Ekologické výukové programy pro školy

Výukové programy pro vaše žáky – jednodenní i pobytové – připravuje všech pět pracovišť Lipky: Lipová, Rozmarýnek, Jezírko a Kamenná v Brně, Rychta v Krásensku na Drahanské vrchovině.

 

Nabídky výukových programů na školní rok 2022/2023 ke stažení:

Jednodenní výukové programy a školní výlety pro MŠ a 1. stupeň ZŠ

Jednodenní výukové programy a školní výlety pro 2. stupeň ZŠ a SŠ

Jednodenní výukové programy pro žáky ZŠ se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

Pobytové výukové programy: pracoviště Rozmarýnek, pracoviště Jezírko, pracoviště Rychta.

 

Všechny programy najdete také níže pod hlavičkou pracovišť. Ta obsahuje také jméno kontaktní osoby a telefonní číslo, na kterém můžete programy objednávat.

 

Objednávání jednodenních výukových programů na školní rok 2022/2023 bude zahájeno:

  • pro MŠ a pro žáky se SVP 30. srpna 2022 (v 8 hodin),
  • pro ZŠ a SŠ 31. srpna 2022 (v 8 hodin).

Pobytové výukové programy je možné objednávat průběžně.

 

Obecně platí:

  • Programy probíhají jednak na našich pracovištích, jednak v areálu Otevřené zahrady Nadace Partnerství a také v terénu mimo naše pracoviště.
  • Pokud program probíhá také v terénu, je třeba nepodcenit vybavení žáků: sportovní oblečení, pláštěnka a dobrá terénní obuv.
  • Pokud není v anotaci uvedeno jiné vybavení, postačí, když si děti s sebou přinesou přezůvky, svačinu a přijdou v oděvu, který jim umožňuje volný pohyb a sezení na zemi.
  • Vybírat a objednávat je třeba rychle – programy bývají velmi brzy obsazeny.
  • Programy pro mateřské školy jsou vhodné pro děti od 5 let (není-li uvedeno jinak).

 

 

 

 

 

 

logo brno

Výukové programy probíhají za finanční podpory statutárního města Brna.

 

Lipová

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání

pracoviště Lipová

Lipová 20, 602 00 Brno-Pisárky

 

www.lipka.cz/lipova

T: 543 211 264, 720 995 927

E: anna.slavikova(at)lipka.cz

Kontaktní osoba: Anna Slavíková

 

LIPOVÁ – DOPOLEDNÍ PROGRAMY

Výuka pro ZŠ probíhá s přestávkou 3,5 hodiny, tedy od 8.30 do 12 hodin, po domluvě je možno začít podle dojezdových možností třídy. Maximální počet žáků na programu je 30.

 

Výuka pro MŠ probíhá s přestávkou 2,5 hodiny (není-li uvedeno jinak), tedy od 9 do 11.30 hodin, po domluvě je možno začít podle dojezdových možností třídy. Programy jsou připraveny pro skupinu max. 24 dětí ve věku od 5 let (programy Jak pejsek s kočičkou pekli sušenky a Čolkova dobrodružství pro děti od 4 let).

Cena programu pro jednoho účastníka je 150 Kč (není-li uvedeno jinak).

 

Pokud potřebujete zajistit program pro celou školku a nejen předškoláky, nabízíme nový samoobslužný program v zahradě vily Stiassni pro děti od 3 let. Realizuje se od dubna do října po předchozí domluvě (cena 60 Kč/dítě).


V našich podmínkách můžeme vyučovat dvě třídy současně, což je výhodné nejen pro mimobrněnské školy.


Prosíme přihlášené, aby se nám tři dny před programem ozvali a upřesnili čas příchodu a počet účastníků, kteří se k nám chystají.

 

Odpolední programy nabízíme školám, školním družinám, kroužkům i oddílům, v čase dle vzájemné domluvy. Lze si vybrat některý z našich programů za běžnou cenu 150 Kč za účastníka.

 

MŠ od 3 let

Javorový mužíček

duben–říjen

Samoobslužný program v zahradě vily Stiassni pro děti od 3 let. Primárně určený jako doporovodný program pro MŠ, které mají objednaný jiný program pro starší děti na Lipové. Vhodný, pokud potřebujete zajistit program pro celou školku a nejen pro předškoláky.

 

Javorový mužíček nás naučí žasnout nad přírodninami v parku. Seznámíme se v jeho doprovodu s mnohými drobnými živočichy a zažijeme rozmanitá dobrodružství na čerstvém vzduchu.

Délka programu 2 h + cesta do vily

 

60 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
MŠ od 4 let

Co chceš ptáčku do zobáčku

listopadúnor

Děti si poslechnou příběh o hladové sýkorce. Z rostlin získají semínka a připraví sýkorce směs do krmítka. Krmítko společně vyrobí a odnesou si jej do školky. Venku si zahrají hru, která jim pomůže vybrat bezpečné místo k zavěšení krmítka. Objeví kukátky další ptačí návštěvníky zahrady.

Délka programu 2,5 hod

 

170 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
MŠ od 4 let

Jak pejsek s kočičkou pekli sušenky

listopad–březen

Společně se zvířecími kuchtíky se děti vydají po stopách ingrediencí, které sami zpracují. S pomocí vločkovače přemění oves na vločky, v mlýnku namelou obilí na mouku, vyloupou a nadrtí různé plody. Jako včelky nanosí nektar. Výsledkem budou sušenky dobré pro děti i přírodu.

Délka programu 2,5 h

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1. ročník ZŠ, MŠ od 4 let

Čolkova dobrodružství

duben–červen

Co potřebuje čolek k životu? Jak se vyvíjí žába? A jaké na ni čekají nástrahy při jarním putování k vodě? Děti loví a pozorují vodní živočichy, modelují vývoj ropuchy a oživí čolkovi rybníček. Programu nechybí jednoduché aktivizační hry.

Délka programu 2,5 h

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

Jabloňka a Ořešánek

září–říjen

Dva zvědaví skřítci Jabloňka a Ořešánek přivítají děti v přírodní zahradě Lipky a společně s nimi využijí její plody. Budou moštovat jablíčka a barvit ořechovým listím hedvábí, ze kterého si vyrobí svého malého Ořešánka. V programu je prostor i pro hry se semeny plodů.

Délka programu 3 h

 

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

Potkali se v kompostu

duben–červen

V kompostu žije spousta živočichů, ale který z nich je nejzajímavější? Žížala a zlatohlávek nám představí svá kouzla. S larvou zlatohlávka se děti zakuklí a promění v brouka, s žížalou se protáhnou. Část programu je věnována pozorování živých tvorů.

Délka programu 2,5 h

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

Skřítek a (ne)obyčejné věci

březen–červen

Na děti čeká pohádka o zakletém skřítkovi, kterého se samy pokusí vysvobodit pomocí čtyř klíčů: slaměného, dřevěného, kamenného a hliněného. S těmito čtyřmi materiály se totiž děti více seznámí během her a tvoření.

Délka programu 3 h

 

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1.–2. ročník ZŠ

HOSPODÁŘSTVÍ U ŠNOFOUSE

Pohádka nás zavede k tématu životních potřeb domácích zvířat. Seznámíme se s původem některých potravin, stlučeme máslo ze smetany a budeme kreslit husím brkem.

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1.–2. ročník ZŠ

Za dveřmi roste poklad

listopad–březen

Bylinkoví skřítci nás provedou svým královstvím a naučí nás, co lze z místních rostlin vlastnoručně vykouzlit za poklady. Vyrobíme si bezové korálky, šetrně zabalíme bylinkovou sůl a namícháme léčivý čaj. Děti s sebou na program potřebují prázdnou krabičku od svačiny na výrobky.

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1.–3. ročník ZŠ

Léto v přírodní zahradě

květen–červen

Letní zahradu budeme poznávat nejen zrakem, ale i ostatními smysly. Jak zní voda? Jak chutnají a voní bylinky? Děti se s některými seznámí a uvaří z nich na ohni čaj. Poznají, že voda v zahradě nemusí sloužit jen rostlinám, ale i jako útočiště pro mnohé živočichy.

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1.–3. ročník ZŠ

Příběhy ze starého stromu

Díky pohádkovému příběhu se zblízka podíváme za obyvateli starého stromu. Zahrajeme si na mravence a sršně, za houbou vylezeme do koruny stromu, prohlédneme si skutečnou dutinu strakapouda a barvami ztvárníme lišejník.

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1.–3. ročník ZŠ

ZVÍŘATA V ZIMĚ

prosinec–únor

Co dělají zvířata naší přírody, když přijde zima? Žáci poznají některé jejich strategie k přežití, zdroje potravy, stopy a jiná pobytová znamení. Zahrají si na havrany, netopýry, zajíce i slunéčka a vyrobí si odlitek liščí stopy.

 

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
2.–3. ročník ZŠ

JARNÍ PROBOUZENÍ

březen–duben

Příběh o třešňovém skřítkovi a jarních květinách zavede žáky do probouzející se přírody. Poznáme, k čemu je rostlině cibulka, stavbu květu, co je opylení a jak důležité jsou včely. Vyrobíme si atlas jarních rostlin a včelku z vosku.

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
2.–3. ročník ZŠ

podzim v přírodní zahradě

září–říjen

Přírodní zahrádka je zdrojem potravy nejenom pro nás, ale i pro různé živočichy. Zkusíme si vyrobit dobroty z jablíček – mošt a pečená jablíčka, zahrajeme si na ruměnice, sýkorku a veverku a využijeme při tom výukové prvky v zahradě.

Inovace programu byla podpořena ESF a státním rozpočtem ČR.

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
2.–4. ročník ZŠ

JAK ROSTE CHLÉB

Poznejte cestu chleba z pole až na náš stůl. V pohádce se zamyslíme nad významem půdy pro obživu člověka. Vyzkoušíme si mlácení obilí cepem v zahradě, mletí mouky, přípravu těsta a pečení chlebánků. Děti s sebou na program potřebují prázdnou krabičku od svačiny na upečený chlebánek.

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
3.–4. ročník ZŠ

NECH BROUKA ŽÍT

duben–listopad

Vydejte se s námi do světa brouků a pavouků! Překonejte strach a poznejte výjimečné schopnosti těchto živočichů. Vyzkoušíme si, jak loví běžník, zahrabeme myš jako hrobařík, rozložíme strom jako hladová larva roháče a podíváme se i na pavučinu křižáka. Zjistíme, jaký význam mají tito malí živočichové v přírodě.

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
3.–4. ročník ZŠ

Zabalené Vánoce

prosinec

Rádi byste zažili Vánoce jinak, šetrněji k přírodě? Ukážeme si, jak lze z přírodních materiálů umotat svíčky, vyřezat vánoční ozdoby a zabalit dárky bez balicích papírů a plastových ozdob. Nasajeme vánoční atmosféru a upečeme si slunovratová sluníčka. Děti s sebou na program potřebují prázdnou krabičku od svačiny na výrobky.

170 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
3.–5. ročník ZŠ

Aby klima bylo prima

Co je klimatická změna a jak ji ovlivňují lidé? Příběh pavouka Lojzy a simulační hra nám přiblíží fungování skleníkového efektu a aktuální téma globálního oteplování. Každý si zvolí svoji klimatickou výzvu a vyrobí k přírodě šetrnou hru.

Délka programu 3,5 hod

170 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
4.–7. ročník ZŠ

PŮDA NENÍ NUDA

duben–říjen

Víte, jaká dobrodružství se odehrávají v půdě? Binokulární lupy nám pomohou poznat půdní složky, při hře pochopíme, jak půda vznikla, co je to rozklad a kdo se na něm podílí. Odchytíme a pojmenujeme řadu půdních živočichů a popíšeme jejich vazby k půdnímu prostředí. Pomocí pokusů dokážeme přítomnost půdní vody a vzduchu.

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
4.–9. ročník ZŠ

vlněná dílna

Seznámíte se s ovčí vlnou. Prakticky si vyzkoušíte zpracování ovčího rouna: praní, česání, spřádání, tkaní, filcování. Dozvíte se o možnostech využití tohoto obnovitelného materiálu a každý si vytvoří vlastní filcovaný výrobek.

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
5.–7. ročník ZŠ

Cesta do Ekvádoru

Co se skrývá za pěstováním banánů a původem čokolády? Vžijeme se na chvíli do kůže pěstitelů kakaových bobů a porozumíme principu spravedlivého obchodu (fair trade). Při simulační hře se ocitneme v roli těžařů ropy, domorodců nebo jaguára. V následné diskusi posoudíme environmentální dopady dovozu exotického ovoce na klima a navrhneme k němu alternativy.

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
5.–7. ročník ZŠ

ŽIVOT V RYBNÍCE

květen–říjen

Na příběhu o rybníku Blaťáku prozkoumáme fungování ekosystému rybníka a vliv člověka na něj. Pomocí pokusů poznáme důležité vlastnosti vody (povrchové napětí a teplotní anomálie). Nalovíme v zahradním jezírku vodní živočichy, určíme je a dozvíme se, jakou roli v něm hrají.

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
6.–8. ročník ZŠ

Skryto za palmami

Jak souvisí chipsy a sladkosti s ohrožením orangutanů a tygrů? Kde všude najdeme palmový olej a proč se kvůli němu kácí pralesy? Pomocí simulačních her a metod kritického myšlení žáci tyto souvislosti pochopí a budou o nich diskutovat. Na závěr programu si upečou sušenky bez palmového oleje.

Délka programu: 4 hod. + 1 hod. v rámci školní výuky

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová

 

 

Rozmarýnek

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání

pracoviště Rozmarýnek

Rozmarýnová 6, 637 00 Brno-Jundrov

 

www.lipka.cz/rozmarynek

T: 541 220 208, 725 961 285, 602 684 396

E: rozmarynek(at)lipka.cz

Kontaktní osoba: Lucie Vladová

 

ROZMARÝNEK – DOPOLEDNÍ PROGRAMY

Dopolední programy probíhají od 9 do 12.30 hodin, pro mateřské školy, 1. a 2. třídy ZŠ od 9 do 12 hodin.

Na Rozmarýnku můžeme vyučovat současně dva různé programy pro dvě třídy z jedné školy. Přijet k nám může až 45 žáků.

Pokud není uvedeno jinak, cena programu pro jednoho účastníka je 150 Kč.

 

Prosíme přihlášené, aby se nám tři dny před programem ozvali a upřesnili počet účastníků, kteří se k nám chystají.

 

1. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

BABIČČINA ZAHRÁDKA

Co je nového u babičky na zahrádce? Proč má na jednom záhonku více druhů zeleniny? A proč je ráda, že je v kompostu živo? V Babiččině zahrádce se dozvíme na tyto otázky odpovědi, zkusíme rozeznat druhy zeleniny se zavázanýma očima, uvidíme záhon s bylinkami připomínající spirálu nebo klíčovou dírku. Připravíme a domů si odneseme bylinkovou sůl a kelímek se zasetými semínky. S lupou prozkoumáme půdní bezobratlé.

Program nabízíme od dubna do října.

Délka programu 2,5 hod.

Maximálně 36 žáků.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

DĚDEČKŮV DVOREČEK

Jak se žije králíkovi nebo slepici u dědečka na dvorku? Program přináší setkání s kontaktními drobnými hospodářskými zvířaty chovanými na Rozmarýnku. Hravými aktivitami v zahradě si přiblížíme různá hospodářská zvířata a způsob jejich soužití s námi lidmi. Zjistíme, co lidem jejich chov přináší a také co obnáší péče o ně, tedy co po celý rok potřebují ke spokojenému životu.

Program nabízíme od dubna do října.

Délka programu 2,5 hod.

Maximálně 36 žáků.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

DO OBORY ZA ZVÍŘÁTKY – terénní program

Oborou Holedná nás provede Markazín – sele divočáka. Spolu s ním zažijeme setkání s dalšími lesními obyvateli. Hravě se naučíme rozlišovat vysokou zvěř podle paroží, zjistíme, kolik měří a jak krmí své mladé strakapoud. Do krabičkových lup zkusíme odlovit lesní bezobratlé a na závěr nás čeká pozorování divokých prasat.

Pozor! Sraz je na zastávce MHD Kohoutovice – hájenka, konec programu na zastávce MHD Stará dálnice.

Program nabízíme od května do října.

Délka programu: 3 hod.

Maximálně 60 žáků.

 

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

KAM SE PLAZÍ PLAZI

Které živočišné druhy patří mezi plazy?A proč žádné nemůžeme potkat v zimě? Žáci se seznámí s příklady plazích druhů z české přírody i z exotických krajů, na dotek pak s těmi chovanými v teráriích na Rozmarýnku. Formou hravých aktivit se dozvědí, proč např. chameleoni a želvy v přírodě rychle mizí a jak lze vytvořit příznivé prostředí pro život českých plazů v našich zahradách.

Program nabízíme od listopadu do března.

Délka programu 3 hod.

Maximálně 26 žáků.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
2.–3. ročník ZŠ

PŘÍRODA ZAHRADNÍKEM

Pan zahradník je nešťastný, někdo mu přes noc okousal salát, je načase se začít bránit. Ale jak? Má vzít na pomoc chemické postřiky, nebo je i jiná cesta? V přírodní zahradě Rozmarýnku budeme zkoumat, kdo pomáhá chránit pěstované plodiny před nezvanými zvířecími jedlíky. Zjistíme, jestli tu mají dost úkrytů a míst k rozmnožování a vyzkoušíme, jak funguje potravní řetězec.

Program nabízíme od dubna do září.

Maximálně 30 žáků.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
2.–3. ročník ZŠ

PTAČÍ PŘÍBĚHY

Jak se ptačí svět přizpůsobuje lidskému vlivu? Proč je dobré dozvědět se o životě opeřenců v naší blízkosti? Žáci si v programu vyzkouší pestrou škálu aktivit a her, které jim představí naše nejznámější druhy ptáků, seznámí je s přirozeným prostředím, ve kterém žijí, a přiblíží historii soužití ptáků a člověka.

Program nabízíme od listopadu do března.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
2.–4. ročník ZŠ

ČAROVNÉ BÝLÍ

Můžeme se pomocí léčivých rostlin zbavit neduhů nebo alespoň snížit používání uměle vyráběných léků? V programu Čarovné býlí čeká žáky odhalování tajemství vybraných léčivých bylin. Za použití všech smyslů prozkoumáme šalvěj, heřmánek, mátu, meduňku či mateřídoušku. V zahradě na bylinkové spirále se v teplých měsících seznámíme s námi pěstovanými bylinkami, vyrobíme si receptář našich poznatků a vlastnoručně si připravíme hojivou mast.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
2.–4. ročník ZŠ

VÁNOCE MATKY PŘÍRODY

Vánoce plné sněhu, světýlek a voňavého pečení? Proč je ale dnes sníh spíše vzácností? A odkud se berou suroviny na vánoční dobroty, když ne ze supermarketu? V netradičně pojatém vánočním programu upečeme tradiční vánočky, zapátráme po původu surovin a v zahradě Rozmarýnku budeme bádat nad tím, proč rostliny i zvířata v zimě potřebují sníh.

Program nabízíme v prosinci.


170 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
3.–4. ročník ZŠ

ŠPETKA DOMÁCÍ EKOLOGIE

Umíme doma hospodařit s vodou a energií? Jaká opatření v domácnosti mohou šetřit životní prostředí i naši peněženku? Žáci, jako členové rodin, rozhodují o použití různých opatření a sledují, jak změna chování může přispět ke společnému smysluplnému udržitelnému životu nás všech.

Program nabízíme od listopadu do března.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
3.–5. ročník ZŠ

PŘÍPAD DOKTOR SACHARIN

Obezita trápí velké množství lidí. Dokážeme s ní a jinými obtížemi, způsobenými špatnými stravovacími návyky, účinně bojovat? Při řešení detektivního případu prozkoumáme složení běžných sladkostí a seznámíme se s vlivem nadměrné konzumace cukru na lidský organismus. Formou simulační hry podstoupíme testování účinků energetických nápojů a ve cvičné kuchyni si připravíme zdravější palačinky.

Program nabízíme od listopadu do března.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
4.–6. ročník ZŠ

KOHOUTOVICKÁ OBORA – terénní program

Co umí a jak funguje lesní ekosystém a co se stane, když do něho svou činností zasáhne člověk?

Žáci pracují ve skupinách metodou potvrzujícího bádání s využitím terénních nezbytností: lupy, mikroskopu a pomůcek na odlov bezobratlých živočichů.

Pozor! Sraz na zastávce MHD Kohoutovice – hájenka, konec programu na zastávce MHD Stará dálnice.

Program nabízíme od května do října.

Délka programu: 4 hod.

Maximálně 45 žáků.

 

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
4.–6. ročník ZŠ

MISE PRO ŠEST NOHOU

Žáci se v roli obhájců hmyzích druhů seznamují s životem svých klientů. Pozorují živé hmyzí exempláře a uvědomují si důležitost  hmyzu pro rovnováhu ekosystému. V zahradě Rozmarýnku vyhledají potravní zdroje, úkryty a místa pro zdárný vývoj konkrétních druhů. Na závěr žáci obhajují svého klienta předporotou.

Program nabízíme od listopadu do března.

Maximální počet žáků: 30

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
4.–9. ročník ZŠ

ZAHRADO, PROSTŘI SE

Žáci prožijí v zahradě kulinářské dopoledne a využijí k vaření to, co vyrostlo na záhonech i jen tak planě. Dozvědí se, proč je lepší upřednostnit místní a sezónní druhy ovoce a zeleniny. V závěru programu během degustace pokrmů žáci zhodnotí, že využití pokladů našich zahrad může být chutné i zdraví prospěšné.

Program nabízíme od dubna do října.

Délka programu: 3,5–4 hod.

Maximální počet žáků: 30

 

170 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
7.–9. ročník ZŠ

MARIHUANA A KONOPÍ

Probereme fenomén konopí z různých stran: marihuana jako droga, konopí jako lék, bohaté využití konopí coby technické plodiny, legislativní souvislosti pěstování i užívání. Povedeme žáky k posilování sebevědomí, tvorbě vlastního názoru a uvědomění si zodpovědnosti za svůj život.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
8.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

DR. ZDĚDIL A PAN ZDRAŽIL

Otestujte svoji finanční gramotnost v simulační hře. Vždyť se ani nenadějeme a budeme dospělí. Místo kapesného nás bude čekat skutečný plat, první kreditka a první výhodná půjčka s 5% úrokem, v létě zasloužená dovolená na splátky. Splníme si v simulační hře všechny své sny nebo spadneme do dluhové pasti?

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
8.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

FÉR BYZNYS

Je fér omezovat firmu v podnikání kvůli kvákající žábě na pozemku? A je fér omezovat žáby? Na příkladu skutečné kauzy si pomocí simulační hry ukážeme, jak se žáci mohou zapojovat do veřejného dění ve svém okolí. Staneme se aktéry v procesu schvalování supermarketu poblíž mokřadu. Schválíme stavbu? A jakou roli budou hrát peníze a úplatky?

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek

 

ROZMARÝNEK - ŠKOLNÍ VÝLETY

Program výletu včetně doby začátku a konce je možné upravit dle požadavků školy.

Školní výlety realizujeme v červnu, doporučujeme je ale objednat již na začátku školního roku.

 

1. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

ZATOULANÁ KUŘÁTKA – ŠKOLNÍ VÝLET

Program vychází z programu Dědečkův dvoreček.

Pomůžete slepičce najít zatoulaná kuřátka? Během hravého hledání prozkoumáme život slepic, králíků i dalších zvířat žijících na Rozmarýnku. Připravíme si pomazánku a nápoj, které ochutíme bylinkami a jedlými plevely.

Obvykle začínáme v 9 hod. na Rozmarýnku, končíme tamtéž v 14–15 hod.

Cena zahrnuje suroviny na vaření.

 

240 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
2.–4. ročník ZŠ

TAJEMSTVÍ POD HRADEM VEVEŘÍ – ŠKOLNÍ VÝLET

Každé místo má svůj příběh. Objevme pod hradem Veveří odkaz kněžny Ypsilanti a staňme se ochránci studánek! Na cestě se budeme plavit parníkem po Brněnské přehradě, setkáme se s historickými postavami v kostýmech, připravíme si svačinu a opečeme si ji nad ohněm. Výlet můžete zkombinovat s prohlídkou hradní expozice.

Obvyklý začátek v 8.30 hod. na parkovišti u zastávky MHD Rokle, konec ve 14–15 hod. na hradě Veveří.

Cena zahrnuje vstupné do areálu hradu Veveří, obědovou svačinu – špekáček, zeleninu k opékání, chléb, plavební lístek na parník, dárek pro každé dítě od kněžny Ypsilanti ).

 

380 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
4.–9. ročník ZŠ

ZAHRADO PROSTŘI SE – ŠKOLNÍ VÝLET

Žáci prožijí v zahradě kulinářské dopoledne a využijí k vaření to, co vyrostlo na záhonechi jen tak nadivoko. Dozvědí se, proč je lepší upřednostnit místní a sezónní druhy ovoce a zeleniny. V závěru programu během degustace pokrmů žáci zhodnotí, že využití pokladů našich zahrad může být chutné i zdraví prospěšné, a určitě zbude i čas na seznámení se s kontaktními zvířátky Rozmarýnku.
Maximální počet žáků: 30
Obvykle začínáme v 9 hod. na Rozmarýnku, končíme tamtéž ve 14–15 hod.

Cena zahrnuje suroviny na vaření.

 

240 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek

 

Rozmarýnek – pobytové programy

Mimo jednodenní výukové programy Rozmarýnek zajišťuje také školy v přírodě s environmentálním programem. Probíhají ve smluvním ubytovacím zařízení určenému pro školy v přírodě s kapacitou až 55 žáků. Délka pobytu je obvykle 5 dní (pondělí–pátek). Environmentální program, který zajišťují pedagogové Lipky, naplňuje průřezové téma ŠVP a má délku 19,5–21 hodin (26–28 vyučovacích hodin).

 

Pro víc informací si stáhněte brožurku o pobytových programech Rozmarýnku.

 

1.–2. ročník ZŠ

Hmyzí detektivové

Žáci se na pobytu ocitnou v Detektivní kanceláři detektiva Antonína. Ten právě řeší případ mravence, který kdysi dal závazný slib spolužákům z hmyzí školy a pořád se mu jej nedaří splnit.  Každý z nich se zavázal najít to nejlepší místo na světě, kde by mohli společně žít v těch pro všechny nejpříznivějších podmínkách.

 

Žáci během pobytu zkoumají potřebné životní  podmínky pro jednotlivé druhy hmyzu i jak krajinu ovlivňuje změna klimatu a zásahy člověka do přírody. V rámci celotýdenního projektu takovou krajinu zkoušejí modelovat a závěrem vyhodnotí, jestli se v jejich okolí taková krajina nachází, případně co jí chybí a jak jí lidé mohou pomoci.

 

Program vznikl v rámci projektu Budka: budování kapacit a spolupráce neformálního a formálního  vzdělávání na Lipce, který je spolufinancován EU.

 

     ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
3.–4. ročník ZŠ

PLAVBA KAPITÁNA ZDRAVSONA

Dobrodružství a pohyb v přírodě a zdravé a chutné stravování – to jsou dvě hlavní témata, kterým se na škole v přírodě věnujeme. Žáci se stávají odvážnými námořníky, kteří na lodi kapitána Zdravsona vyplouvají na dalekou plavbu za poznáním, jak zajistit lidem ve své zemi zdraví. V jednotlivých dnech navštěvují různé ostrovy, kde po splnění daného úkolu vždy získají tajemnou šifru.

 

Žáci například zjistí, kolik cukru obsahují různé druhy nápojů, kolik sacharidů, masa či zeleniny by měla zahrnovat jejich strava, či že aktivní život plný pohybu přispívá k našemu zdraví.

 

Pobyt poté vyvrcholí hostinou ve zdravém stylu, kterou si žáci sami připraví, a odhalením moudrostí skrytých v šifrách.

 

     ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
3.–5. ročník ZŠ

CO ŘEMESLA PŘINESLA

Jak a proč vznikla řemesla? Někteří lidé uměli vyrobit předměty, které potřebovali k životu a k práci, lépe než ti druzí. Své výrobky vyměňovali, později prodávali a kupovali. Aby řemeslo vzkvétalo a výrobky byly žádané, potřebovali lidé šikovné ruce, ale také dostatek kvalitních surovin a příhodné podmínky k práci.

 

Žáci se v průběhu programu stávají spolutvůrci příběhu smyšlené obce. Prozkoumávají krajinu, získávají zkušenosti a dovednosti při samostatné práci v řemeslných dílnách, odhalují souvislosti mezi životním prostředím a činností člověka. To vše konfrontují v bezpečném prostředí deskové hry, která vypráví o osudech lidí a proměnách jejich místa k životu.

 

Program vznikl v rámci projektu Budka: budování kapacit a spolupráce neformálního a formálního vzdělávání na Lipce, který je spolufinancován EU.

 

 

     ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
5.–7. ročník ZŠ

REPORTÉŘI PŘÍRODY

Žáci se stávají režiséry, moderátory i kameramany reportáží, které v průběhu týdne reálně natáčejí. V mediálních dílnách se učí pracovat s kamerou a stativem, strukturovat scénář a klást otázky. Trénují své prezentační dovednosti a pracují v týmech.

 

Námět na reportáž si žáci volí z nabízených diváckých podnětů. Tématy jsou různé konkrétní příklady a případy, jak lidé ovlivňují přírodu a krajinu a jaké to má důsledky. V rámci svého tématu pak žáci provádí výzkum v blízkém i širším okolí základny – hledají, pozorují, zkoumají, měří a zaznamenávají důkazy a především o tom všem natáčí svou reportáž. Hotovou reportáž představí před odjezdem na slavnostním promítání ostatním skupinám.

 

     ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
6.–9. ročník ZŠ, 1. ročník SŠ

Země volá Mayday

 

Žáci jsou pozváni do týmu záchranářů, které čeká několik misí k záchraně planety. Prožitkové aktivity se střídají s přírodovědnými vzdělávacími bloky. S vysílačkami se vydávají na terénní misi a například odhalují souvislost usychajících smrkových lesů a člověkem způsobené globální klimatické změny. Pobyt je propojen týmovými aktivitami pro stmelení třídního kolektivu. V rámci programu se žáci aktivně zapojí do pomoci místní krajině, a to například výsadbou vhodně zvolených sazenic stromů či vyčištěním lesa nebo potoka od odpadků. Na závěr se žáci seznámí s pojmem uhlíková stopa a snaží se i pro sebe vyvodit závazek, který povede ke snížení vlastní uhlíkové stopy a k šetrnějšímu přístupu k planetě Zemi.

 

Program lze s úspěchem využít jako ADAPTAČNÍ KURZ pro nové třídní kolektivy – první ročník šestiletých či osmiletých gymnázií i čtyřleté SŠ.

     ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
8.–9. ročník ZŠ, 1. ročník SŠ

Život v kostce

Snažíme se odhalit vlastní silné stránky, abychom se mohli soustředit na dosažení svých plánů a snů. Inspirujeme se od úspěšných mladých lidí, hledáme, co to znamená být podnikavý, trénujeme kritické a strategické myšlení. Pronikáme do tajů finanční gramotnosti. Naše rozhodování se snažíme směřovat udržitelnou cestou, aby naše kroky co nejméně poškozovaly životní prostředí.

 

Samostatně plánujeme, hrajeme role, řešíme problémy, prožíváme simulační hry, pracujeme v týmu, konstruktivně diskutujeme a kreativně se odreagováváme atd. Vrcholem snažení je splnění společné výzvy pro skupinu – s omezeným časem i zdroji připravit mimořádnou akci. Na konci největší zkoušky má však každý možnost navrhnout svůj osobní projekt; promyslet si cestu, jak dosáhnout svého snu.

 

Program lze využít jako ADAPTAČNÍ KURZ pro nové třídní kolektivy – první ročník šestiletých gymnázií či čtyřleté SŠ.

 

Program vznikl v rámci projektu KaPoDaV – Podpora kariérového poradenství, podnikavosti pro udržitelný rozvoj a dalšího vzdělávání v Jihomoravském kraji, který je spolufinancován EU.

 

     ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek

 

 

Rychta

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání

pracoviště Rychta

Krásensko 76, 683 04, p. Drnovice

 

www.lipka.cz/rychta

T: 517 385 429

E: jitka.vagnerova(at)lipka.cz

Kontaktní osoba: Jitka Vágnerová

 

Doprava:

Vyškov – Krásensko,
Brno – Blansko – Krásensko,
Brno – Jedovnice – Krásensko,
případně vlastním autobusem

 

Rychta – Pobytové programy

Pobytové programy jsou kvalitní alternativou škol v přírodě.  Žáci během nich rozvíjí své znalosti zejména v biologii, geografii, ekologii, environmentalistice, občanské výchově a historii. Pobyt je koncipován jako projektový – na jednotlivé výukové bloky navazuje samostatný výzkum, jehož výsledky žáci prezentují a obhajují před ostatními spolužáky. Při práci na projektu se žáci učí postupovat podle výzkumných metod a využívají přitom zázemí Rychty– literaturu, výpočetní techniku a rozmanité přírodovědné pomůcky. Výuka neprobíhá pouze v areálu Rychty, ale především ve vybraných lokalitách Moravského krasu a okolí Krásenska, které využíváme jako „živou učebnici“.


Konkrétní program kurzu je upraven po dohodě s učitelem. Optimální délka pobytu je 5 dnů, ale nabízíme i kratší varianty. Délka programu během týdne je přibližně 30 hodin (40 vyučovacích hodin).

 

Pro víc informací si stáhněte brožurku o pobytových programech Rychty.

Ceny pobytů pro školy najdete v našem ceníku.

 

6.–9. ročník ZŠ, SŠ

PŘÍRODA NAOSTRO

vegetační sezóna

Týden je zaměřen na praktickou biologii a ekologii. Jeho těžištěm je terénní práce, praktická pozorování ve vybraných biotopech a badatelství. Žáci si vytváří vlastní výzkumnou otázku a hypotézu, navrhují vlastní postup výzkumu, sbírají data, analyzují je, interpretují a snaží se jim porozumět.

 

Během týdne vás kromě badatelské výuky čeká:
•    terénní exkurze do vybrané lokality Moravského krasu (je možná i v cyklovariantě),
•    motivační průběžná hra na téma evoluce,
•    entomologické a hydrobiologické odlovy, ornitologická pozorování,
•    hodnocení kvality přírodního prostředí,
•    témata jako invazní druhy organismů, znečištění vod a další dle vaší volby.

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
7.–9. ročník ZŠ, SŠ

STRÁŽCI KRASU – Novinka

vegetační sezóna

Jaké výzvy a úkoly řeší správa chráněné krajinné oblasti? Z žáků se stávají zaměstnanci CHKO Moravský kras. Poznají tři základní složky, které krasovou krajinu tvoří – živou přírodu, neživou přírodu a vliv člověka. Seznámí s geologickým vývojem a s geomorfologickými útvary v krasové oblasti. Poznají vztahy rostlin a živočichů a zjistí, jaký vliv má v krasové krajině a chráněném území člověk. Průběžně řeší konkrétní úkoly správy přímo v tomto přírodně hodnotném území. Program je založen na aktivní samostatné práci skupin žáků.

 

Během týdne vás kromě samostatného řešení úkolů čeká:

tři celodenní cyklo i pěší výlety do CHKO Moravský kras,

návštěva a průzkum jeskyní,

spolupráce v různých skupinách na řešení společného úkolu, prezentace výsledků,

netradiční aktivity, simulace, výuka formou hry,

nakouknutí pod pokličku přírodovědným, chemickým i geologickým oborům a metodám.


  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

ČLOVĚK vs. DIVOČINA

vegetační sezóna

V tomto opravdu terénním pobytovém týdnu žáci zažijí dobrodružství v „divočině“, kde stráví noc. V průběhu programu budou pracovat s různými biologickými a geografickými pomůckami a metodami. Přímo v terénu porovnají biodiverzitu kulturní a přírodě bližší krajiny, v simulační hře pak rozhodnou o jejím dalším využití. Žáci v malých skupinkách rozvíjí své týmové role a schopnost spolupráce. Práci na výzkumech si sami plánují, rozdělují a řídí. Součástí třídenního programu je cykloexkurze, v pětidenní verzi je cyklovarianta exkurze volitelná.


Během týdne vás kromě přespání v terénu čeká:
•    odlovy bezobratlých živočichů ve vodě i na souši pomocí různých metod,
•    práce s mapovými podklady a orientace v terénu,
•    zpracování výstupů z vlastních průzkumů a jejich aplikace,
•    závěrečná diskuzní simulační hra,
•    témata jako přírodě blízká krajina, zaniklé vesnice, návrat velkých savců do naší přírody, principy ochrany přírody a další.

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

PLANETA ZEMĚ – LIMITED EDITION

listopad–březen

Naše planeta je jen jedna! A doslova se topí v problémech. Právě těmto problémům koukneme krapet na zoubek. Zaměříme se především na Českou republiku a na naše okolí. Prozkoumáme konkrétní dopady globálních problémů, třeba i v unikátní a citlivé krasové oblasti. Sestavíme společné koncepty a strategie nevedoucí ke kolapsu. Jaká budoucnost nás čeká? To je i na nás.

Pobytový výukový program je sestaven pro zimní období, větší část programů se odehrává uvnitř střediska.

 

Během týdne vás kromě globálních problémů čeká:

•    exkurze do krasové oblasti,

•    zkoumání lokálních dopadů globálních problémů,

•    spolupráce skupiny a hledání společného konceptu,

•    kreativní aktivity, hlubší prožitky a simulace,

•    hledání vlastních originálních řešení.

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

ZIMNÍ BÁDÁNÍ – Novinka

listopad–březen

I v zimě lze v přírodě objevovat, pozorovat, bádat. Žáci se během pobytu seznámí s výzkumnými metodami, které lze praktikovat i ve zdánlivě spící přírodě. Pobytový program je založen na venkovním učení. Žáci si prožijí chvíle v zimním venkovním prostředí, navrhnou vlastní badatelský výzkum, který aplikují, interpretují a prezentují ostatním. Jedná se o zimní verzi pobytového programu Příroda naostro.

 

Během týdne vás kromě badatelské výuky čeká:

• terénní exkurze do Moravského krasu, konkrétně do Rudice a okolí,

• motivační průběžná hra na téma evoluce,

• ornitologická pozorování,

• průzkum půdních organismů pomocí binokulárních lup,

• zkoumání přizpůsobení organismů zimním podmínkám.

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
4.–7. ročník ZŠ

JAK PŘEŽÍT DOBU LEDOVOU?!

listopad–březen

Týden nabízí mezipředmětovou terénní a projektovou výuku i zážitky. Vraťte se s námi v čase a podnikněte výpravu do doby ledové, kdy naše kraje obývali lovci sobů a koní. Vyzkoušíme, jak se pohybovat v přírodě i v náročnějších podmínkách, jak těžké je zvládnout některé pravěké techniky či jak závislí jsme na přírodě. Zjistíme, co musíme vědět o přírodních procesech a zdrojích, abychom přežili. Prozkoumáme adaptace rostlin a živočichů k přečkání zimního období. Žáci si procvičí praktické přírodovědné dovednosti, práci s literaturou i prezentaci výsledků své práce před ostatními. Za příznivých sněhových podmínek vyrazíme do terénu i na sněžnicích.

Během týdne vás kromě projektové výuky čeká:
•    archeologická výprava do dob minulých,
•    střílení z luku a využití replik skutečných zbraní a nástrojů z doby kamenné,
•    expedice po stopách lovců sobů a koní do Moravského krasu,
•    zkoumání přizpůsobení živočichů a rostlin zimnímu období,
•    lovecká výprava s rozděláváním ohně.

 

Podívejte se na VIDEOSPOT z programu.

 

#youtubevideo#pa7CHoGQgr8#

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
5.–7. ročník ZŠ

JEDEME V TOM SPOLU – Novinka

vegetační sezóna

Třídenní pobyt v žácích probouzí vnímavost a zájem o přírodu. Z žáků se stávají výzkumníci, kteří hodnotí stav životního prostředí a přírody kolem nás. Na úvod si ověří své znalosti o přírodě a dopadu lidské činnosti na prostředí. Vžijí se do organismů a vyzkouší si, jak je těžké obstát v potravní konkurenci. Přesvědčí se, že život v přírodě nekončí západem Slunce. Určují rostliny a zkoumají cestu vody krajinou. Zjišťují, jak mohou ve svém okolí přírodu využívat a jak ji mohou chránit. Program vyučujeme ve vegetační sezóně. Vhodný je jako podzimní stmelovací program pro nově vytvořené skupiny žáků.


Během 3 dnů vás čeká:

• stmelovací aktivity na podporu spolupráce v menších skupinách i v kolektivu třídy,

• bourání předsudků a bariér při kontaktu s živočichy chovanými v našich teráriích,

• pohybové hry na přírodovědná témata,

• celodenní výprava do Moravského krasu s průzkumem menších jeskyní,

• hodnocení vlivu člověka na životní prostředí.

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
4.–6. ročník ZŠ

ŽIVLY NAŽIVO

listopad–březen

Pobyt nabízíme v zimním období, kdy velká část programů probíhá v budově Rychty. Žáci se během týdne zabývají jednotlivými živly. Snaží se získat zpět sílu, kterou živlům sebral zákeřný Chaos. S Vodou, Vzduchem, Zemí i Ohněm se žáci seznámí formou badatelské výuky a rukodělných činností. Praktickým použitím mezipředmětových dovedností porozumí přírodě v širších souvislostech. Přijeďte za námi bádat a zkoumat, pozorovat půdní živočichy, nastražit fotopasti, stopovat, vyrábět a hrát si.

Během týdne vás kromě badatelské výuky a pokusů čeká:
•    bourání předsudků a bariér při kontaktu s živočichy chovanými v našich teráriích,
•    řemeslné a rukodělné činnosti, například pečení chleba a výroba svíček,
•    nečekané zážitky při pohybu v terénu na sněžnicích či při večerním venkovním programu,

•    nevšední výukové pomůcky, jako fotopasti, mikroskopy a binokulární lupy,

•    témata využití bylin, pobytová znamení zvěře, půdní bezobratlí živočichové a další.

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
4.–5. ročník ZŠ

KOUZLO VÁNOC

listopad–prosinec

Zákeřný Chaos ukradl našim kamarádům živlům kouzlo Vánoc. Jak je oslaví? Žáci se během týdne blíže seznámí se čtyřmi živly pomocí pokusů a bádání a pomohou jim Vánoce zachránit. Program provází rukodělné činnosti zaměřené na tradice a zvyky. Jedná se o upravený osvědčený pobytový program Živly naživo.

 

Během týdne vás kromě vánočních zvyků čeká:
•    bádání a pokusy zaměřené na čtyři živly,
•    pečení cukroví, výroba vánočních ozdob a dárků pro kamarády i rodinu,

•    řemesla a tvoření inspirovaná Vánocemi

•    nečekané zážitky, například pohyb v terénu na sněžnicích nebo vánoční atmosféra prožitá v kolektivu třídy,
•    témata jako fyzikální vlastnosti tekutin, proudění vzduchu a další.

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

ŠKOLA PRO UDRŽITELNÝ ŽIVOT

listopad–březen

Jak prohloubit místně zakotvenou výuku a komunitní aktivity školy? Jak prozkoumat okolí školy a navrhnout i realizovat konkrétní změny k lepšímu? Jak zmírnit dopady klimatické změny ve vašem okolí? Pobytový program slouží jako doplněk k celoročnímu metodickému programu Škola pro udržitelný život. Více o tomto programu zjistíte zde.

       Rychta

 

Rychta – terénní exkurze

Vlastivědné výpravy probíhají v přírodovědně nejhodnotnějších částech Moravského krasu, kde se věnujeme terénní biologii, určování druhů rostlin a živočichů, geologii, historii a vztahům člověka a krajiny. Programovou náplň lze po domluvě tematicky zaměřit či upravit do podoby vhodné pro školní výlet. Žáci by si s sebou měli vzít pláštěnku, pevnou obuv a oděv do terénu, psací potřeby, jídlo a pití na celou exkurzi.

Cena: 150 Kč/žák (5 hod. programu), pokud není uvedeno jinak. Jízdné a případné vstupné není zahrnuto v ceně.

 

6.–9. ročník ZŠ, SŠ

Putování k propadání

Do jaké míry přetváří krasovou krajinu voda a jak tuto krajinu využívá člověk? Jak geologie souvisí s vegetací i s celkovou podobou místa? To se dozvíme při putování od pískovny Seč přes geopark, skalní amfiteátr Kolíbky až k Rudickému propadání.

Doporučená délka exkurze: 5 hod.

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

Moravský kras od severu k jihu

Během celodenní autobusové exkurze porovnáme severní a střední část krasu z hlediska geologie a geomorfologie, vegetace, historie osídlení a také vlivu hospodaření a turismu na krajinu a životní prostředí.

Doporučená délka exkurze: 7 hod.

180 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

Tajemství dutých skal

Exkurzi zahájíme na „střeše krasu“ v Šošůvce. Poté se vydáme do tajemných a fascinujících krasových krajin. Nahlédneme do jeskyně Lidomorna, prozkoumáme tok Bílé vody a vystoupáme na zříceninu hradu Holštejna.

Doporučená délka exkurze: 5 hod.

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

Život na (i ve) vápenci

Exkurze do míst, kde jsme se naučili žít v krasovém území. Jak lidé ovlivňují tuto krajinu a jak ovlivňuje ona jejich život? Pátrejte s námi, jaká tajemství skrývá krajina nadzemní i podzemní kolem Ostrova u Macochy. Exkurze je možná i v cyklovariantě, kola lze půjčit na Rychtě.

Doporučená délka exkurze: 5 hod.

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

Josefovské údolí

září–listopad

Stačilo přibližně 150 let, aby se z průmyslově využívaného areálu stalo jedno z přírodně nejcennějších údolí Moravského krasu. Projdeme okolí Býčí skály, poznáme zdejší krasovou krajinu, seznámíme se s historií jejího osídlení i místní tavby železa.

Doporučená délka exkurze: 5 hod.

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

Údolí kostí

V údolí Říčky, jedné z nejbohatších paleontologických lokalit střední Evropy, si ukážeme, jak vypadala krajina v době ledové. Vyzkoušíme si, jak žili dávní lovci. Zjistíme, zda v nás není kousek neandrtálce.

Doporučená délka exkurze: 5 hod.

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta

 

RYCHTA – Výukové programy v terénu

Žáci absolvují výuku s prvky projektového vyučování či jinou formu zkušenostního učení. Na základě vlastních pozorování a zjišťování zpracují data, interpretují je a vytváří si vlastní postoje k tématu. Výuka směřuje k rozvoji klíčových kompetencí. Optimální počet účastníků je 20 až 30.

Cena: 170 Kč/žák

 

4.–6. ročník ZŠ

Výprava do doby ledové

listopad–březen

Dobrodružná zimní terénní výprava do dávných časů a živý dějepis pro vaše žáky. Staňte se s námi lovci z doby ledové. Vyzkoušíme si přežití v zimní přírodě stejně jako lidé v pravěku. Vystopujeme zvěř, rozlišíme druhy dřevin, rozděláme oheň a pomocí oštěpu či luku s šípy si ulovíme něco k snědku. Za dobrých sněhových podmínek otestujeme i pohyb v terénu na sněžnicích.

Doporučená délka programu: 5 hod.

Cena zahrnuje i svačinu.

170 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–8. ročník ZŠ

Život v korunách stromů

duben–říjen

Prozkoumáme význam stromů pro přírodu i pro člověka. Zjistíme, že fungují jako ekosystémy hostící různé druhy organismů. Objevíme, jak je život v korunách propojen se životem v půdě. To vše formou praktických výzkumných úkolů a s využitím pozorovací plošiny na stromě.

Doporučená délka programu: 5 hod.

V nepříznivém počasí je program omezen.

170 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

Džungle pod nohama

květen–říjen

Obyčejní a běžní i vzácní a mizející bezobratlí se dají spatřit všude kolem. Stačí se jen dobře dívat! Budeme poznávat bezobratlé, zejména hmyz, pomocí přímého kontaktu v jejich přirozeném prostředí. Naučíme se je hledat, chytat a pozorovat.

Doporučená délka programu: 5 hod.

Nelze realizovat v nepříznivém počasí.

170 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
7.–9. ročník ZŠ, SŠ

Bádání za humny

duben–říjen

Jak daleko doskočí kobylka? Je na louce více druhů rostlin nebo živočichů? Jaké druhy bezobratlých pomáhají rozkladu organických zbytků v lese? Z žáků se stanou vědci, kteří si sami vymyslí téma i postup vlastního bádání. Co objeví právě vaši žáci?

Doporučená délka programu: 5 hod.

170 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
7.–9. ročník ZŠ, SŠ

Není green jako green

duben–říjen

Vybudovat luxusní golfové hřiště, nebo zachovat zdánlivě nevýznamný rybníček v polích? Rozhodnutí tohoto dilematu je na žácích. Stanou se z nich odborníci, kteří zpracují průzkum mokřadní lokality a doporučí, zda ji zachovat, nebo zrušit tento krajinný prvek.
Doporučená délka programu: 6 hod.

170 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

Ryba na prášcích

Povrchová i podzemní voda jsou jedinečné přírodní zdroje. Je kvalita vodních toků v době klimatické změny dostatečná? Má příroda radost z darů člověka? Co všechno pohnojí hnojiva? Uzdraví naše léky živočichy ve vodě? Bude příroda díky kosmetice čistší a krásnější? Program o chemikáliích, které užíváme v každodenním životě. Dozvíte se, jak vědci zkoumají zatížení přírody a jaký je osud chemikálií, které máme běžně doma.
Doporučená délka programu: 5 hod.

170 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

Z bláta do pouště

duben–říjen

Proč v krajině chybí voda? Prozkoumáme aktuální problematiku sucha v souvislosti s naším hospodařením. Žáci budou v konkrétní zemědělské krajině hledat příčiny i důsledky a navrhnou řešení vedoucí ke zlepšení situace.

Doporučená délka programu: 5 hod.

170 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
9. ročník ZŠ, SŠ

ŠUTRgame

Akční geologický program. Probíhá formou unikátní simulační hry a může sloužit jako motivace či shrnutí učiva geologie. Spojuje téma neobnovitelných zdrojů s geologickým vývojem území ČR. Žáci zakládají těžební společnosti, volí strategii těžby a snaží se vytvořit stabilní firmy.

Doporučená délka programu: 5 hod.

170 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta

 

Rychta – DOPOLEDNÍ VÝUKOVÉ PROGRAMY

Jednodenní výukové programy probíhají zejména v zimních měsících přímo v budově Rychty v Krásensku. Jsou založeny na principech kritického myšlení a zážitkové pedagogiky. Celkové délka je 4,5 hodiny. Maximální velikost skupiny je 40 žáků.

Cena: 150 Kč/žák

 

4.–9. ročník ZŠ

Dotekem k poznání

Kolik zubů má had? Mění chameleon barvy? Jak rychle běhá šváb? Pojďme společně překonávat předsudky a vyvracet mýty o živočišné říši! Během programu se pomocí kontaktní výuky seznámíme s více či méně exotickými živočichy chovanými v našich teráriích.

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

Enviproblémy aneb Není nám to volný

Zahrajeme si na politiky a pustíme se do řešení současných environmentálních problémů, které se nás jako občanů České republiky dotýkají. Vyzkoušíme si, jak je těžké obhájit své návrhy na řešení, jak lze čelit otázkám ostatních, vést diskuzi a nakonec zodpovědně rozhodnout, pro co či koho hlasovat.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta

 

 

Jezírko

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání

pracoviště Jezírko

Adresa pro zasílání pošty:

Jezírko, č. p. 97

pošta Brno-Soběšice 644 00

 

www.lipka.cz/jezirko

T.: 545 228 567

E: jezirko(at)lipka.cz

Kontaktní osoba: Světla Froncová

 

JEZÍRKO – dopolední PROGRAMY

Programy pro MŠ až 2. třídu ZŠ probíhají vždy od 9 do 12 hod., ostatní od 9 do 12.30 hod. Po domluvě lze začátek programu posunout na 8.30 hod. Na Jezírku můžeme vyučovat dvě třídy současně.

Programy pro MŠ jsou připraveny pro děti od 5 let, pro mladší děti lze objednat samoobslužnou variantu programu Lesní naučná stezka.

Cena dopoledních programů je 150 Kč/os.

 

Prosíme učitele, aby nám tři pracovní dny před programem potvrdili účast a upřesnili počet účastníků.

 

Jezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

DŘEVĚNÝ SVĚT

listopad–březen

Larva brouka tesaříka provede děti od kořene až po korunu stromu a seznámí je se životem stromů a jejich využitím. V rámci programu si děti na kachlových kamnech upečou bramborové placky.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

Jak sedlák k žížale přišel – NOVINKA

Sedlákovi ne a ne vyrůst pořádné brambory. Kdo mu může pomoci? Na pozadí pohádkového příběhu zjistíme, co všechno dokáže žížala, prozkoumáme život v půdě opravdu zblízka a vyzkoušíme originální pomůcky.

 

150 Kč      Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

KDO BYDLÍ V LESE?

Jaká zvířata můžeme potkat v lese? Vydejme se za nimi na výlet společně se strakapoudem! Zaposloucháme se do jejich hlasů, poznáme jejich obydlí a budeme hledat stopy odhalující jejich přítomnost. Součástí programu je návštěva výukového prvku představujícího noční les.

 

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

MRAVENCOVO DESATERO

Poznejte život mravenců! Zjistěte, jak to vypadá u nich doma, k čemu mají tykadla, seznamte se s jejich pomocníky i nepřáteli. Součástí programu je prolézání modelem mraveniště.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

NÁVŠTĚVA VE VČELÍM ÚLE

duben–září

Čeká nás dobrodružná výprava do světa včel! Vyzkoušíme si různá včelí řemesla, ochutnáme včelí produkty a u proskleného včelího úlu budeme pozorovat život včel.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

Papoušek na větvi – NOVINKA

listopad–březen

Poradí si papoušek v zimě u nás v lese? Pomůže mu žluna, ledňáček či sojka? Seznámíme se s běžnými druhy našich ptáků a zjistíme, jak přečkávají zimu. Žáci si vyrobí lojové krmítko, které si odnesou s sebou.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

VODNÍK JEZERNÍČEK VYPRAVUJE

duben–září

Nahlédněte s vodníkem Jezerníčkem pod hladinu jezírka! Budeme pozorovat drobné vodní živočichy, přiblížíme si jejich život, zjistí me, jak se vyvíjí a čím se živí. Ochutnáme různé druhy vod a odneseme si vlastní výrobek.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–3. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

Pásl ovčák ovce

listopad–prosinec

Víte, že ovce pomáhají stěhovat rostliny? A proč je dobré mít ovečky v krajině? Pohladíme si a nakrmíme živé ovečky a budeme tvořit z vlny. V adventní době máme na Jezírku zapůjčené dvě ovce z Lamacentra.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–3. ročník ZŠ

LES VŠEMI SMYSLY

duben–září

Věděli jste, že les můžeme ochutnat, očichat či osahat bosýma nohama? Společně zjistíme, že kopřiva nám jazyk vůbec spálit nemusí, připravíme si bylinkový čaj, pořádně se vyběháme při „živém“ pexesu a vytvoříme si lesní parfém. Za teplého počasí si namasírujeme chodidla na hmatové stezce.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
2.–5. ročník ZŠ

V ZIMNÍM KOŽICHU

listopad–březen

Ani v zimě není v přírodě nuda! Vytvoříme vlastní zimní příběh, naučíme se stopovat a odlívat stopy ze sádry. Společně prozkoumáme, co zajímavého se děje v lese po setmění a že není důvod se v něm bát.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–4. ročník ZŠ

Sojčí lumpárny

listopad–březen

Jak se ptačí svět přizpůsobuje drsným zimním podmínkám? A proč je dobré ptáky nejen přes zimu přikrmovat? Žáci se formou her dozví zajímavosti z ptačího světa, vyrobí si dřevěné ptačí krmítko a naučí se správným zásadám přikrmování ptáků.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–5. ročník ZŠ

BARVY ZEMĚ

březen–říjen

Kolik barev má země? Může to být červená i modrá? „Žížalí chodbou“ prolezeme do světa půdy, který prozkoumáme a ohmatáme. Naučíme se vyrábět barvy z půdy, nalovíme půdní breberky, podíváme se zblízka na žížalí štětinky a společně zjistíme, že půda není jen pro krtky.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–5. ročník ZŠ

Hajný je lesa pán?

březen–říjen

Jak roste les? Žáci mají jedinečnou šanci prožít a poznat osobně celý dlouhý život stromu od semínka až po mrtvý tlející strom. Přímo v lese se seznámí s faktory působícími na stromy a les během jejich růstu. Použijí lesnickou průměrku a zjistí věk stromu. Bude se lišit růst přirozeného a hospodářského lesa?

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–5. ročník ZŠ

Příroda na talíři

duben–září

Pojďte s námi ochutnat přírodu! Na čem si můžete smlsnout na jaře, na čem na podzim a čemu se oklikou vyhnout? Žáci si připraví pomazánku z jedlých rostlin. Seznámí se také s životním cyklem rostlin.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–6. ročník ZŠ

SPOLEČENSTVO PRŮSVITNÝCH KŘÍDEL

duben–září

Vypravte se s námi do světa blanokřídlého hmyzu. Víte, jaký je rozdíl mezi včelou, vosou a mravencem? A jaká je role hmyzu při opylování rostlin? Prolezeme modelem mraveniště, budeme pozorovat život včel v proskleném úle a ochutnáme včelí produkty.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–6. ročník ZŠ

VODNÍ KRÁLOVSTVÍ LESA

duben–říjen

Kde se bere voda? Kam teče, co v ní žije a jak ovlivňuje celou krajinu? Podíváme se na život v jezírku v naší zahradě: pokusíme se odchytit, pořádně prozkoumat a určit naše živočišné sousedy. V lese najdeme pramen a vystopujeme, kam dál teče.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
4.–6. ročník ZŠ

NA KAMENI KÁMEN

Jak se získává hliník? Proč ho recyklovat? Co jsou to fosilní paliva a jak vznikala? Seznámíme se s některými horninami a vybrané druhy prozkoumáme v terénu pomocí geologického kladívka. Dramatickou formou ztvárníme vznik života a vývoj planety Země.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
4.–6. ročník ZŠ

POTRAVNÍ VZTAHY A FOTOSYNTÉZA

Průběh fotosyntézy a dýchání rostlin prožijeme v divadelní podobě. Při hře si ujasníme roli producentů, konzumentů i rozkladačů v potravním řetězci. Podle ročního období budeme pozorovat život v lesní hrabance nebo ve vermikompostéru.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
5.–7. ročník ZŠ

VRABČÁKOVY PTÁKOVINY

listopad–březen

Čím jsou ptáci zajímaví a neobvyklí? Proč potřebují naši ochranu? Prozkoumáme, jak vypadají naši nejběžnější opeřenci, dozvíme se, jak žijí. Žáci si vlastnoručně vyrobí budku ze dřeva vhodnou pro sýkorky, aby si ji mohli umístit ve svém okolí a pozorovat hnízdící ptáky.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
5.–8. ročník ZŠ

Po stopách šelmy

Vydejte se s námi do světa šelem! Je libo podrbat jezevce za uchem? Vyzkoušet, jak ostré mají šelmy špičáky? Podívat se, jací živočichové se pod rouškou tmy toulají našimi lesy? Zjistíme, co umí fotopast, a společně ji nainstalujeme. V roli detektivů vyřešíme případ ztracené slepice a vyzkoušíme si, jak se žije našim rysům.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
7.–9. ročník ZŠ, SŠ

LES A KLIMA

Jakou má les hodnotu a jaké nám poskytuje služby? Postupně objevíme funkce lesa a budeme uvažovat o ochraně přírody z hlediska ekonomického a environmentálního. Poznatky hned uplatníme a prohloubíme při simulační hře s názvem Zábavní centrum, nebo les?

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

Jak se práší kolem spraší

září–říjen, duben–červen

Horniny jsou všude kolem nás. Jakou podobu jim vtiskl zub času a kam je vítr ještě zavane? Zažijeme některé geologické procesy, v terénu si horniny osaháme a oťukáme geologickým kladívkem. Vytvoříme si vlastní sbírku hornin, kterou si odneseme do školy.

 

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko

 

 

Jezírko – Pobytové programy

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Jezírko
Adresa pro zasílání pošty:
Lesní škola Jezírko čp. 97
pošta Brno-Soběšice 644 00
Tel.: 545 228 567
Kontaktní osoba: Ingrid Boučková
E-mail: jezirko(at)lipka.cz

 

Pobytové programy pracoviště Jezírko jsou nyní plně obsazené. Od 1. září 2023 přijímáme objednávky na školní rok 2025/2026.

 

Pobytové ekologické výukové programy Jezírka jsou určeny pro žáky 1. až 6. ročníku ZŠ, navazují na RVP a jsou vhodným doplněním výuky v rámci různých předmětů. Pobyty můžete celoročně využít jako školu v přírodě nebo na začátku roku ke stmelení kolektivu. Zvláště v jarních a podzimních měsících probíhá většina programu v terénu.

 

Programy jsou připraveny a vedeny kvalifikovanými lektory. Klademe důraz na odbornou správnost a aktuálnost předávaných informací, do programů zařazujeme nové výukové metody a přístupy. Našimi hlavními zásadami jsou především respektující přístup k dětem, zajištění bezpečné atmosféry a podpora dobrých vztahů ve skupině. Výukové programy lze využít při naplňování ŠVP.


Délka pobytu je 4 nebo 5 dní, program vedený pedagogy Lipky zahrnuje zpravidla 18–20 hodin programu, tj. 24–26 vyučovacích hodin. Program je optimální realizovat pro 15–32 žáků.


Žáci a učitelé jsou ubytováni v nové budově ve 2- až 6lůžkových pokojích s celkovou ubytovací kapacitou 34 lůžek.

 

Cena pobytu ve šk. roce 2023/2024 činí celkem 2 730 Kč/žák nebo 3 300 Kč/žák (dle zvolené varianty).

Cena zahrnuje program, ubytování, stravování 5krát denně a pitný režim.

 

Ceník pobytových programů Jezírka platný od 1. 9. 2022

Ceník pobytových programů Jezírka platný od 1. 9. 2023

Více informací o pobytech pracoviště Jezírko

Nabídka pobytových programů pracoviště Jezírko ke stažení

 

 

1.–2. ročník ZŠ

Zakletý les

Kam zmizely z lesa prameny, potoky a studánky? A proč se z lesa odstěhovala zvířata? Formou pohádkového příběhu, her i vlastního zkoumání žáci objevují zákonitosti přírody a vracejí do vysušeného lesa vodu. Čeká je výlet spojený s dorozumíváním zvířat, zkoumání drobných živočichů v lesní hrabance, tvořivé a pohybové aktivity a pečení chlebánkůna svačinu.

Program vyučujeme od března do října.


  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
1.–4. ročník ZŠ

KDO NESPÍ, NEZASPÍ

Jaká jsou tajemství zimního lesa? Která zvířata můžeme sledovat, i když je všude sníh a mráz? Žáci během programu objevují, jaké děje probíhají v přírodě v zimě, a učí se správným zásadám pobytu člověka v zimní přírodě. Čeká je výlet spojený se stopováním zvířat, práce se dřevem, příprava ohně a vaření na něm. Součástí programu je také večerní dobrodružné putování lesem a objevování tajů noční přírody.

Program vyučujeme od listopadu do března.

 

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
1.–4. ročník ZŠ

OD MARTINA DO TŘÍ KRÁLŮ

Pobyt je připraven pro zimní období, kdy větší část programu probíhá v teple Jezírka. Žáci si během něj vyzkoušejí práci se dřevem a vyřežou si vánoční ozdoby na stromeček. Pracují s ovčí
vlnou, uvaří si tradiční pokrm pučálku, upečou vánočku a seznámí se s původem některých potravin a oblečení. Zařazeny jsou také pohybové hry v přírodě, večerní stezka lesem a činnosti podporující spolupráci. V průběhu si žáci vytváří kladný vztah k domácím zvířatům, když mají možnost
starat se o ovce, kterékteré si Jezírko pro předvánoční čas zapůjčuje od chovatelů ovcí. Celý program je motivován setkáním s mudrcem z dávné doby a jeho příběhem. Společně s ním pak žáci putují za kometou.

Program vyučujeme v listopadu a prosinci.


  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
3.–6. ročník ZŠ

CO SE DĚJE V LESE

Žáci nahlédnou do nejrůznějších dějů probíhajících v lese, a to přímo v lesním terénu v okolí Jezírka. Žáci si vyzkoušejí roli vědců při botanickém i zoologickém průzkumu, prozkoumají, jakou úlohu zastávají v lesním ekosystému jeho jednotlivé složky, jaké jsou vztahy a vazby mezi nimi a co se stane, když dojde k jejich narušení. Zjistí, jaké důležité funkce zastávají na planetě Zemi lesy. V programu nechybí pohybové hry v lese a drobné aktivity podporující spolupráci v kolektivu.

Program vyučujeme od září do října a od března do června.

 

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
3.–6. ročník ZŠ

VODA – PRAMEN ŽIVOTA

Kdo je to blešivec, splešťule či okružák? Kde se bere voda a co dělat, aby voda v krajině zůstávala? Žáci se nejprve v holínkách projdou přímo korytem potoka, zažijí mazlavost bahna, vlhkost vzduchu u vody a budou naslouchat zvukům přírody. Další den se k potoku vrátí, aby ho prozkoumali metodami badatelsky orientovaného učení. Při deskové hře a hravých aktivitách u modelů přirozených a člověkem upravených říčních koryt žáci přemýšlí nad pohybem vody a dopadem regulace toků v krajině změněné člověkem, jeho činností a klimatickou změnou. Na základě skutečných projektů z Jihomoravského kraje sami vytvoří a okomentují vlastní model krajiny. Na závěr žáci přímo v terénu přemýšlejí nad dopady různých opatření, jejich souvislostmi s množstvím vody zadržené v krajině a přizpůsobením klimatické změně.

Gumáky s sebou! Počítejte s blátem! Program je vystavěn na metodách venkovní výuky.

Program vyučujeme v září a od dubna do června.

 

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
2.–5. ročník ZŠ

Trosečníci

Žáci nastoupí do letadla na dalekou cestu, ale to bohužel ztroskotá na pustém nehostinném ostrově. Co žije a roste v okolí? Jde rozdělat oheň i ve vlhku? Jak si ulovit potravu oštěpem či lukem a šípy? Podaří se všem dostat se zpět do civilizace? Žáci objevují a aktivně zkoumají přírodu, zaměřují se zejména na lesní ekosystém, chápou a prakticky využívají jednoduché výzkumné metody a přistupují k některým otázkám na základě badatelsky orientovaného učení. Program je zacílen nejen na environmentální a přírodovědný obsah, ale rozšiřuje zejména praktické dovednosti žáků, vede je k utváření pracovních návyků a dovedností v jednoduché samostatné i týmové činnosti. Program vznikl ve spolupráci s pedagogy základních škol v rámci projektu OPVVV zaměřeného na propojování formálního a neformálního vzdělávání.

Program vyučujeme celoročně.


     ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
4.–6. ročník ZŠ

Probádejte svět

Kdy jste naposledy nad něčím bádali? V rámci programu se žáci promění v mladé vědce, kteří si stanoví výzkumnou otázku, určí hypotézu (předpovědí výsledek bádání) a následně s odbornými pomůckami aktivně zjišťují odpovědi. Výsledky svého výzkumu na závěr prezentují ostatním. Žáci si nejprve vyzkouší uzavřené bádání při lesnickém minikurzu, pokusech v „laboratoři“ nebo při botanickém průzkumu louky. Otestují odolnost kamenů při kutání a prozkoumají, kdo žije v našem jezírku. Posléze věnují celý den svému bádání a na konci zúročí nabyté znalosti v únikové hře. V programu nechybí pohybové hry v lese a drobné aktivity podporující spolupráci v kolektivu.

Program vyučujeme od září do října a od dubna do června.


     ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
4.–6. ročník ZŠ

TAJEMSTVÍ STARÉ HÁJENKY

Víte, jak se žilo v hájence? Co všechno měl a má hajný na starosti? A co obnáší život lesníka na samotě v hájence? Programem vás provede hajný, se kterým žáci objeví různá tajemství lesa. Během programu si žáci vyřežou dřevěnou lžíci, budou sledovat kácení suchého stromu v lese a dřevo následně zpracují na topení v peci, ve které si upečou slané a sladké koláče. Nastraží fotopast, pomocí které budou sledovat život v lese, a seznámí se s lesnickými značkami, jež mohou vidět na stromech v lese. Do programu jsou zařazeny pohybové hry v přírodě, praktické ukázky z lesnické činnosti a aktivity podporující spolupráci. V průběhu celého pobytu žáci hrají deskovou hru, ve které se starají o svůj díl lesa. Program klade důraz na význam biologické rozmanitosti lesních ekosystémů a prostřednictvím didaktických her seznamuje žáky s koloběhem živin.

Program vyučujeme od listopadu do března.


  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko

 

Kamenná

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání

pracoviště Kamenná

Kamenná 20, 639 00 Brno

 

www.lipka.cz/kamenna

T: 543 420 825, 602 684 393

E: ludmila.chmelikova(at)lipka.cz

Kontaktní osoba: Ludmila Chmelíková

 

kamenná – dopolední PROGRAMY

Výukové programy probíhají od 9.00 do 12.30 hod., po domluvě lze začátek programu posunout.

Programy pro 1. stupeň ZŠ probíhají z větší části v nedaleké zahradě U Řeky a jsou realizovány za každého počasí, proto je potřeba tomu přizpůsobit oblečení žáků.

Cena: 150 Kč/žák

Programy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ probíhají přímo na pracovišti Kamenná, využívají metody zaměřené na rozvoj kritického myšlení, schopnost formulovat postoje a diskutovat.

Cena: 120 Kč/žák

Jako novinku nabízíme výukový program v terénu Učíme se v přírodě pro žáky 4.–7. ročníků. Program probíhá mimo
pracoviště Kamenná v přírodně zajímavých lokalitách. Místo vybereme podle dostupné vzdálenosti od vaší školy.

Cena: 150 Kč/žák

 

Prosíme přihlášené, aby se nám tři dny před programem ozvali a upřesnili počet účastníků, kteří se k nám chystají.

 

 

3.–4. ročník ZŠ

Není včela jako včela

Víte, že opylovat květy umí nejen včela medonosná? Na zahradě najdeme také mnoho jiných opylovačů: samotářské včely, čmeláky, pestřenky, motýly a další zajímavé tvory. Seznámíme se s jejich vývojem, navštívíme včelí bufet, podíváme se na svět jejich očima a naučíme se vyrábět úkryty a domečky.

Program nabízíme od dubna do října.

150 Kč      Kamenná
3.–5. ročník ZŠ

Kdo nám bydlí v zahradě

Je naše zahrada jenom naše? Kdo všechno tam bydlí s námi? Jak můžeme přilákat další užitečné tvory? Mají v zahradě opravdu všechno, co potřebují? Pojďme si zahrát na realitní kancelář a společně vytvořit nabídku komfortního, bezpečného bydlení a stravování pro nejrůznější pomocníky z živočišné říše.

Program nabízíme od dubna do října.

150 Kč      Kamenná
4.–7. ročník ZŠ

UČÍME SE V PŘÍRODĚ

Pojďte se s námi učit o ekosystémech ve venkovním, reálném prostředí. Pomocí senzitivních her posílíme vztah dětí k přírodě. Badatelsky s využitím pomůcek prozkoumáme a poznáme biotop a zamyslíme se nad vlivem člověka na místní přírodu. Výukový program je postaven na třífázové metodě Venkovní výuky.

Program je prozatím určen pouze pro školy v okrese Brno-město.

 

Délka programu: 4 hod.

150 Kč      Kamenná
6.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

KDO JE ZA VODOU?

Jednou řezanou růží z květinářství bereme Keni desítky litrů vody. Jeden kilogram hovězího masa skrývá až tisíce litrů. Kdo má vody nedostatek a kdo musí vystačit s málem? V průběhu programu se zaměříme na naši přímou spotřebu vody, pomocí případových studií se podíváme do míst s nedostatkem pitné vody, dozvíme se jaký je rozdíl mezi geografickým a ekonomickým suchem, a zjistíme co znamená pojem virtuální voda.

Autorem programu je NaZemi.

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
6.–9. ročník ZŠ

Klima se mění s námi I

Úvod do tématu globální změny klimatu. Jak se projevuje a proč je tak složitá? Jak dopadá už dnes na život lidí? Jak se v tom cítíme? Je na místě strach, nebo pochybnosti? Co dělá lidstvo pro nápravu a jak se mohu zapojit já? Program je založen na informacích i osobním prožitku. Po konzultaci s učitelem je možné obsah upravit.

120 Kč      Kamenná
6.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

NENECHME SI VODU UTÉCT

Zaměříme se na velmi aktuální a horké téma - nedostatek vody v naší krajině, řekách, obci nebo zahradě. Pojmenujeme příčiny a budeme hledat možná východiska a příklady řešení. Součástí programu je výuka v terénu a experimentální dílna.

 

120 Kč      Kamenná
6.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

O zvířatech a lidech, velkochovech a ekofarmách

Jak se žije slepici v kleci? Původ masa, vajec a dalších živočišných produktů je ve společnosti diskutovaným tématem. V programu odhalíme podmínky hospodářských zvířat v intenzivních velkochovech, principy ekofarem a další možnosti spotřebitelů při výběru potravin.

U žáků podpoříme schopnost kriticky posuzovat získané informace, formulovat postoje a diskutovat.

120 Kč      Kamenná
6.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

ŠATY DĚLAJÍ ČLOVĚKA

V jakých podmínkách pracují lidé, kteří se podílí na výrobě většiny našeho oblečení? Jaká je vodní a ekologická stopa našeho šatníku?  Vypátráme to na cestě od semínka k hotovým džínům. Na vlastní kůži zkusíme, jak se pracuje šičkám v továrnách v Bangladéši. Povedeme diskusi o zaběhlých normách spotřeby, o současném textilním průmyslu, o našich postojích i možnostech oblékat se zodpovědněji.

Autorem programu je NaZemi.

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
8.–9. ročník ZŠ

KDYŽ SE ŘEKNE SEX

Sex a sexualita jsou běžnou součástí našich životů. Ale viděli jste někdy menstruační houbu? Mohli jste si sáhnout na cervikální klobouček? Program poskytuje vhled do problematiky menstruace a antikoncepce a doplňuje ho o environmentální rozměr.

 

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
1.–4. ročník SŠ

100 LIDÍ, 100 CHUTÍ

Opravdu si jídlo vybíráme jenom podle chuti či výživové hodnoty, nebo existují i jiné motivace k výběru? Co vede lidi k veganství, vegetariánství nebo freeganství? Představíme vám specifické stravovací návyky současné populace, dozvíte se, jaká je uhlíková a vodní stopa potravin a jak souvisí naše stravování se změnou klimatu. Nabídneme příklady environmentálně příznivého stravování.

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
1.–4. ročník SŠ

Klima se mění s námi II

Globální klimatická změna v souvislostech. Jaká jsou zásadní fakta a o čem pochybují skeptici? Jak klimatická změna ovlivňuje naše životy a emoce? Co dělá lidstvo pro nápravu a jak se mohu zapojit já? Program pomůže žákům orientovat se v informacích a zdrojích. Součástí  je osobní prožitek žáků. Program je založen na informacích i osobním prožitku. Po konzultaci s učitelem je možné obsah programu upravit.

120 Kč      Kamenná
1.–4. ročník SŠ

MOBIL – CO NEVYČTEME Z DISPLEJE

Kolik milionů nepoužívaných mobilů leží v našich šuplících? Tušíte, co všechno je skryté za jejich výrobou? Jak souvisí například s konfliktem v Demokratické republice Kongo? Program odkrývá environmentální, sociální i ekonomické problémy spojené s výrobou, spotřebou a likvidací elektroniky, kterou denně používáme.

 

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná

 

 

KAMENNÁ – Výukové programy v Otevřené zahradě

Programy se konají v prostorách Otevřené zahrady Nadace Partnerství (Údolní 33, Brno) a jsou realizovány od dubna do října v čase od 9 do 12 hod.

Programy probíhají po celou dobu venku a konají se za každého počasí! Neopomeňte proto dobré oblečení i obuv do terénu. V průběhu programu je žákům k dispozici zastřešená outdoorová učebna.

Po skončení výukového programu můžete s žáky v zahradě zůstat a projít si tamní výukové prvky samostatně.

Cena za 3hodinový program (vč. přestávky): 120 Kč/žák.

 

 

4.–6. ročník ZŠ

ODPADKOVÝ KOŠ VYPRAVUJE

Co o nás vypovídají odpadky, které vyhazujeme? A co se nimi dále děje? Na stezce s úkoly a v simulační hře se podíváme na kloub třídění a recyklaci. Odhalíme způsob získávání a zpracování surovin pro různé druhy obalů. A ukážeme si, jak můžeme omezit množství odpadu, který sami produkujeme.

Program nabízíme od dubna do října.

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
4.–6. ročník ZŠ

VODNÍ SVĚT

Pojďte s námi prozkoumat prostředí sladkých vod! Kde všude můžeme vodu nalézt? A co v ní žije? Společně budeme pracovat s modelem vodního toku, podíváme na řeky a jejich význam v krajině. Ponoříme se do světa stojaté vody a vyzkoušíme si odlov vodních živočichů.

Program nabízíme od dubna do října.

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
7.–9. ročník ZŠ

ENERGIE ZE SLUNCE

Slunce, voda, vítr. Můžeme z těchto zdrojů získat dostatek energie pro naše domácnosti? Díky interaktivním prvkům v zahradě si vyzkoušíme, na jakém principu fungují větrné, vodní a fotovoltaické elektrárny, pojmenujeme jejich výhody a nevýhody a možnosti využití na území České republiky.

Program nabízíme od dubna do října.

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná

Informace o cookies


Kliknutím na Přijmout vše budou uloženy cookies funkční, preferenční, analytické, marketingové. Přinese vám to pohodlné používání webu, umožní nám měřit jeho funkčnost i cílit lépe reklamní nabídku našich produktů. Své preference můžete snadno upravit kliknutím na Nastavení cookies.

Nastavení cookies Přijmout vše

Nastavení cookies


Kliknutím na Přijmout vše budou uloženy cookies funkční, výkonnostní, analytické, marketingové. Přinese vám to pohodlné používání webu, umožní nám měřit jeho funkčnost i cílit lépe reklamní nabídku našich produktů. Své preference můžete detailně nastavit a uložit kliknutím na Uložit nastavení.

Přijmout vše Uložit nastavení

Funkční:
Některé soubory cookie jsou vyžadovány, aby byla zajištěna základní funkčnost. Bez těchto cookies nebude web fungovat správně. Ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat.

Preferenční:
Preferenční soubory cookie umožňují, aby si webový server zapamatoval informace, díky nimž přizpůsobil vzhledu nebo chování webu každému uživateli. Mezi tyto informace může patřit ukládání vybrané měny, regionu, jazyka nebo barevného motivu.

Analytické:
Analytické soubory cookie nám pomáhají vylepšovat naše webové stránky shromažďováním informací a podáváním zpráv o jeho používání.

Marketingové:
Marketingové soubory cookie se používají ke sledování návštěvníků napříč webovými stránkami, které majitelům stránek umožňují zobrazovat relevantní a poutavé reklamy.