 100 / 1 455 / 1 355 Kč
(pedagog / pedagog MRKEV, Mrkvička / nepedagog / nepedagog MRKEV, Mrkvička)
Více o tématu PODNIKAVOST
Více o tématu CESTY VE VZDĚLÁVÁNÍ
Podíváme se na to, jak environmentální téma – a to zejména změna klimatu – může přirozeně prostupovat ŠVP jako celkem. Ukážeme si, jak téma naplňuje očekávané výsledky učení, podporuje rozvoj klíčových kompetencí a otevírá prostor pro mezioborové souvislosti.
Nabídneme konkrétní nápady, ukázky z praxe i prostor k tomu sdílet, jak se s tímto tématem pracuje na různých školách.
Moderuje: Petr Sucháček
Klima a udržitelnost v novém RVP
Kateřina Čiháková, Národní pedagogický institut ČR – garantka oboru přírodopis/biologie
Jak se v revidovaném RVP proměnila environmentální výchova a jaké příležitosti to přináší? Zaměříme se na průřezové téma Udržitelné prostředí a Klíčovou kompetenci k občanství a udržitelnosti. Ukážeme si také příklady výukových aktivit pro jednotlivé předměty připravené zkušenými učiteli, které jsou dispozici jako metodická podpora k RVP.
Klimatická gramotnost žáků základních škol
Jan Činčera, Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra environmentálních studií
Co víme o znalostech, postojích a chování žáků ve vztahu k ochraně klimatu? Na konkrétních příkladech výzkumných zjištění si ukážeme, co je v klimatickém vzdělávání na základních školách potřeba nejvíce rozvíjet a jak se tyto oblasti promítají do revidovaného RVP.
Příběhy škol – kráčíme ke změně
Cesty propojení
Společné sdílení účastníků konference.
Klimaputování Českem (Dana Dýmalová, Markéta Matějková a žáci Gymnázia Kojetín)
Interaktivní průvodce tématem klimatu představí přímo žáci gymnázia: osm stanovišť vás provede Českem a pomůže pochopit vašim žákům vlivy klimatických změn na krajinu. Vhodné zejména pro ZŠ a nižší stupeň gymnázia.
Klima hravě (Lenka Šimková, Eliška Crháková – Lipka, pracoviště Lipová)
Hravé a zážitkové bádání nad změnou klimatu s možností vyzkoušet aktivity a pomůcky z programu pro 4.–6.třídy, který si školy mohou na Lipce zapůjčit. Vhodné zejména pro ZŠ a nižší stupeň gymnázia.
Klimazahrada (Ivana Plíšková, Veronika Šromová – Lipka, pracoviště Rozmarýnek)
Akční sada karet pro podporu projektového vyučování, proměnu zahrady v době klimatické změny a venkovní výuku – měření, návrhy opatření a praktická práce venku. Vhodné zejména pro ZŠ a SŠ.
Příručka k planetě Zemi (Martin Kříž – Chaloupky, SŠ Montessori Polná)
Ukázka modulové výuky propojující přírodní a společenské aspekty změny klimatu a adaptace do každodenního života, představení středoškolské učebnice o změně klimatu. Vhodné zejména pro druhý stupeň ZŠ a SŠ.
Jak prostřednictvím práce s emocemi a „já“ růst v odolnosti a rovnováze (Bohuslav Binka – FSS MUNI)
Co odolnost je a jak se v čase mění? Odejdete s konkrétními technikami pro sebe i práci s druhými, větším pochopením, kdo vlastně jsme a snad i chutí v seberozvoji pokračovat. Vhodné zejména pro ZŠ a SŠ.