Období realizace: 1. 1. 2022 – 31. 12. 2024
Manažerka projektu: Světla Froncová, svetla.froncova@lipka.cz, 545 228 567
Projekt byl zaměřen na realizaci a rozvoj dvou dlouhodobých metodických programů – Venkovní výuky (www.venkovnivyuka.cz) a Extra třídy (www.extratrida.cz). U obou programů došlo k výraznému rozšíření metodiky napříč republikou, a to pomocí
- úpravy webových stránek v metodické portály pro online vzdělávání,
- realizace seminářů, workshopů a webinářů napříš mnoha kraji,
- intenzivní metodické práce s větší skupinou učitelů a jejich prostřednictvím podpory žáků (vč. materiální či finanční).
Venkovní výuka
Venkovní výuka je propracovaná metoda, která umožňuje vyučovat systematicky vybraná témata přírodních věd ve venkovním prostředí. Jejím cílem je posílit porozumění ekologickým a environmentálním souvislostem v přírodě blízkých i člověkem výrazně ovlivněných ekosystémech, a také vybudovat vztah žáků k těmto často opomíjeným místům. Je založena na opakovaném kontaktu s přírodními místy, kde nejprve žáci místo senzitivně prožívají, poté vlastním přičiněním zkoumají a následně hledají vztahy a souvislosti, jak místo funguje a jak ho ovlivňuje člověk.
V rámci projektu jsme realizovali tyto dílčí aktivity pro rozvoj programu Venkovní výuka na celostátní působnosti:
- metodický portál – internetová stránka www.venkovnivyuka.cz byla rozšířena o online metodickou část a registraci uživatelů,
- podpora šíření Venkovní výuky v rámci ČR – 10 celodenních seminářů napříč republikou, letní škola pro intenzivnější vzdělávání, badatelské balíčky, série webinářů a další pomoc zapojeným školám, 139 otestovaných venkovních lekcí se zapojením více než 6400 žáků a žákyň.
Extra třída
Program Extra třída (www.extratrida.cz) staví na propracované metodice. Jedná se o aktivizační environmentální program, který zapojené školy (žákovské týmy) provede celým procesem přípravy projektu od analýzy potřeb okolí a komunity kolem školy, přes plánování aktivit a získávání podpory pro vybraný projekt až po jeho realizaci a prezentaci výsledků. Významné je i zaměření na životní prostředí a komunitu v okolí škol.
V rámci projektu jsme realizovali:
- dokončení úprav a provozování metodického portálu,
- 11 metodických seminářů pro pedagogy,
- realizace 29 žákovských miniprojektů napříč celou republikou.
Projekt mířil na cílové skupiny pedagogů ZŠ a SŠ, žáků ZŠ a SŠ a také veřejnost.
