Adaptační kurz nastartuje a urychlí procesy vzájemného sbližování v novém třídním kolektivu a pomůže vytvořit pozitivní sociální klima. Položí tak základy dobrých vztahů mezi spolužáky, tolik důležitých pro prevenci rizikového chování. Výstupem adaptačního programu je „kodex třídy“, který stanovuje pravidla fungování a slouží jako živý dokument pro celé období studia.
Rozšířená anotace
Když se řekne … KLIMA třídy
Pobytový program je koncipován jako ADAPTAČNÍ KURZ pro nové třídní kolektivy. Zaměřuje se především na nastavení identity třídy a vytvoření vlastních pravidel fungování kolektivu. Kromě obvyklého seznamování v malých skupinách či poznávání silných stránek u plnění týmových úkolů, čekají na žáky neobvyklé formy aktivit a reflexí, u kterých se samostatně organizují, konstruktivně diskutují, originálním způsobem komunikují, trénují kritické myšlení, kreativně reagují na nezvyklé situace a spolupracují na návrhu optimálního řešení zadaného problému. A nejen to.
Když se řekne … KLIMAtická změna
Kromě identity třídy se pobytový program KLIMAŤÁK zabývá postojem žáka ke svému okolí a světu. Každý člověk denně činí řadu rozhodnutí, která mají vliv na klimatickou změnu. Na platformě zážitkové rolové hry žáci nejenom rozvíjí své sociální dovednosti, ale také reflektují vlastní postoje k tématům jako je stravování, oblékání, doprava nebo ochrana přírody. Zážitek z hraní fiktivních postav podněcuje k přemýšlení, jakým způsobem nastavit vlastní život v daných oblastech, aby byly dopady rozhodnutí prospěšné jak pro klima třídy, tak pro klimatickou změnu.
Základní údaje o programu
Délka programu10–12 hodin (dle domluvy)
Cílová skupina6.–9. ročník ZŠ, 1. ročník SŠ
Optimální počet účastníků35–50
Místo začátku a konce programu – popis místaPobytová základna Lipky pracoviště Rozmarýnek v Ostrově u Macochy v Moravském krasu.
Požadavky na účastníkyPodrobné informace se seznamem vhodného vybavení obdrží učitel několik týdnů před odjezdem na pobytový program.
Cíle programu
Environmentální rozměr programuŽáci ve velké rolové hře zažívají prostřednictvím smyšlených postav různé náhledy na řešení klimatické změny, především v oblastech jejich každodenního života jako jsou stravování, cestování a oblékání.
VýstupyŽák/dítě:
- získává schopnost řízení vlastního života,
- zažívá možnost aktivní volby a vnímá, jaké to má výhody,
- oceňuje hodnotu třídního kolektivu,
- popíše alespoň jednu silnou stránku, která může být k prospěchu třídě,
- trénuje tvorbu pravidel fungování kolektivu a zhodnocuje je,
- uvědomí si jaký je jeho postoj ke klimatické změně,
- je motivován porozumět postojům ostatních spolužáků ke klimatické změně,
- sestaví „kodex třídy“.
Zařazení dle RVP
Průřezové téma- SŠ: Osobnostní a sociální výchova (Rozvoj schopností poznávání, Kooperace a kompetence); Environmentální výchova (Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí).
- GY: Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (Globální problémy, jejich příčiny a důsledky). Environmentální výchova (Problematika vztahů organismů a prostředí; Člověk a životní prostředí).
Vzdělávací oblastČlověk a příroda (Ekologie)
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
- kompetence občanské
- kompetence pracovní