Přírodovědné pobytové programy jsou kvalitní alternativou škol v přírodě. Žáci během nich rozvíjí své znalosti zejména v biologii, geografii, ekologii, environmentalistice, občanské výchově a historii. Pobyt je koncipován jako projektový – na jednotlivé výukové bloky navazuje samostatný výzkum, jehož výsledky žáci prezentují a obhajují před ostatními spolužáky. Při práci na projektu se žáci učí postupovat podle výzkumných metod a využívají přitom zázemí pracoviště – literaturu, výpočetní techniku a rozmanité přírodovědné pomůcky. Výuka neprobíhá pouze v areálu Rychty, ale především ve vybraných lokalitách Moravského krasu a okolí Krásenska, které využíváme jako „živou učebnici“.
Konkrétní program kurzu je upraven po dohodě s učitelem. Optimální délka pobytu je 5 dnů, ale nabízíme i kratší varianty. Délka programu během týdne je přibližně 30 hodin (40 vyučovacích hodin).
Pro víc informací si stáhněte brožurku o pobytových programech Rychty.
Ceny pobytů pro školy najdete v našem ceníku.
Doprovázející učitel(é) neplatí poplatky za program.
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Rychta
Krásensko 76, 683 04, p. Drnovice
Tel.: 517 385 429
Kontaktní osoba: Jitka Vágnerová
E-mail: jitka.vagnerova(at)lipka.cz
6.–9. ročník ZŠ, SŠPŘÍRODA NAOSTRO |
||||||
vegetační sezóna Týden je zaměřen na praktickou biologii a ekologii. Jeho těžištěm je terénní práce, praktická pozorování ve vybraných biotopech a badatelství. Žáci si vytváří vlastní výzkumnou otázku a hypotézu, navrhují vlastní postup výzkumu, sbírají data, analyzují je, interpretují a snaží se jim porozumět.
Během týdne vás kromě badatelské výuky čeká: |
||||||
|
7.–9. ročník ZŠ, SŠSTRÁŽCI KRASU – Novinka |
||||||
vegetační sezóna Jaké výzvy a úkoly řeší správa chráněné krajinné oblasti? Z žáků se stávají zaměstnanci CHKO Moravský kras. Poznají tři základní složky, které krasovou krajinu tvoří – živou přírodu, neživou přírodu a vliv člověka. Seznámí s geologickým vývojem a s geomorfologickými útvary v krasové oblasti. Poznají vztahy rostlin a živočichů a zjistí, jaký vliv má v krasové krajině a chráněném území člověk. Průběžně řeší konkrétní úkoly správy přímo v tomto přírodně hodnotném území. Program je založen na aktivní samostatné práci skupin žáků.
Během týdne vás kromě samostatného řešení úkolů čeká: • tři celodenní cyklo i pěší výlety do CHKO Moravský kras, • návštěva a průzkum jeskyní, • spolupráce v různých skupinách na řešení společného úkolu, prezentace výsledků, • netradiční aktivity, simulace, výuka formou hry, • nakouknutí pod pokličku přírodovědným, chemickým i geologickým oborům a metodám. |
||||||
|
8.–9. ročník ZŠ, SŠČLOVĚK vs. DIVOČINA |
||||||
vegetační sezóna V tomto opravdu terénním pobytovém týdnu žáci zažijí dobrodružství v „divočině“, kde stráví noc. V průběhu programu budou pracovat s různými biologickými a geografickými pomůckami a metodami. Přímo v terénu porovnají biodiverzitu kulturní a přírodě bližší krajiny, v simulační hře pak rozhodnou o jejím dalším využití. Žáci v malých skupinkách rozvíjí své týmové role a schopnost spolupráce. Práci na výzkumech si sami plánují, rozdělují a řídí. Součástí třídenního programu je cykloexkurze, v pětidenní verzi je cyklovarianta exkurze volitelná.
|
||||||
|
8.–9. ročník ZŠ, SŠPLANETA ZEMĚ – LIMITED EDITION |
||||||
listopad–březen Naše planeta je jen jedna! A doslova se topí v problémech. Právě těmto problémům koukneme krapet na zoubek. Zaměříme se především na Českou republiku a na naše okolí. Prozkoumáme konkrétní dopady globálních problémů, třeba i v unikátní a citlivé krasové oblasti. Sestavíme společné koncepty a strategie nevedoucí ke kolapsu. Jaká budoucnost nás čeká? To je i na nás. Pobytový výukový program je sestaven pro zimní období, větší část programů se odehrává uvnitř střediska.
Během týdne vás kromě globálních problémů čeká: • exkurze do krasové oblasti, • zkoumání lokálních dopadů globálních problémů, • spolupráce skupiny a hledání společného konceptu, • kreativní aktivity, hlubší prožitky a simulace, • hledání vlastních originálních řešení. |
||||||
|
8.–9. ročník ZŠ, SŠZIMNÍ BÁDÁNÍ – Novinka |
||||||
listopad–březen I v zimě lze v přírodě objevovat, pozorovat, bádat. Žáci se během pobytu seznámí s výzkumnými metodami, které lze praktikovat i ve zdánlivě spící přírodě. Pobytový program je založen na venkovním učení. Žáci si prožijí chvíle v zimním venkovním prostředí, navrhnou vlastní badatelský výzkum, který aplikují, interpretují a prezentují ostatním. Jedná se o zimní verzi pobytového programu Příroda naostro.
Během týdne vás kromě badatelské výuky čeká: • terénní exkurze do Moravského krasu, konkrétně do Rudice a okolí, • motivační průběžná hra na téma evoluce, • ornitologická pozorování, • průzkum půdních organismů pomocí binokulárních lup, • zkoumání přizpůsobení organismů zimním podmínkám. |
||||||
|
4.–7. ročník ZŠJAK PŘEŽÍT DOBU LEDOVOU?! |
||||||
listopad–březen Týden nabízí mezipředmětovou terénní a projektovou výuku i zážitky. Vraťte se s námi v čase a podnikněte výpravu do doby ledové, kdy naše kraje obývali lovci sobů a koní. Vyzkoušíme, jak se pohybovat v přírodě i v náročnějších podmínkách, jak těžké je zvládnout některé pravěké techniky či jak závislí jsme na přírodě. Zjistíme, co musíme vědět o přírodních procesech a zdrojích, abychom přežili. Prozkoumáme adaptace rostlin a živočichů k přečkání zimního období. Žáci si procvičí praktické přírodovědné dovednosti, práci s literaturou i prezentaci výsledků své práce před ostatními. Za příznivých sněhových podmínek vyrazíme do terénu i na sněžnicích.
Podívejte se na VIDEOSPOT z programu.
#youtubevideo#pa7CHoGQgr8# |
||||||
|
5.–7. ročník ZŠJEDEME V TOM SPOLU – Novinka |
||||||
vegetační sezóna Třídenní pobyt v žácích probouzí vnímavost a zájem o přírodu. Z žáků se stávají výzkumníci, kteří hodnotí stav životního prostředí a přírody kolem nás. Na úvod si ověří své znalosti o přírodě a dopadu lidské činnosti na prostředí. Vžijí se do organismů a vyzkouší si, jak je těžké obstát v potravní konkurenci. Přesvědčí se, že život v přírodě nekončí západem Slunce. Určují rostliny a zkoumají cestu vody krajinou. Zjišťují, jak mohou ve svém okolí přírodu využívat a jak ji mohou chránit. Program vyučujeme ve vegetační sezóně. Vhodný je jako podzimní stmelovací program pro nově vytvořené skupiny žáků. Během 3 dnů vás čeká: • stmelovací aktivity na podporu spolupráce v menších skupinách i v kolektivu třídy, • bourání předsudků a bariér při kontaktu s živočichy chovanými v našich teráriích, • pohybové hry na přírodovědná témata, • celodenní výprava do Moravského krasu s průzkumem menších jeskyní, • hodnocení vlivu člověka na životní prostředí. |
||||||
|
4.–6. ročník ZŠŽIVLY NAŽIVO |
||||||
listopad–březen Pobyt nabízíme v zimním období, kdy velká část programů probíhá v budově Rychty. Žáci se během týdne zabývají jednotlivými živly. Snaží se získat zpět sílu, kterou živlům sebral zákeřný Chaos. S Vodou, Vzduchem, Zemí i Ohněm se žáci seznámí formou badatelské výuky a rukodělných činností. Praktickým použitím mezipředmětových dovedností porozumí přírodě v širších souvislostech. Přijeďte za námi bádat a zkoumat, pozorovat půdní živočichy, nastražit fotopasti, stopovat, vyrábět a hrát si. • nevšední výukové pomůcky, jako fotopasti, mikroskopy a binokulární lupy, • témata využití bylin, pobytová znamení zvěře, půdní bezobratlí živočichové a další. |
||||||
|
4.–5. ročník ZŠKOUZLO VÁNOC |
||||||
listopad–prosinec Zákeřný Chaos ukradl našim kamarádům živlům kouzlo Vánoc. Jak je oslaví? Žáci se během týdne blíže seznámí se čtyřmi živly pomocí pokusů a bádání a pomohou jim Vánoce zachránit. Program provází rukodělné činnosti zaměřené na tradice a zvyky. Jedná se o upravený osvědčený pobytový program Živly naživo.
Během týdne vás kromě vánočních zvyků čeká: • řemesla a tvoření inspirovaná Vánocemi • nečekané zážitky, například pohyb v terénu na sněžnicích nebo vánoční atmosféra prožitá v kolektivu třídy, |
||||||
|
6.–9. ročník ZŠ, SŠŠKOLA PRO UDRŽITELNÝ ŽIVOT |
||||||
listopad–březen Jak prohloubit místně zakotvenou výuku a komunitní aktivity školy? Jak prozkoumat okolí školy a navrhnout i realizovat konkrétní změny k lepšímu? Jak zmírnit dopady klimatické změny ve vašem okolí? Pobytový program slouží jako doplněk k celoročnímu metodickému programu Škola pro udržitelný život. Více o tomto programu zjistíte zde. |
||||||
Kolem Krásenska se nachází mnoho zajímavých míst, které lákají k návštěvě, a pobyt na Rychtě si můžete zpříjemnit také různými sportovními možnostmi. Přehled všeho, co je v okolí k vidění a k vyzkoušení, naleznete zde.
Výukové programy probíhají za finanční podpory statutárního města Brna.
© LIPKA 2023