Klimaťák

září–říjen

6. – 9. ročník ZŠ, 1. ročník SŠ


3 dny


Pořádá: Rozmarýnek

35–50 žáků


1900 Kč



Pobytový program je koncipován jako intenzivní ADAPTAČNÍ KURZ pro nové třídní kolektivy. Kromě obvyklého seznamování na žáky čekají neobvyklé formy aktivit a reflexí, u kterých se skupinka samostatně organizuje, konstruktivně diskutuje, trénuje kritické myšlení a spolupracuje na návrhu optimálního řešení zadaného problému. Kromě identity třídy pobytový program podněcuje žáky k přemýšlení, jakým způsobem nastavit vlastní život v daných oblastech, aby byly dopady jejich rozhodování prospěšné jak pro klima třídy, tak pro klimatickou změnu.







Adaptační kurz nastartuje a urychlí procesy vzájemného sbližování v novém třídním kolektivu a pomůže vytvořit pozitivní sociální klima. Položí tak základy dobrých vztahů mezi spolužáky, tolik důležitých pro prevenci rizikového chování. Výstupem adaptačního programu je „kodex třídy“, který stanovuje pravidla fungování a slouží jako živý dokument pro celé období studia.

Rozšířená anotace

Když se řekne … KLIMA třídy
Pobytový program je koncipován jako ADAPTAČNÍ KURZ pro nové třídní kolektivy. Zaměřuje se především na nastavení identity třídy a vytvoření vlastních pravidel fungování kolektivu. Kromě obvyklého seznamování v malých skupinách či poznávání silných stránek u plnění týmových úkolů, čekají na žáky neobvyklé formy aktivit a reflexí, u kterých se samostatně organizují, konstruktivně diskutují, originálním způsobem komunikují, trénují kritické myšlení, kreativně reagují na nezvyklé situace a spolupracují na návrhu optimálního řešení zadaného problému. A nejen to.

Když se řekne … KLIMAtická změna
Kromě identity třídy se pobytový program KLIMAŤÁK zabývá postojem žáka ke svému okolí a světu. Každý člověk denně činí řadu rozhodnutí, která mají vliv na klimatickou změnu. Na platformě zážitkové rolové hry žáci nejenom rozvíjí své sociální dovednosti, ale také reflektují vlastní postoje k tématům jako je stravování, oblékání, doprava nebo ochrana přírody. Zážitek z hraní fiktivních postav podněcuje k přemýšlení, jakým způsobem nastavit vlastní život v daných oblastech, aby byly dopady rozhodnutí prospěšné jak pro klima třídy, tak pro klimatickou změnu.


Základní údaje o programu

Délka programu
10–12 hodin (dle domluvy)

Cílová skupina
6.–9. ročník ZŠ, 1. ročník SŠ

Optimální počet účastníků
35–50

Místo začátku a konce programu – popis místa
Pobytová základna Lipky pracoviště Rozmarýnek v Ostrově u Macochy v Moravském krasu.

Požadavky na účastníky
Podrobné informace se seznamem vhodného vybavení obdrží učitel několik týdnů před odjezdem na pobytový program.

Cíle programu

Environmentální rozměr programu
Žáci ve velké rolové hře zažívají prostřednictvím smyšlených postav různé náhledy na řešení klimatické změny, především v oblastech jejich každodenního života jako jsou stravování, cestování a oblékání.

Výstupy
Žák/dítě:
  • získává schopnost řízení vlastního života,
  • zažívá možnost aktivní volby a vnímá, jaké to má výhody,
  • oceňuje hodnotu třídního kolektivu,
  • popíše alespoň jednu silnou stránku, která může být k prospěchu třídě,
  • trénuje tvorbu pravidel fungování kolektivu a zhodnocuje je,
  • uvědomí si jaký je jeho postoj ke klimatické změně,
  • je motivován porozumět postojům ostatních spolužáků ke klimatické změně,
  • sestaví „kodex třídy“.


Zařazení dle RVP

Průřezové téma
  • SŠ: Osobnostní a sociální výchova (Rozvoj schopností poznávání, Kooperace a kompetence); Environmentální výchova (Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí).
  • GY: Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (Globální problémy, jejich příčiny a důsledky). Environmentální výchova (Problematika vztahů organismů a prostředí; Člověk a životní prostředí).


Vzdělávací oblast
Člověk a příroda (Ekologie)

Rozvíjené klíčové kompetence
  • kompetence k učení
  • kompetence k řešení problémů
  • kompetence komunikativní
  • kompetence sociální a personální
  • kompetence občanské
  • kompetence pracovní










Lipka – školské zařízení pro environmentální
vzdělávání Brno, příspěvková organizace

IČ: 44993447, DIČ: CZ44993447
ID datové schránky: fqbk27z
Lipová 233/20, Brno, +420 543 330 838
lipka@lipka.cz



   




Informace o cookies


Kliknutím na Přijmout vše budou uloženy cookies funkční, preferenční, analytické, marketingové. Přinese vám to pohodlné používání webu, umožní nám měřit jeho funkčnost i cílit lépe reklamní nabídku našich produktů. Své preference můžete snadno upravit kliknutím na Nastavení cookies.

Nastavení cookies Přijmout vše

Nastavení cookies


Kliknutím na Přijmout vše budou uloženy cookies funkční, výkonnostní, analytické, marketingové. Přinese vám to pohodlné používání webu, umožní nám měřit jeho funkčnost i cílit lépe reklamní nabídku našich produktů. Své preference můžete detailně nastavit a uložit kliknutím na Uložit nastavení.

Přijmout vše Uložit nastavení

Funkční:
Některé soubory cookie jsou vyžadovány, aby byla zajištěna základní funkčnost. Bez těchto cookies nebude web fungovat správně. Ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat.

Preferenční:
Preferenční soubory cookie umožňují, aby si webový server zapamatoval informace, díky nimž přizpůsobil vzhledu nebo chování webu každému uživateli. Mezi tyto informace může patřit ukládání vybrané měny, regionu, jazyka nebo barevného motivu.

Analytické:
Analytické soubory cookie nám pomáhají vylepšovat naše webové stránky shromažďováním informací a podáváním zpráv o jeho používání.

Marketingové:
Marketingové soubory cookie se používají ke sledování návštěvníků napříč webovými stránkami, které majitelům stránek umožňují zobrazovat relevantní a poutavé reklamy.