Přírodovědné pobytové programy jsou kvalitní alternativou škol v přírodě. Žáci během nich rozvíjí své znalosti zejména v biologii, geografii, ekologii, environmentalistice, občanské výchově a historii. Pobyt je koncipován jako projektový – na jednotlivé výukové bloky navazuje samostatný výzkum, jehož výsledky žáci prezentují a obhajují před ostatními spolužáky. Při práci na projektu se žáci učí postupovat podle výzkumných metod a využívají přitom zázemí pracoviště – literaturu, výpočetní techniku a rozmanité přírodovědné pomůcky. Výuka neprobíhá pouze v areálu Rychty, ale především ve vybraných lokalitách Moravského krasu a okolí Krásenska, které využíváme jako „živou učebnici“.
Kompletní nabídka programů pracoviště Rychta na školní rok 2020/2021 (ke stažení)
Konkrétní program kurzu je upraven po dohodě s učitelem. Optimální délka pobytu je 5 dnů, ale nabízíme i kratší varianty. Průměrná délka programu během týdne je 40 vyučovacích hodin.
Ceny pobytů pro školy najdete v našem ceníku.
Doprovázející učitel(é) neplatí poplatky za program.
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Rychta
Krásensko 76, 683 04, p. Drnovice
Tel.: 517 385 429
Kontaktní osoba: Jitka Vágnerová
E-mail: jitka.vagnerova(at)lipka.cz
6.–9. ročník ZŠ, SŠPŘÍRODA NAOSTRO |
||||||
Týden je zaměřen na praktickou biologii a ekologii. Jeho těžištěm je terénní práce, praktická pozorování ve vybrané lokalitě a badatelská výuka. Žáci si vytváří vlastní výzkumnou otázku a hypotézu, navrhují vlastní postup výzkumu, sbírají data, analyzují je, interpretují a snaží se jim porozumět.
Během týdne vás kromě badatelské výuky čeká: |
||||||
|
8.–9. ročník ZŠ, SŠČLOVĚK vs. DIVOČINA |
||||||
V tomto opravdu terénním pobytovém týdnu žáci zažijí dobrodružství v „divočině“, kde stráví noc. V průběhu programu budou pracovat s různými biologickými a geografickými pomůckami a metodami. Přímo v terénu porovnají biodiverzitu kulturní a přírodě bližší krajiny, formou simulační hry pak rozhodnou o jejím dalším využití. Žáci v malých skupinkách rozvíjí své týmové role a schopnost spolupráce. Práci na výzkumech si sami plánují, rozdělují a řídí.
|
||||||
|
8.–9. ročník ZŠ, SŠTÝDEN PRO UDRŽITELNÝ ŽIVOT |
||||||
Žáci se seznámí se vztahem člověka a životního prostředí v širším slova smyslu. Zaměříme se na šetrné zacházení s přírodními zdroji, ekologické stavitelství a další aspekty udržitelnosti v praktickém životě. Vrcholem týdne je mezipředmětově orientovaný projekt „Ekodům“. Program vyučujeme od listopadu do března. • terénní exkurze do vybrané lokality, zaměřená na krajinu a vliv člověka na ni, • strategická hra Fishbanks či jiná simulační hra dle vaší volby, |
||||||
|
4.–7. ročník ZŠJAK PŘEŽÍT DOBU LEDOVOU?! |
||||||
Týden nabízí mezipředmětovou terénní a projektovou výuku i zážitky. Vraťte se s námi v čase a podnikněte výpravu do doby ledové, kdy naše kraje brázdili lovci sobů a koní. Vyzkoušíme, jak se pohybovat v přírodě i v náročnějších podmínkách, jak těžké je zvládnout některé pravěké techniky či jak závislí jsme na přírodě. Zjistíme, co musíme vědět o přírodních procesech a zdrojích, abychom přežili. Prozkoumáme adaptace rostlin a živočichů k přečkání zimního období. Žáci si procvičí praktické přírodovědné dovednosti, práci s literaturou i prezentaci výsledků své práce před ostatními. Za příznivých sněhových podmínek vyrazíme do terénu i na sněžnicích. Program vyučujeme od listopadu do března.
Podívejte se na VIDEOSPOT z programu.
#youtubevideo#pa7CHoGQgr8# |
||||||
|
4.–5. ročník ZŠKOUZLO VÁNOC |
||||||
Zákeřný Chaos ukradl našim kamarádům živlům kouzlo Vánoc. Jak je nyní oslaví? Tento pobytový program je určen pro zimní období od sv. Martina až po Vánoční svátky. Žáci se během týdne blíže seznámí se čtyřmi živly pomocí pokusů a bádání a pomohou jim Vánoce zachránit. Program provází rukodělné činnosti zaměřené na tradice a předvánoční zvyky. Jedná se o upravený osvědčený pobytový program Živly naživo.
Během týdne vás kromě vánočních zvyků čeká: • řemesla a tvoření inspirovaná Vánocemi • nečekané zážitky, například pohyb v terénu na sněžnicích nebo vánoční atmosféra prožitá v kolektivu třídy,
|
||||||
|
4.–6. ročník ZŠŽIVLY NAŽIVO |
||||||
Pobyt nabízíme v zimním období, kdy velká část programů probíhá v teple Rychty. Žáci se během týdne zabývají jednotlivými živly. Jejich úkolem bude získat zpět sílu, kterou živlům sebral zákeřný Chaos. S Vodou, Vzduchem, Zemí i Ohněm se žáci seznámí formou badatelské výuky a rukodělných činností. Praktickým použitím mezipředmětových dovedností porozumí přírodě v širších souvislostech. Přijeďte za námi bádat a zkoumat, pozorovat půdní živočichy, nastražit fotopasti, stopovat, vyrábět a hrát si. Program vyučujeme od listopadu do března. • nevšední výukové pomůcky, jako fotopasti, mikroskopy a binokulární lupy, • témata využití bylin, pobytová znamení zvěře, půdní bezobratlí živočichové a další. |
||||||
|
1. ročník SŠZA JEDEN PROVAZ |
||||||
Adaptační a stmelovací třídenní pobytový program. Těžištěm je simulační hra, ve které se z žáků stávají investigativní žurnalisté. Ti postupným pátráním odhalují, kdo stojí za machinacemi s pozemky a za dalšími nekalostmi. Samostatné i skupinové aktivity pomáhají žákům poznat sebe, spolužáky i učitele.
Během týdne vás kromě luštění složitých zápletek čeká:
Krátký videospot k programu. |
||||||
|
Kolem Krásenska se nachází mnoho zajímavých míst, které lákají k návštěvě, a pobyt na Rychtě si můžete zpříjemnit také různými sportovními možnostmi. Přehled všeho, co je v okolí k vidění a k vyzkoušení, naleznete zde.
© LIPKA 2021