Projekt Venkovní učitel se zaměřuje na dlouhodobou podporu pedagogických pracovníků v aktivní venkovní výuce v exteriéru a blízkém okolí školy. Prostřednictvím workshopů, vzdělávacích akcí a průběžných konzultací budou podpořeny dovednosti pro učení venku každého zapojeného pedagoga, který na základě osobní zkušenosti sestaví koncept venkovního učení pro svou výuku. Na základě zkušeností pedagogů bude navržena metodologie pro učení venku, která bude veřejně přístupná všem pedagogům ČR.
Projekt je realizován od 1. 1. 2020 do 31. 12. 2021.
Manažerka projektu: Jiří Vorlíček, jiri.vorlicek(at)lipka.cz
Učit venku není jen tak, a učit venku dlouhodobě a pravidelně už chce opravdu kuráž. Tu se snaží Lipka dodávat učitelům v pilotním projektu Venkovní učitel. Učení venku má mnoho poloh. Už není výjimkou, že učitelé chodí se žáky na exkurze a výlety. Někteří učitelé přenáší výuku svých předmětů do venkovních prostor v areálu školy. Na mnoha školách fungují přírodní učebny a školní přírodní zahrady. Protože je však učení venku nejčastěji jednorázovou nebo časově omezenou aktivitou, otevřela Lipka projekt, ve kterém se pokusila proškolit učitele pro dlouhodobou a koncepční výuku venku.
„Projekt Venkovní učitel se zaměřuje na dlouhodobou podporu učitelů ve výuce venku. Celkem 18 učitelů se zúčastnilo tří workshopů a dvou webinářů, kde získávali dovednosti a inspiraci pro různé formy učení venku,“ prozrazuje manažer projektu Jiří Vorlíček. „Projekt je podpořen Státním fondem pro životní prostředí MŽP a je realizován od ledna 2020 do prosince 2021. Výsledkem má být příručka pro výuku venku, která bude dostupná všem učitelům.“
Jedním ze zapojených učitelů je také Tomáš Peterek ze ZŠ Skřipov, který ve výuce venku objevil nečekané přesahy: "Chvíle, kdy jsem si uvědomil, že učení venku má smysl, nastala, když žáci ohrožení neúspěchem, zažívali venku úspěch. Objevili svoje dovednosti, které ve třídě zatím neměli možnost objevit. Příroda je otevřená učebnice, kde stránky jsou každý den nové a nové."
Učit venku dlouhodobě znamená znát různé formy a vzdělávací metody a umět je provázat s aktuálními možnostmi školy i prostředí, které má k dispozici. Současně se venkovní učitelé musí orientovat v jiných způsobech hodnocení takto pojaté výuky, odpovídajícím vybavení žáků pro pobyt venku, různých typech pomůcek, plánování výuky, spolupráci s kolegy a vhodné komunikaci s rodiči. Přitom samozřejmě naráží na četná omezení a překážky, jak na straně školy (např. omezení rozvrhem), tak i svého osobního nastavení. „Učení venku mě naučilo být více kreativní, nebát se vystoupit ze své komfortní zóny, věřit ve své schopnosti a také ve schopnosti žáků,“ sdílí svou zkušenost Hana Plachá ze židlochovické základní školy.
Projektem však teprve všechno začíná. Výuka venku má ambice stát se plnohodnotným vzdělávacím přístupem. „Naší vizí je vytvořit rozsáhlou síť Venkovních učitelů. Učitelé splňující kritéria Venkovních učitelů se stanou součástí platformy certifikovaných učitelů s možností stát se lektory a mentory pro jiné školy,“ odhaluje blízkou budoucnost koordinátor Venkovní výuky Jiří Vorlíček.
Akceptační číslo: 14551862
© LIPKA 2023