Ekologické výukové programy pro školy

Výukové programy pro vaše žáky – jednodenní i pobytové – připravuje všech pět pracovišť Lipky: Lipová, Rozmarýnek Jezírko a Kamenná v Brně, Rychta v Krásensku na Drahanské vrchovině.

 

Aktuální nabídky výukových programů na školní rok 2020/2021 ke stažení:

Jednodenní výukové programy a školní výlety pro MŠ a 1. stupeň ZŠ

Jednodenní výukové programy a školní výlety pro 2. stupeň ZŠ a SŠ

Pobytové výukové programy: pracoviště Rozmarýnek, pracoviště Jezírko, pracoviště Rychta.

 

Všechny programy najdete také níže pod hlavičkou pracovišť. Ta obsahuje také jméno kontaktní osoby a telefonní číslo, na kterém můžete programy objednávat.

 

Objednávání jednodenních výukových programů na školní rok 2020/2021 bude zahájeno:

  • pro MŠ 27. srpna 2020 (v 8 hodin),
  • pro ZŠ a SŠ 28. srpna 2020 (v 8 hodin).

Pobytové výukové programy je možné objednávt průběžně.

 

Obecně platí:

  • programy probíhají jednak na našich pracovištích, jednak v areálu Otevřené zahrady Nadace Partnerství a také v terénu mimo naše pracoviště
  • po objednání uzavřeme se školou smlouvu o realizaci ekologických výukových programů
  • pokud program probíhá také v terénu, je třeba nepodcenit vybavení žáků: sportovní oblečení, pláštěnka a dobrá terénní obuv
  • pokud není v anotaci uvedeno jiné vybavení, postačí, když si děti s sebou přinesou přezůvky, svačinu a přijdou v oděvu, který jim umožňuje volný pohyb a sezení na zemi
  • vybírat a objednávat je třeba rychle – programy bývají velmi brzy obsazeny
  • programy pro mateřské školy jsou vhodné pro děti od 5 let

 

 

 

 

 

 

 

Lipová

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání

pracoviště Lipová

Lipová 20, 602 00 Brno-Pisárky

 

www.lipka.cz/lipova

T: 543 211 264, 720 995 927

E: lipova(at)lipka.cz

Kontaktní osoba: Blanka Jírů

 

LIPOVÁ – DOPOLEDNÍ PROGRAMY

Výuka pro ZŠ probíhá s přestávkou 3,5 hodiny, tedy od 9 do 12.30 hodin, po domluvě je možno začít podle dojezdových možností třídy. Maximální počet žáků na programu je 30.

Výuka pro MŠ probíhá s přestávkou 2,5 hodiny, tedy od 9 do 11.30 hodin, po domluvě je možno začít podle dojezdových možností třídy. Programy jsou připraveny pro skupinu max. 24 dětí ve věku od 5 let.

Cena programu pro jednoho účastníka je 100 Kč (není-li uvedeno jinak).


V našich podmínkách můžeme vyučovat dvě třídy současně, což je výhodné nejen pro mimobrněnské školy.


Prosíme přihlášené, aby se nám tři dny před programem ozvali a upřesnili čas příchodu a počet účastníků, kteří se k nám chystají.

 

Odpolední programy nabízíme školám, školním družinám, kroužkům i oddílům, v čase dle vzájemné domluvy. Lze si vybrat některý z našich programů za běžnou cenu 100 Kč za účastníka.

 

MŠ od 3 let

Skřítek Lístek

duben–říjen

Samoobslužný program v zahradě vily Stiassni pro děti od 3 let. Vhodný, pokud potřebujete zajistit program pro celou školku a nejen předškoláky, přičemž starším dětem objednáváte klasický program na Lipové.

 

Skřítek Lístek nás naučí žasnout nad přírodninami v parku. Seznámíme se v jeho doprovodu s mnohými drobnými živočichy a zažijeme rozmanitá dobrodružství.

Délka programu 2 h + cesta do vily

 

50 Kč      Lipová
MŠ od 4 let

Jak pejsek s kočičkou pekli sušenky

listopad–březen

Společně se zvířecími kuchtíky se děti vydají po stopách ingrediencí, které sami zpracují. S pomocí vločkovače přemění oves na vločky, v mlýnku namelou obilí na mouku, vyloupou a nadrtí různé plody. Jako včelky nanosí nektar. Výsledkem budou sušenky dobré pro děti i přírodu.

Délka programu 2,5 h

 

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

Jabloňka a Ořešánek

září–říjen

Dva zvědaví skřítci Jabloňka a Ořešánek přivítají děti v přírodní zahradě Lipky a společně s nimi využijí její plody. Budou moštovat jablíčka a barvit ořechovým listím hedvábí, ze kterého si vyrobí svého malého Ořešánka. V programu je prostor i pro hry se semeny plodů.

Délka programu 2,5 h

 

120 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

Potkali se v kompostu

duben–červen

V kompostu žije spousta živočichů, ale který z nich je nejzajímavější? Žížala a zlatohlávek nám představí svá kouzla. S larvou zlatohlávka se děti zakuklí a promění v brouka, s žížalou se protáhnou. Část programu je věnována pozorování živých tvorů.

Délka programu 2,5 h

120 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

Skřítek a (ne)obyčejné věci

březen–červen

Na děti čeká pohádka o zakletém skřítkovi, kterého se samy pokusí vysvobodit pomocí čtyř klíčů: slaměného, dřevěného, kamenného a hliněného. S těmito čtyřmi materiály se totiž děti více seznámí během her a tvoření.

Délka programu 2,5 h

 

120 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1.–2. ročník ZŠ

HOSPODÁŘSTVÍ U ŠNOFOUSE

Pohádka o panu Šnofousovi nás zavede k tématu životních potřeb domácích zvířat. Děti se seznámí s původem některých potravin, vyzkouší si kreslení husím brkem a stlučou si máslo ze smetany.

120 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1.–3. ročník ZŠ

Léto v přírodní zahradě

květen–červen

Letní zahradu budeme poznávat nejen zrakem, ale i ostatními smysly. Jak zní voda? Jak chutnají a voní bylinky? Děti se s některými seznámí a uvaří z nich na ohni čaj. Poznají, že voda v zahradě nemusí sloužit jen rostlinám, ale i jako útočiště pro mnohé živočichy.

120 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1.–3. ročník ZŠ

Příběhy ze starého stromu

Pohádkový příběh nás zavede za obyvateli starého stromu. Zahrajeme si na mravence a sršně, za houbou vylezeme do koruny stromu, prohlédneme si skutečnou dutinu strakapouda a barvami ztvárníme lišejník.

120 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
1.–3. ročník ZŠ

ZVÍŘATA V ZIMĚ

prosinec–únor

Co dělají zvířata naší přírody, když přijde zima? Žáci poznají některé jejich strategie k přežití, zdroje potravy, stopy a jiná pobytová znamení. Zahrají si na havrany, netopýry, zajíce i slunéčka a vyrobí si odlitek liščí stopy.

 

120 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
2.–3. ročník ZŠ

JARNÍ PROBOUZENÍ

březen–duben

Příběh o třešňovém skřítkovi a jarních květinách zavede žáky do probouzející se přírody. Poznáme, k čemu je rostlině cibulka, stavbu květu, co je opylení a jak důležité jsou včely. Vyrobíme si atlas jarních rostlin a včelku z vosku.

120 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
2.–3. ročník ZŠ

podzim v přírodní zahradě

září–říjen

Přírodní zahrádka je zdrojem potravy nejenom pro nás, ale i pro různé živočichy. Zkusíme si vyrobit dobroty z jablíček – od moštu přes pečená jablka na ohni, zahrajeme si na ruměnice, sýkorku a veverku a využijeme při tom výukové prvky v zahradě.

Inovace programu byla podpořena ESF a státním rozpočtem ČR.

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
2.–4. ročník ZŠ

JAK ROSTE CHLÉB

Poznejte cestu chleba z pole až na náš stůl. V pohádce se zamyslíme nad významem půdy pro obživu člověka. Vyzkoušíme si mlácení obilí cepem v zahradě, mletí mouky, přípravu těsta a pečení chlebánků.

120 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
3.–4. ročník ZŠ

NECH BROUKA ŽÍT

duben–listopad

Vydejte se s námi do světa brouků a pavouků! Překonejte strach a poznejte výjimečné schopnosti těchto živočichů. Vyzkoušíme si, jak loví běžník, zahrabeme myš jako hrobařík, rozložíme strom jako hladová larva roháče a podíváme se i na pavučinu křižáka. Zjistíme, jaký význam mají tito malí živočichové v přírodě.

120 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
3.–4. ročník ZŠ

Zabalené Vánoce

prosinec

Rádi byste zažili Vánoce jinak, šetrněji k přírodě? Ukážeme si, jak lze z přírodních materiálů umotat svíčky, vyřezat vánoční ozdoby a zabalit dárky bez balicích papírů a plastových ozdob. Nasajeme vánoční atmosféru a upečeme si slunovratová sluníčka.

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
4.–7. ročník ZŠ

PŮDA NENÍ NUDA

duben–říjen

Víte, jaká dobrodružství se odehrávají v půdě? Binokulární lupy nám pomohou poznat půdní složky, při hře pochopíme, jak půda vznikla, co je to rozklad a kdo se na něm podílí. Odchytíme a pojmenujeme řadu půdních živočichů a popíšeme jejich vazby k půdnímu prostředí. Pomocí pokusů dokážeme přítomnost půdní vody a vzduchu.

120 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
4.–9. ročník ZŠ

vlněná dílna

Seznámíte se s ovčí vlnou. Prakticky si vyzkoušíte zpracování ovčího rouna: praní, česání, spřádání, tkaní, filcování. Dozvíte se o možnostech využití tohoto obnovitelného materiálu a každý si vytvoří vlastní filcovaný výrobek.

120 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
5.–7. ročník ZŠ

cesta do ekvádoru

Co se skrývá za pěstováním banánů a původem čokolády? Vžijeme se na chvíli do kůže pěstitelů kakaových bobů a porozumíme principu spravedlivého obchodu (fair trade). Při simulační hře se ocitneme v roli těžařů ropy, domorodců nebo jaguára. V následné diskusi posoudíme environmentální dopady dovozu exotického ovoce a navrhneme k němu alternativy.

120 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
5.–7. ročník ZŠ

ŽIVOT V RYBNÍCE aneb pohroma na Blaťáku

květen–říjen

Na příběhu o rybníku Blaťáku prozkoumáme fungování ekosystému rybníka a vliv člověka na něj. Pomocí pokusů poznáme důležité vlastnosti vody, jakými je povrchové napětí a teplotní anomálie. Nalovíme v zahradním jezírku vodní živočichy, určíme je a dozvíme se, jakou roli v něm hrají.

120 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová
6.–8. ročník ZŠ

Skryto za palmami

Jak souvisí chipsy a sladkosti s ohrožením orangutanů a tygrů? Kde všude najdeme palmový olej a proč se kvůli němu kácí pralesy? Pomocí simulačních her a metod kritického myšlení žáci tyto souvislosti pochopí a budou o nich diskutovat. Na závěr programu si upečou sušenky bez palmového oleje.

Délka programu: 4 hod.

120 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Lipová

 

 

Rozmarýnek

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání

pracoviště Rozmarýnek

Rozmarýnová 6, 637 00 Brno-Jundrov

 

www.lipka.cz/rozmarynek

T: 541 220 208, 725 961 285, 602 684 396

E: rozmarynek(at)lipka.cz

Kontaktní osoba: Lucie Vladová

 

ROZMARÝNEK – DOPOLEDNÍ PROGRAMY

Dopolední programy probíhají od 9 do 12.30 hodin, pro mateřské školy, 1. a 2. třídy ZŠ od 9 do 12 hodin.

Na Rozmarýnku můžeme vyučovat současně dva různé programy pro dvě třídy z jedné školy. Přijet k nám může až 45 žáků.

Pokud není uvedeno jinak, cena programu pro jednoho účastníka je 100 Kč.

 

Prosíme přihlášené, aby se nám tři dny před programem ozvali a upřesnili počet účastníků, kteří se k nám chystají.

 

1. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

BABIČČINA ZAHRÁDKA

Co je nového u babičky na zahrádce? Proč má na jednom záhonku více druhů zeleniny? A proč je ráda, že je v kompostu živo? V Babiččině zahrádce se dozvíme na tyto otázky odpovědi, zkusíme rozeznat druhy zeleniny se zavázanýma očima, uvidíme záhon s bylinkami připomínající spirálu nebo klíčovou dírku. Připravíme si bylinkovou sůl, zasadíme semínko do kelímku a pod lupou prozkoumáme půdní bezobratlé.

Program nabízíme od dubna do října.

Délka programu 2,5 hod.

Maximálně 36 žáků.

120 Kč      Rozmarýnek
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

DĚDEČKŮV DVOREČEK

Jak se žije králíkovi nebo slepici u dědečka na dvorku? Program přináší setkání s kontaktními drobnými hospodářskými zvířaty chovanými na Rozmarýnku. Hravými aktivitami v zahradě si přiblížíme různá hospodářská zvířata a způsob jejich soužití s námi lidmi. Zjistíme, co lidem jejich chov přináší a také co obnáší péče o ně, tedy co po celý rok potřebují ke spokojenému životu.

Program nabízíme od dubna do října.

Délka programu 2,5 hod.

Maximálně 24 žáků.

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

DO OBORY ZA ZVÍŘÁTKY – terénní program

Oborou Holedná nás provede Markazín – sele divočáka. Spolu s ním zažijeme setkání s dalšími lesními obyvateli. Hravě se naučíme rozlišovat vysokou zvěř podle paroží, zjistíme, kolik měří a jak krmí své mladé strakapoud, do krabičkových lup zkusíme odlovit lesní bezobratlé. Na závěr nás čeká pozorování divokých prasat.

Pozor! Sraz je na zastávce MHD Kohoutovice – hájenka, konec programu na zastávce MHD Stará dálnice.

Délka programu: 3 hod.

Program nabízíme od května do října.

120 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
1.–2. ročník ZŠ

FERDA MRAVENEC VE VODNÍ ŘÍŠI

Ferda vás zve za svými kamarády do vodní říše! Dozvíme se, kdo je chrostík, z čeho si staví domečky jeho larvy a k čemu potřebují sítě. V teplejších měsících odlovíme vodní bezobratlé, v chladnějších se s nimi seznámíme prostřednictvím obrázků a fotografií. Společně s Ferdou Mravencem zjistíme, jak funguje koloběh vody a že i malé znečištění v potůčku může mít velké následky ve vzdálené řece.

Délka programu: 3 hod.

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
2.–4. ročník ZŠ

ČAROVNÉ BÝLÍ

Můžeme se pomocí léčivých rostlin zbavit neduhů nebo alespoň snížit používání uměle vyráběných léků? V programu Čarovné býlí čeká žáky odhalování tajemství vybraných léčivých bylin. Za použití všech smyslů prozkoumáme šalvěj, heřmánek, mátu, meduňku či mateřídoušku. V zahradě na bylinkové spirále se v teplých měsících seznámíme s bylinkami i „naživo“, vyrobíme si receptář našich poznatků a vlastnoručně si připravíme hojivou mast.

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
2.–4. ročník ZŠ

VÁNOCE MATKY PŘÍRODY

Vánoce plné sněhu, světýlek a voňavého pečení? Proč je ale dnes sníh spíše vzácností? A odkudže se berou suroviny na vánoční dobroty, když ne ze supermarketu? V netradičně pojatém vánočním programu upečeme tradiční vánočky, zapátráme po původu surovin a v zahradě Rozmarýnku budeme bádat nad tím, proč rostliny i zvířata v zimě potřebují sníh.

Program vyučujeme v prosinci.

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
3.–4. ročník ZŠ

ŠPETKA DOMÁCÍ EKOLOGIE

Umíme doma hospodařit s vodou a energií? Jaká opatření v domácnosti mohou šetřit životní prostředí i naši peněženku? Žáci, jako členové rodin, rozhodují o použití různých opatření a sledují, jak změna chování může přispět ke společnému smysluplnému udržitelnému životu nás všech.

120 Kč      Rozmarýnek
3.–5. ročník ZŠ

PŘÍPAD DOKTOR SACHARIN

Obezita trápí velké množství lidí. Dokážeme s ní a jinými obtížemi, způsobenými špatnými stravovacími návyky, účinně bojovat? Při řešení detektivního případu prozkoumáme složení běžných sladkostí a seznámíme se s vlivem nadměrné konzumace cukru na lidský organismus. Formou simulační hry podstoupíme testování účinků energetických nápojů a ve cvičné kuchyni si připravíme zdravé palačinky.

120 Kč      Rozmarýnek
4.–6. ročník ZŠ

KOHOUTOVICKÁ OBORA – terénní program

Co umí a jak funguje lesní ekosystém a co se stane, když do něho svou činností zasáhne člověk?

Žáci pracují ve skupinách metodou potvrzujícího bádání s využitím terénních nezbytností : dalekohledu, lupy, mikroskopu a pomůcek na odlov bezobratlých živočichů.

Pozor! Sraz na zastávce MHD Kohoutovice – hájenka, konec programu na zastávce MHD Stará dálnice.

Délka programu: 4 hod.

Program nabízíme od května do října.

120 Kč Soubory ke stažení: PDF   Rozmarýnek
4.–6. ročník ZŠ

PLANETA HMYZU

Pojďte s námi objevovat pestrý, krásný a zajímavý svět hmyzu, zejména brouků. Vezmeme do ruky živý hmyz i jiné členovce, zjistíme, co dělá brouka broukem, prohlédneme si 3D fotografie našich nejzajímavějších druhů. A každý si pak vlastnoručně vytvoří maketu svého broučího oblíbence a odnese si ji domů.

Program nabízíme od listopadu do března.

 

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
4.–9. ročník ZŠ

ZAHRADO, PROSTŘI SE

Uděláme si v zahradě kulinářské dopoledne a využijeme přitom plané rostliny. Připravíme si občerstvení z planých i pěstovaných rostlin rostoucích v naší zahradě. Dozvíme se, jak daleko musí cestovat cizokrajné ovoce a zelenina, než se dostanou na náš stůl, a proč je lepší upřednostnit místní sezónní ovoce a zeleninu. A zjistíme, jak jídlo obohatit planými i v zahradě pěstovanými rostlinami.

Délka programu: 3,5–4 hod.

Program nabízíme od dubna do října.

 

150 Kč      Rozmarýnek
7.–9. ročník ZŠ

MARIHUANA A KONOPÍ

Probereme fenomén konopí z různých stran: marihuana jako droga, konopí jako lék, bohaté využití konopí coby technické plodiny, legislativní souvislosti pěstování i užívání. Povedeme žáky k posilování sebevědomí, tvorbě vlastního názoru a uvědomění si zodpovědnosti za svůj život.

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek
8.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

DR. ZDĚDIL A PAN ZDRAŽIL

Otestujte svoji finanční gramotnost v simulační hře. Vždyť se ani nenadějeme a budeme dospělí. Místo kapesného nás bude čekat skutečný plat, první kreditka a první výhodná půjčka s 5% úrokem, v létě zasloužená dovolená na splátky. Splníme si v simulační hře všechny své sny nebo spadneme do dluhové pasti?

 

Program v tomto roce inovujeme a nabízíme ho pouze v rámci pilotního ověřování pro cvičné školní kolektivy, a to zdarma.

 

       Rozmarýnek
8.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

KDO S KOHO

Simulační hra o procesu veřejného slyšení a projednávání stavby supermarketu v místech mokřadu s chráněnými živočichy. Ukážeme žákům, jak se lze zapojovat do veřejného dění namísto obvyklého pasivního stěžování. V teplejších měsících roku zařazujeme místo 3D promítání fotek obojživelníků a plazů pozorování vodních bezobratlých.

 

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rozmarýnek

 

ROZMARÝNEK - ŠKOLNÍ VÝLETY

Program výletu včetně doby začátku a konce je možné upravit dle požadavků školy.

Školní výlety realizujeme v červnu, doporučujeme je ale objednat již na začátku školního roku.

 

1. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

ZATOULANÁ KUŘÁTKA – ŠKOLNÍ VÝLET

Program vychází z programu Dědečkův dvoreček.

Pomůžete slepičce najít zatoulaná kuřátka? Během hravého hledání prozkoumáme život slepic, králíků i dalších zvířat žijících na Rozmarýnku. Připravíme si pomazánku a nápoj, které ochutíme bylinkami a jedlými plevely.

Obvykle začínáme v 9 hod. na Rozmarýnku,

končíme tamtéž v 14–15 hod.

180 Kč      Rozmarýnek
2.–4. ročník ZŠ

TAJEMSTVÍ POD HRADEM VEVEŘÍ – ŠKOLNÍ VÝLET

Každé místo má svůj příběh. Objevme pod hradem Veveří odkaz kněžny Ypsilanti a staňme se ochránci studánek! Na cestě se budeme plavit parníkem po Brněnské přehradě, setkáme se s historickými postavami v kostýmech, připravíme si svačinu a opečeme si ji nad ohněm. Výlet můžete zkombinovat s prohlídkou hradní expozice.

Obvyklý začátek v 8.30 hod. na parkovišti u zastávky MHD Rokle, konec mezi 14 a 15 hod. na hradě.

Cena zahrnuje vstup do areálu hradu, obědovou svačinu a plavební lístek na parník.

250 Kč      Rozmarýnek
4.–9. ročník ZŠ

ZAHRADO PROSTŘI SE – ŠKOLNÍ VÝLET

Zažijeme kulinářský den v zahradě Rozmarýnku a ochutnáme plané rostliny. Připravíme si občerstvení z planých i pěstovaných rostlin rostoucích v naší zahradě. Dozvíme se, jak daleko musí cestovat cizokrajné ovoce a zelenina, než se dostanou na náš stůl, a proč je lepší upřednostnit místní sezónní ovoce a zeleninu. Zbude i čas seznámit se s kontaktními zvířaty ve výbězích a teráriích Rozmarýnku.

Obvykle začínáme v 9 hod. na Rozmarýnku, končíme tamtéž ve 14–15 hod.

Cena zahrnuje suroviny na vaření.

200 Kč      Rozmarýnek

 

Rozmarýnek – pobytové programy

Nabízíme také školy v přírodě s environmentálním programem, a to na vybraných terénních základnách pro školy v ČR. Trvají obvykle 4–5 dnů. Environmentální program zajišťují pedagogové Lipky, podle přání učitelů může být doplněn i běžnou školní výukou.

Cena: 1 250 – 1 850 Kč/os./pobytový týden (závisí na délce pobytu a množství aktivit zajišťovaných lektory Lipky)

 

Pro víc informací si stáhněte brožurku o pobytových programech Rozmarýnku.

 

1.–2. ročník ZŠ

FERDA V PŘÍRODĚ

Motivací pobytového týdne je putování přírodou společně s Ferdou Mravencem a jeho kamarády. Ferda nás naučí, jak to chodí v mraveništi, jak si mravenci rozdělují práci a čím se živí. V sezóně budeme pozorovat živé mravence a odchytneme vodní a půdní bezobratlé živočichy. V zimě se zaposloucháme do potočního koncertu a naučíme se číst ze stop ve sněhu či v blátě. Beruška nás naučí vyrobit motýlka z česané vlny. Díky simulační hře odhalíme, zda je, nebo není potřeba kosit louky.

 

       Rozmarýnek
1.–2. ročník ZŠ

Včelí údolí

Coby malé včelky se pod vedením Včelí Matičky vžijeme do své role. Jak včely vidí? Jak dlouhé mají sosáčky? Kolik různých prací včelky během života vykonávají? Nezůstaneme pouze „v úlu“, ale budeme také pátrat po vodě v krajině. Kde je vody spousta, i když není na první pohled vidět? Pro koho kromě včel je voda důležitá a kolik různých podob má? Hrozí našemu úlu ve Včelím údolí povodeň nebo budeme trpět suchem? Mohou to nějak ovlivnit i lidé? Program vzniká v rámci projektu Budka: budování kapacit a spolupráce neformálního a formálního vzdělávání na Lipce, který je spolufinancován EU. V běžné nabídce Rozmarýnku bude od školního roku 2021/22.

 

       Rozmarýnek
3.–4. ročník ZŠ

PLAVBA KAPITÁNA ZDRAVSONA

Dobrodružství a pohyb v přírodě a zdravé a chutné stravování – to jsou dvě hlavní témata, kterým se na škole v přírodě věnujeme. Žáci se stávají odvážnými námořníky, kteří na lodi kapitána Zdravsona vyplouvají na dalekou plavbu za poznáním, jak zajistit lidem ve své zemi zdraví. V jednotlivých dnech navštěvují různé ostrovy, kde po splnění daného úkolu vždy získají tajemnou šifru.

 

Žáci například zjistí, kolik cukru obsahují různé druhy nápojů, kolik sacharidů, masa či zeleniny by měla zahrnovat jejich strava, či že aktivní život plný pohybu přispívá k našemu zdraví.

 

Pobyt poté vyvrcholí hostinou ve zdravém stylu, kterou si žáci sami připraví, a odhalením moudrostí skrytých v šifrách.

 

       Rozmarýnek
3.–5. ročník ZŠ

ŘEMESLA

Před začátkem školy v přírodě dostanou žáci dopis od dívky Josefíny, která je žádá o pomoc při sestavování rodokmenu a pátrání po svých předcích. Na pobytu se pak žáci postupně setkávají s předky Josefíny a seznamují se s řemesly, která vykonávali (jako jsou např. košíkářství, barvení látek, výroba másla atd.).

 

V rámci jednotlivých dílen žáci pracují s různými materiály a nástroji. Doplňkové aktivity vedou žáky k porozumění závislosti lidské společnosti na životním prostředí a k ocenění významu přírody pro člověka.

       Rozmarýnek
4.–6. ročník ZŠ

Strážci Země

Pobytový program s navazujícím dokončením ve škole a doma. Je postaven na originální metodice, která vznikla v USA.

 

Na začátku pobytu žáci objeví neobyčejnou přírodovědnou laboratoř Strážce E. M. Zjistí, že pro rozluštění několika záhad musí získat celkem čtyři klíče od čtyř dřevěných truhel. Otevřená truhla jim tak odhalí např. tajemství geologické historie Země, vývoje rostlinných a živočišných druhů nebo toků energie a koloběhu látek. Ručně psaný deník Strážce E. M. žáky v rámci pobytu inspiruje k celodennímu výletu, stejně jako k opakovaným návštěvám „magického místa“ v přírodě, kde každý stráví krátký čas o samotě rozjímáním a pozorováním. Dva z klíčů mají žáci možnost získat na pobytu, další dva však až díky navazujícím aktivitám ve škole či doma.

 

Nákup licence a zařazení programu do nabídky Lipky – pracoviště Rozmarýnek je podpořen Státním fondem životního prostředí České republiky v rámci projektu Earthkeeprers v nových regionech ČR. Ve školním roce 2020/21 je s vybranými školami pilotně ověřován.

 

       Rozmarýnek
5.–7. ročník ZŠ

REPORTÉŘI PŘÍRODY

Žáci se stávají režiséry, moderátory i kameramany reportáží, které v průběhu týdne reálně natáčejí. V mediálních dílnách se učí pracovat s kamerou a stativem, strukturovat scénář a klást otázky. Trénují své prezentační dovednosti a pracují v týmech.

 

Námět na reportáž si žáci volí z nabízených diváckých podnětů. Tématy jsou různé konkrétní příklady a případy, jak lidé ovlivňují přírodu a krajinu a jaké to má důsledky. V rámci svého tématu pak žáci provádí výzkum v blízkém i širším okolí základny – hledají, pozorují, zkoumají, měří a zaznamenávají důkazy a především o tom všem natáčí svou reportáž. Hotovou reportáž představí před odjezdem na slavnostním promítání ostatním skupinám.

 

       Rozmarýnek
8.–9. ročník ZŠ

Svou cestou

Snažíme se odhalit vlastní silné stránky, abychom se mohli soustředit na dosažení svých plánů a snů. Inspirujeme se od úspěšných mladých lidí, hledáme, co to znamená být podnikavý, trénujeme kritické a strategické myšlení. Pronikáme do tajů finanční gramotnosti. Naše rozhodování se snažíme směřovat udržitelnou cestou, aby naše kroky co nejméně poškozovaly životní prostředí.

 

Samostatně plánujeme, hrajeme role, řešíme problémy, prožíváme simulační hry, pracujeme v týmu, konstruktivně diskutujeme a kreativně se odreagováváme atd. Vrcholem snažení je splnění společné výzvy pro skupinu – s omezeným časem i zdroji připravit mimořádnou akci. Na konci největší zkoušky má však každý možnost navrhnout svůj osobní projekt; promyslet si cestu, jak dosáhnout svého snu.

 

Program vznikl v rámci projektu KaPoDaV – Podpora kariérového poradenství, podnikavosti pro udržitelný rozvoj a dalšího vzdělávání v Jihomoravském kraji, který je spolufinancován EU.

 

       Rozmarýnek

 

 

Rychta

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání

pracoviště Rychta

Krásensko 76, 683 04, p. Drnovice

 

www.lipka.cz/rychta

T: 517 385 429

E: jitka.vagnerova(at)lipka.cz

Kontaktní osoba: Jitka Vágnerová

 

Doprava:

Vyškov – Krásensko,
Brno – Blansko – Krásensko,
Brno – Jedovnice – Krásensko,
případně vlastním autobusem

 

Rychta – Pobytové programy

Pobytové programy jsou kvalitní alternativou škol v přírodě.  Žáci během nich rozvíjí své znalosti zejména v biologii, geografii, ekologii, environmentalistice, občanské výchově a historii. Pobyt je koncipován jako projektový – na jednotlivé výukové bloky navazuje samostatný výzkum, jehož výsledky žáci prezentují a obhajují před ostatními spolužáky. Při práci na projektu se žáci učí postupovat podle výzkumných metod a využívají přitom zázemí pracoviště – literaturu, výpočetní techniku a rozmanité přírodovědné pomůcky. Výuka neprobíhá pouze v areálu Rychty, ale především ve vybraných lokalitách Moravského krasu a okolí Krásenska, které využíváme jako „živou učebnici“.


Konkrétní program kurzu je upraven po dohodě s učitelem. Optimální délka pobytu je 5 dnů, ale nabízíme i kratší varianty. Průměrná délka programu během týdne je 40 vyučovacích hodin.

 

Ceny pobytů pro školy najdete v našem ceníku.

 

6.–9. ročník ZŠ, SŠ

PŘÍRODA NAOSTRO

Týden je zaměřen na praktickou biologii a ekologii. Jeho těžištěm je terénní práce, praktická pozorování ve vybrané lokalitě a badatelská výuka. Žáci si vytváří vlastní výzkumnou otázku a hypotézu, navrhují vlastní postup výzkumu, sbírají data, analyzují je, interpretují a snaží se jim porozumět.

 

Během týdne vás kromě badatelské výuky čeká:
•    terénní exkurze do vybrané lokality Moravského krasu (je možná i v cyklovariantě),
•    motivační průběžná hra na téma evoluce,
•    entomologické a hydrobiologické odlovy, ornitologická pozorování,
•    hodnocení kvality přírodního prostředí,
•    témata jako invazní druhy organismů, znečištění vod a další dle vaší volby.

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

ČLOVĚK vs. DIVOČINA

V tomto opravdu terénním pobytovém týdnu žáci zažijí dobrodružství v „divočině“, kde stráví noc. V průběhu programu budou pracovat s různými biologickými a geografickými pomůckami a metodami. Přímo v terénu porovnají biodiverzitu kulturní a přírodě bližší krajiny, formou simulační hry pak rozhodnou o jejím dalším využití. Žáci v malých skupinkách rozvíjí své týmové role a schopnost spolupráce. Práci na výzkumech si sami plánují, rozdělují a řídí.


Během týdne vás kromě přespání v terénu čeká:
•    odlovy bezobratlých živočichů ve vodě i na souši pomocí různých metod,
•    práce s mapovými podklady a orientace v terénu,
•    zpracování výstupů z vlastních průzkumů a jejich aplikace,
•    závěrečná diskuzní simulační hra,
•    témata jako přírodě blízká krajina, zaniklé vesnice, návrat velkých savců do naší přírody, principy ochrany přírody.

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

TÝDEN PRO UDRŽITELNÝ ŽIVOT

Žáci se seznámí se vztahem člověka a životního prostředí v širším slova smyslu. Zaměříme se na šetrné zacházení s přírodními zdroji, ekologické stavitelství a další aspekty udržitelnosti v praktickém životě. Vrcholem týdne je mezipředmětově orientovaný projekt „Ekodům“. Program vyučujeme od listopadu do března.

Během týdne vás kromě projektové výuky čeká:
•    průzkum stavu životního prostředí České republiky,

•    terénní exkurze do vybrané lokality, zaměřená na krajinu a vliv člověka na ni,
•    řemeslná Zero Waste tvoření a náměty na snížení množství odpadů,

•    strategická hra Fishbanks či jiná simulační hra dle vaší volby,
•    témata jako energeticky úsporná opatření, hospodaření s vodou, přírodní zdroje a další.

  Soubory ke stažení: PDF   Rychta
4.–7. ročník ZŠ

JAK PŘEŽÍT DOBU LEDOVOU?!

Týden nabízí mezipředmětovou terénní a projektovou výuku i zážitky. Vraťte se s námi v čase a podnikněte výpravu do doby ledové, kdy naše kraje brázdili lovci sobů a koní. Vyzkoušíme, jak se pohybovat v přírodě i v náročnějších podmínkách, jak těžké je zvládnout některé pravěké techniky či jak závislí jsme na přírodě. Zjistíme, co musíme vědět o přírodních procesech a zdrojích, abychom přežili. Prozkoumáme adaptace rostlin a živočichů k přečkání zimního období. Žáci si procvičí praktické přírodovědné dovednosti, práci s literaturou i prezentaci výsledků své práce před ostatními. Za příznivých sněhových podmínek vyrazíme do terénu i na sněžnicích. Program vyučujeme od listopadu do března.

Během týdne vás kromě projektové výuky čeká:
•    archeologická výprava do dob minulých,
•    střílení z luku a využití replik skutečných zbraní a nástrojů z doby kamenné,
•    expedice po stopách lovců sobů a koní do Moravského krasu,
•    zkoumání přizpůsobení živočichů a rostlin zimnímu období,
•    lovecká výprava s rozděláváním ohně.

 

Podívejte se na VIDEOSPOT z programu.

 

#youtubevideo#pa7CHoGQgr8#

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
4.–5. ročník ZŠ

KOUZLO VÁNOC

Zákeřný Chaos ukradl našim kamarádům živlům kouzlo Vánoc. Jak je nyní oslaví? Tento pobytový program je určen pro zimní období od sv. Martina až po Vánoční svátky. Žáci se během týdne blíže seznámí se čtyřmi živly pomocí pokusů a bádání a pomohou jim Vánoce zachránit. Program provází rukodělné činnosti zaměřené na tradice a předvánoční zvyky. Jedná se o upravený osvědčený pobytový program Živly naživo.

 

Během týdne vás kromě vánočních zvyků čeká:
•    bádání a pokusy zaměřené na čtyři živly,
•    pečení cukroví, výroba vánočních ozdob a dárků pro kamarády i rodinu,

•    řemesla a tvoření inspirovaná Vánocemi

•    nečekané zážitky, například pohyb v terénu na sněžnicích nebo vánoční atmosféra prožitá v kolektivu třídy,
•    témata jako fyzikální vlastnosti tekutin, proudění vzduchu a další.

 

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
4.–6. ročník ZŠ

ŽIVLY NAŽIVO

Pobyt nabízíme v zimním období, kdy velká část programů probíhá v teple Rychty. Žáci se během týdne zabývají jednotlivými živly. Jejich úkolem bude získat zpět sílu, kterou živlům sebral zákeřný Chaos. S Vodou, Vzduchem, Zemí i Ohněm se žáci seznámí formou badatelské výuky a rukodělných činností. Praktickým použitím mezipředmětových dovedností porozumí přírodě v širších souvislostech. Přijeďte za námi bádat a zkoumat, pozorovat půdní živočichy, nastražit fotopasti, stopovat, vyrábět a hrát si. Program vyučujeme od listopadu do března.

Během týdne vás kromě badatelské výuky a pokusů čeká:
•    bourání předsudků a bariér při kontaktu s živočichy chovanými v našich teráriích,
•    řemeslné a rukodělné činnosti, například pečení chleba a výroba svíček,
•    nečekané zážitky při pohybu v terénu na sněžnicích či při večerním venkovním programu,

•    nevšední výukové pomůcky, jako fotopasti, mikroskopy a binokulární lupy,

•    témata využití bylin, pobytová znamení zvěře, půdní bezobratlí živočichové a další.

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
1. ročník SŠ

ZA JEDEN PROVAZ

Adaptační a stmelovací třídenní pobytový program. Těžištěm je simulační hra, ve které se z žáků stávají investigativní žurnalisté. Ti postupným pátráním odhalují, kdo stojí za machinacemi s pozemky a za dalšími nekalostmi. Samostatné i skupinové aktivity pomáhají žákům poznat sebe, spolužáky i učitele.

 

Během týdne vás kromě luštění složitých zápletek čeká:
• pátrání v reálném prostředí vesnice
• práce s technikou a natáčení vlastních reportáží
• rozvoj kritického myšlení
• skupinové aktivity a tmelení kolektivu

 

Krátký videospot k programu.

  Soubory ke stažení: PDF   Rychta

 

Rychta – terénní exkurze

Vlastivědné výpravy probíhají v přírodovědně nejhodnotnějších částech Moravského krasu a Drahanské vrchoviny, kde se věnujeme terénní biologii, určování druhů rostlin a živočichů, geologii, historii a vztahům člověka a krajiny. V případě potřeby a vhodných podmínek využíváme kola, sněžnice a další terénní pomůcky. Programovou náplň lze po domluvě tematicky zaměřit či upravit do podoby vhodné pro školní výlet. Žáci by si s sebou měli vzít pláštěnku, pevnou obuv a oděv do terénu, psací potřeby, jídlo a pití na celou exkurzi.

Cena: 110 Kč/žák (5 hod. programu), pokud není uvedeno jinak. Jízdné a případné vstupné není zahrnuto v ceně.


6.–9. ročník ZŠ, SŠ

Josefovské údolí

Projdeme jedno z nejcennějších údolí Moravského krasu v blízkém okolí Býčí skály. Poznáme zdejší krasovou krajinu, seznámíme se s historií jejího osídlení i místní tavby železa. Exkurzi nabízíme pouze v podzimních měsících.

Doporučená doba exkurze: 5 hod.

130 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

Moravský kras od severu k jihu

Během celodenní autobusové exkurze porovnáme severní a střední část krasu z hlediska geologie a geomorfologie, vegetace, historie osídlení a také vlivu hospodaření a turismu na krajinu a životní prostředí.

Doporučená doba exkurze: 7 hod.

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

Putování k propadání

Do jaké míry přetváří krasovou krajinu voda a jak tuto krajinu využívá člověk? Jak geologie souvisí s vegetací i s celkovou podobou místa. To se dozvíme při putování od pískovny Seč přes geopark, skalní amfiteátr Kolíbky až k Rudickému propadání.

Doporučená doba exkurze: 5 hod.

130 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

Tajemství dutých skal

Exkurzi zahájíme na „střeše krasu“ v Šošůvce. Poté se vydáme do tajemných a fascinujících krasových krajin. Nahlédneme do jeskyně Lidomorna, prozkoumáme tok Bílé vody a vystoupíme na zříceninu hradu Holštejna.

Doporučená doba exkurze: 5 hod.

130 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

Údolí kostí

V údolí Říčky, jedné z nejbohatších paleontologických lokalit střední Evropy, si ukážeme, jak vypadala krajina v době ledové. Vyzkoušíme si, jak žili dávní lovci. Zjistíme, zda v nás není kousek neandrtálce.

Doporučená doba exkurze: 5 hod.

130 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

Život na (i ve) vápenci

Exkurze do míst, kde se lidé naučili žít v krasovém území. Jak lidé ovlivňují tuto krajinu a jak ovlivňuje ona jejich život? Přijeďte s námi pátrat, jaká tajemství skrývá krajina nadzemní i podzemní v okolí Ostrova u Macochy. Nabízíme v pěší i cyklistické variantě.

Doporučená doba exkurze: 5 hod.

130 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
1.–4. ročník SŠ

Ztraceni v divočině

Nabízíme netradiční zážitkovou aktivitu vhodnou na začátek či konec školního roku. Žáci si v malých skupinách vyzkouší orientaci v terénu a získají nové zkušenosti a dojmy z volného putování zajímavou přírodě bližší krajinou Rakoveckého údolí.

Doporučená doba exkurze: 6 hod.

140 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta

 

Rychta – DOPOLEDNÍ VÝUKOVÉ PROGRAMY

Jednodenní výukové programy probíhají zejména v zimních měsících přímo v budově Rychty v Krásensku. Jsou založeny na principech kritického myšlení a zážitkové pedagogiky. Program je rozdělen na dva na sebe navazující bloky, celkově trvá 4 vyučovací hodiny. Maximální velikost skupiny je 40 žáků.

CENA: 100 Kč/žák

 

4.–9. ročník ZŠ, SŠ

Dotekem k poznání

Kolik zubů má had? Mění chameleon barvy? Jak rychle běhá šváb? Pojďme společně překonávat předsudky a vyvracet mýty o živočišné říši! Během programu se pomocí kontaktní výuky seznámíme s více či méně exotickými živočichy chovanými v našich teráriích.

120 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

Enviproblémy aneb Není nám to volný

Zahrajeme si na politiky a pustíme se do řešení současných environmentálních problémů, které se nás jako občanů České republiky dotýkají. Vyzkoušíme si, jak je těžké obhájit své návrhy na řešení, jak lze čelit otázkám ostatních, vést diskuzi a nakonec zodpovědně rozhodnout, pro co či koho hlasovat.

 

120 Kč      Rychta

 

Rychta – CELODENNÍ VENKOVNÍ PROGRAMY

Žáci absolvují projektově koncipovanou výuku či jinou formu venkovního učení. Na základě vlastních pozorování a zjišťování zpracují data, interpretují je a vytváří si vlastní postoje k tématu. Výuka směřuje k rozvíjení základních klíčových kompetencí. Optimální počet účastníků je 30.

Cena: 130 Kč/žák.

 

 

9. ročník ZŠ, SŠ

ŠUTRgame

Akční geologický program, který probíhá formou unikátní terénní simulační hry. Spojuje téma neobnovitelných zdrojů s geologickým vývojem území ČR. Žáci zakládají těžební společnosti, volí strategii těžby a snaží se vytvořit stabilní firmy.

Doporučená doba programu: 5 hod.

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
4.–6. ročník ZŠ

Výprava do doby ledové

Dobrodružná zimní terénní výprava do dávných časů a živý dějepis pro vaše žáky. Staňte se s námi lovci z doby ledové. Vyzkoušíme si přežití v zimní přírodě stejně jako lidé v pravěku. Vystopujeme zvěř, rozlišíme druhy dřevin, rozděláme oheň a oštěpem či lukem s šípy si ulovíme něco k snědku. Za dobrých sněhových podmínek otestujeme i pohyb v terénu na sněžnicích.

Doporučená doba exkurze: 5 hod.

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–8. ročník ZŠ

Život v korunách stromů

Prozkoumáme stromy jako ekosystémy hostící různé druhy organismů, poznáme jejich význam a zjistíme, jak je propojen život v korunách s životem v půdě. To vše formou praktických výzkumných úkolů a s využitím pozorovací plošiny na stromě. Program vyučujeme od dubna do října. V nepříznivém počasí je program omezen.

Doporučená doba programu: 5 hod.

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
6.–9. ročník ZŠ, SŠ

Džungle pod nohama

Obyčejní a běžní i vzácní a mizející bezobratlí se dají spatřit všude kolem. Stačí se jen dobře dívat! Budeme poznávat bezobratlé, zejména hmyz, pomocí přímého kontaktu v jejich přirozeném prostředí. Naučíme se je hledat, chytat a pozorovat. Program vyučujeme od května do října. Nelze realizovat v nepříznivém počasí.

Doporučená doba programu: 5 hod.

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
7.–9. ročník ZŠ, SŠ

Bádání za humny

Jak daleko doskočí kobylka? Je na louce více druhů rostlin nebo živočichů? Jaké druhy bezobratlých pomáhají rozkladu organických zbytků v lese? Z žáků se stanou vědci, kteří si sami vymyslí téma i postup vlastního bádání. Co objeví právě vaši žáci? Program vyučujeme od dubna do října.

Doporučená doba programu: 5 hod.

150 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
7.–9. ročník ZŠ, SŠ

Není green jako green

Vybudovat luxusní golfové hřiště, nebo zachovat zdánlivě nevýznamný rybníček v polích? Na tuto otázku budou žáci hledat odpověď. Stanou se odborníky, zpracují průzkum mokřadní lokality a doporučí, zda ji zachovat, nebo zrušit tento krajinný prvek. Program vyučujeme od dubna do října.
Doporučená doba programu: 6 hod.

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

Ryba na prášcích

Má příroda radost z darů člověka? Co všechno pohnojí hnojiva? Uzdraví naše léky živočichy ve vodě? Bude příroda díky kosmetice čistší a krásnější? Program o chemikáliích, které užíváme v každodenním životě. Dozvíte se, jak vědci zkoumají zatížení přírody a jaký je osud chemikálií, které máme běžně doma.
Doporučená doba programu: 6 hod.

150 Kč Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Rychta
8.–9. ročník ZŠ

Z bláta do pouště

Proč tak málo prší? Jak lze navrátit vodu do krajiny? Podíváme se na zoubek aktuální problematice sucha v souvislosti s hospodařením v krajině. Žáci budou v terénu hledat jeho příčiny i důsledky a na příkladu konkrétní krajiny navrhnou možná řešení vedoucí ke zlepšení životního prostředí.

Doporučená doba programu: 5 hod.

150 Kč      Rychta

 

Jezírko

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání

pracoviště Jezírko

Adresa pro zasílání pošty:

Jezírko, č. p. 97

pošta Brno-Soběšice 644 00

 

www.lipka.cz/jezirko

T.: 545 228 567

E: jezirko(at)lipka.cz

Kontaktní osoba: Světla Froncová

 

JEZÍRKO – dopolední PROGRAMY

Programy pro MŠ až 2. třídu ZŠ probíhají vždy od 9 do 12 hod., ostatní od 9 do 12.30 hod. Po domluvě lze začátek programu posunout na 8.30 hod. Na Jezírku můžeme vyučovat dvě třídy současně.

Programy pro MŠ jsou připraveny pro děti od 5 let, pro mladší děti lze objednat samoobslužnou variantu programu Lesní naučná stezka.

Cena dopoledních programů je 100 Kč/os.

 

Terénní programy k Lesní naučné stezce Jezírka

Mateřským a základním školám nabízíme terénní výukové programy, které využívají stanoviště i herní prvky Lesní naučné stezky a jsou doplněny aktivitami na ně navazujícími. Probíhají celou dobu mimo budovu Jezírka. Na výběr je lektorovaná nebo samoobslužná varianta (bez pedagogů Jezírka). K samoobslužné variantě vám v předstihu zašleme metodiku a před programem zapůjčíme pomůcky.

CENA SAMOOBSLUŽNÉHO PROGRAMU: 50 Kč/žák

CENA LEKTOROVANÉHO PROGRAMU: 100 Kč/žák

 

Pronájem ohniště

Po domluvě si lze po dopoledním programu pronajmout ohniště na opékání za cenu 50 Kč/hod.

 

Prosíme učitele, aby nám tři pracovní dny před programem potvrdili účast a upřesnili počet účastníků. Na program si vezměte sportovní oblečení, pláštěnky a terénní obuv. Nezapomeňte přezůvky a svačinu (případně oběd), pití zajistíme.

 

Jezírko - půl dne
MŠ od 5 let

Lesní naučná stezka pro MŠ – TERÉNNÍ PROGRAM

Vydáme se po stopách lesních zvířat, seznámíme se s broukem kůrovcem a jeho rodinou, dozvíme se, proč mají někteří motýli na křídlech oči, zahrajeme si na dendrofon a vyzkoušíme si, jakou sílu má voda.

Program se vyučuje od září do října a od dubna do června.

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

Večerníček na výletě

Pojďme společně s postavičkami z večerníčků prozkoumat, jak vypadají a kde bydlí jejich skuteční představitelé – prolezeme si tak třeba i modelem mraveniště.

 

 

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

DŘEVĚNÝ SVĚT

Larva brouka tesaříka provede děti od kořene až po korunu stromu a seznámí je se životem stromů a jejich využitím. V rámci programu si děti na kachlových kamnech upečou bramborové placky.

Program vyučujeme v listopadu až březnu.

 

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

KDO BYDLÍ V LESE?

Jaká zvířata můžeme potkat v lese? Vydejme se za nimi na výlet společně se strakapoudem! Zaposloucháme se do jejich hlasů, poznáme jejich obydlí a budeme hledat stopy odhalující jejich přítomnost. Součástí programu je návštěva výukového prvku představujícího noční les.

 

 

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

MRAVENCOVO DESATERO

Poznejte život mravenců! Zjistěte, jak to vypadá u nich doma, k čemu mají tykadla, seznamte se s jejich pomocníky i nepřáteli. Součástí programu je prolézání modelem mraveniště.

 

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

NÁVŠTĚVA VE VČELÍM ÚLE

Čeká nás dobrodružná výprava do světa včel! Vyzkoušíme si různá včelí řemesla, ochutnáme včelí produkty a u proskleného včelího úlu budeme pozorovat život včel.

Program vyučujeme v září a od dubna do června.

 

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–2. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

VODNÍK JEZERNÍČEK VYPRAVUJE

Nahlédněte s vodníkem Jezerníčkem pod hladinu jezírka! Budeme pozorovat drobné vodní živočichy, přiblížíme si jejich život, zjistí me, jak se vyvíjí a čím se živí. Ochutnáme různé druhy vod a odneseme si vlastní výrobek.

Program vyučujeme v září a od dubna do června.

 

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–3. ročník ZŠ, MŠ od 5 let

Pásl ovčák ovce

Víte, že ovce pomáhají stěhovat rostliny? A proč je dobré mít ovečky v krajině? Pohladíme si a nakrmíme živé ovečky a budeme tvořit z vlny. V adventní době máme na Jezírku zapůjčené dvě ovce z Lamacentra.

Program vyučujeme v listopadu a prosinci.

 

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–5. ročník ZŠ, MŠ

Po naučné stezce na vlastní pěst – terénní program

Láká vás využít Lesní naučnou stezku pro výuku? Zvolíte-li samoobslužný program, můžete využít stanoviště i herní prvky bez podpory pedagogů Jezírka. V předstihu vám zašleme metodiku a před programem zapůjčíme pomůcky k aktivitám, které navazují na jednotlivé herní prvky.

Program se vyučuje od září do října a od dubna do června.

60 Kč      Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–3. ročník ZŠ

LES VŠEMI SMYSLY

Věděli jste, že les můžeme ochutnat, očichat či osahat bosýma nohama? Společně zjistíme, že kopřiva nám jazyk vůbec spálit nemusí, připravíme si bylinkový čaj, pořádně se vyběháme při „živém“ pexesu a vytvoříme si lesní parfém. Za teplého počasí si namasírujeme chodidla na hmatové stezce.

Program vyučujeme v září a od dubna do června.

 

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
1.–5. ročník ZŠ

Lesní naučná stezka pro ZŠ – TERÉNNÍ PROGRAM

Rozezníme dřevěný nástroj dendrofon, vydáme se po stopách lesních zvířat a odha - líme příběhy v nich ukryté. Vyzkoušíme si, jakou sílu má voda, nahlédneme do života brouka kůrovce a vystopujeme zmizelé obyvatele lesa.

Program vyučujeme od září do října a od dubna do června.

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
2.–5. ročník ZŠ

V ZIMNÍM KOŽICHU

Ani v zimě není v přírodě nuda! Vytvoříme vlastní zimní příběh, naučíme se stopovat a odlívat stopy ze sádry. Společně prozkoumáme, co zajímavého se děje v lese po setmění a že není důvod se v něm bát.

Program vyučujeme od listopadu do března.

 

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–4. ročník ZŠ

Sojčí lumpárny

Jak se ptačí svět přizpůsobuje drsným zimním podmínkám? A proč je dobré ptáky nejen přes zimu přikrmovat? Žáci se formou her dozví zajímavosti z ptačího světa, vyrobí si dřevěné ptačí krmítko a naučí se správným zásadám přikrmování ptáků.

Program vyučujeme od září do března.

 

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–5. ročník ZŠ

BARVY ZEMĚ

Kolik barev má země? Může to být červená i modrá? „Žížalí chodbou“ prolezeme do světa půdy, který prozkoumáme a ohmatáme. Naučíme se vyrábět barvy z půdy, nalovíme půdní breberky, podíváme se zblízka na žížalí štětinky a společně zjistíme, že půda není jen pro krtky.

Program vyučujeme v září a říjnu a od března do června.

 

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–5. ročník ZŠ

Hajný je lesa pán?

Jak roste les? Žáci mají jedinečnou šanci prožít a poznat osobně celý dlouhý život stromu od semínka až po mrtvý tlející strom. Přímo v lese se seznámí s faktory působícími na stromy a les během jejich růstu. Použijí lesnickou průměrku a zjistí věk stromu. Bude se lišit růst přirozeného a hospodářského lesa?

120 Kč      Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–5. ročník ZŠ

Příroda na talíři

Pojďte s námi ochutnat přírodu! Na čem si můžete smlsnout na jaře, na čem na podzim a čemu se oklikou vyhnout? Žáci si připraví pomazánku z jedlých rostlin. Seznámí se také s životním cyklem rostlin.

120 Kč      Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–6. ročník ZŠ

SPOLEČENSTVO PRŮSVITNÝCH KŘÍDEL

Vypravte se s námi do světa blanokřídlého hmyzu. Víte, jaký je rozdíl mezi včelou, vosou a mravencem? A jaká je role hmyzu při opylování rostlin? Prolezeme modelem mraveniště, budeme pozorovat život včel v proskleném úle a ochutnáme včelí produkty.

Program vyučujeme v září a od dubna do června.

 

 

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
3.–6. ročník ZŠ

VODNÍ KRÁLOVSTVÍ LESA

Kde se bere voda? Kam teče, co v ní žije a jak ovlivňuje celou krajinu? Podíváme se na život v jezírku v naší zahradě: pokusíme se odchytit, pořádně prozkoumat a určit naše živočišné sousedy. V lese najdeme pramen a vystopujeme, kam dál teče.

Program vyučujeme od září do října a od dubna do června.

 

 

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
4.–6. ročník ZŠ

NA KAMENI KÁMEN

Jak se získává hliník? Proč ho recyklovat? Co jsou to fosilní paliva a jak vznikala? Seznámíme se s některými horninami a vybrané druhy prozkoumáme v terénu pomocí geologického kladívka. Dramatickou formou ztvárníme vznik života a vývoj planety Země.

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
4.–6. ročník ZŠ

POTRAVNÍ VZTAHY A FOTOSYNTÉZA

Průběh fotosyntézy a dýchání rostlin prožijeme v divadelní podobě. Při hře si ujasníme roli producentů, konzumentů i rozkladačů v potravním řetězci. Podle ročního období budeme pozorovat život v lesní hrabance nebo ve vermikompostéru.

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
5.–7. ročník ZŠ

VRABČÁKOVY PTÁKOVINY

Čím jsou ptáci zajímaví a neobvyklí? Proč potřebují naši ochranu? Prozkoumáme, jak vypadají naši nejběžnější opeřenci, dozvíme se, jak žijí. Žáci si vlastnoručně vyrobí budku ze dřeva vhodnou pro sýkorky, aby si ji mohli umístit ve svém okolí a pozorovat hnízdící ptáky.

Program vyučujeme od září do března.

 

 

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
5.–8. ročník ZŠ

Po stopách šelmy

Vydejte se s námi do světa šelem! Je libo podrbat jezevce za uchem? Vyzkoušet, jak ostré mají šelmy špičáky? Podívat se, jací živočichové se pod rouškou tmy toulají našimi lesy? Zjistíme, co umí fotopast, a společně ji nainstalujeme. V roli detektivů vyřešíme případ ztracené slepice a vyzkoušíme si, jak se žije našim rysům.

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
7.–9. ročník ZŠ, SŠ

LES A KLIMA

Jakou má les hodnotu a jaké nám poskytuje služby? Postupně objevíme funkce lesa a budeme uvažovat o ochraně přírody z hlediska ekonomického a environmentálního. Poznatky hned uplatníme a prohloubíme při simulační hře s názvem Zábavní centrum, nebo les?

 

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
7.–9. ročník ZŠ, SŠ

ORGANISMUS JMÉNEM VODA

Proč je dnes vody moc, nebo málo? Při hrách a aktivitách popřemýšlíme o koloběhu vody i příčinách a dopadech jeho narušení. Díky modelu říčních koryt se seznámíme s dopady regulace říčních toků na krajinu a s možnostmi využívání energie vody.

Program vyučujeme od září do října a od dubna do června.

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
Jezírko - půl dne
8.–9. ročník ZŠ, SŠ

Jak se práší kolem spraší

Horniny jsou všude kolem nás. Jakou podobu jim vtiskl zub času a kam je vítr ještě zavane? Zažijeme některé geologické procesy, v terénu si horniny osaháme a oťukáme geologickým kladívkem. Vytvoříme si vlastní sbírku hornin, kterou si odneseme do školy.

Program vyučujeme od září do října a od dubna do června.

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko

 

 

Jezírko – Pobytové programy

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
pracoviště Jezírko
Adresa pro zasílání pošty:
Lesní škola Jezírko čp. 97
pošta Brno-Soběšice 644 00
Tel.: 545 228 567
Kontaktní osoba: Ingrid Boučková
E-mail: jezirko(at)lipka.cz

 

Pobytové ekologické výukové programy Jezírka jsou určeny pro žáky 1. až 6. ročníku ZŠ, navazují na RVP a jsou vhodným doplněním výuky v rámci různých předmětů. Pobyty můžete celoročně využít jako školu v přírodě nebo na začátku roku ke stmelení kolektivu. Zvláště v jarních a podzimních měsících probíhá většina programu v terénu.

 

Programy jsou připraveny a vedeny kvalifikovanými lektory. Klademe důraz na odbornou správnost a aktuálnost předávaných informací, do programů zařazujeme nové výukové metody a přístupy. Našimi hlavními zásadami jsou především respektující přístup k dětem, zajištění bezpečné atmosféry a podpora dobrých vztahů ve skupině. Výukové programy lze využít při naplňování ŠVP.


Délka pobytu je 4 nebo 5 dní, program vedený pedagogy Lipky zahrnuje zpravidla 23–28 vyučovacích hodin. Program je optimální realizovat pro 15–32 žáků.


Žáci a učitelé jsou ubytováni v nové budově ve 2- až 6lůžkových pokojích s celkovou ubytovací kapacitou 34 lůžek.

 

Cena pobytu ve šk. roce 2017/2018 činí celkem 1800 Kč/žák nebo 2200 Kč/žák dle zvolené varianty. Cena zahrnuje program, ubytování, stravování 5krát denně a pitný režim.

 

Ceník pobytových programů Jezírka naleznete zde.

Pro více informací o pobytech pracoviště Jezírko klikněte sem.

 

1.–2. ročník ZŠ

Zakletý les

Kam zmizely z lesa prameny, potoky a studánky? A proč se z lesa odstěhovala zvířata? Formou pohádkového příběhu, her i vlastního zkoumání žáci objevují zákonitosti přírody a vracejí do vysušeného lesa vodu. Čeká je výlet spojený s dorozumíváním zvířat, zkoumání drobných živočichů v lesní hrabance, tvořivé a pohybové aktivity a pečení chlebánků v peci nebo na ohni.

Program vyučujeme od března do října.

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
1.–4. ročník ZŠ

KDO NESPÍ, NEZASPÍ

Jaká jsou tajemství zimního lesa? Která zvířata můžeme sledovat, i když je všude sníh a mráz? Žáci během programu objevují, jaké děje probíhají v přírodě v zimě, a učí se správným zásadám pobytu člověka v zimní přírodě. Čeká je výlet spojený se stopováním zvířat, práce se dřevem, příprava ohně a vaření na ohni. Součástí programu je také večerní dobrodružné putování lesem a objevování tajů noční přírody.

Program vyučujeme od listopadu do března.

 

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
1.–4. ročník ZŠ

OD MARTINA DO TŘÍ KRÁLŮ

Pojďme se společně připravit na Vánoce! Pobyt je připraven pro zimní období, kdy větší část programu probíhá v teple Jezírka. Během pobytu si žáci vyzkoušejí práci se dřevem a ovčí vlnou, uvaří tradiční pokrm a upečou vánočku. Program je motivován setkáním s mudrcem z dávné doby a jeho příběhem, který prožil. Společně s ním pak žáci putují za kometou. V programu jsou zařazeny pohybové hry v přírodě, večerní stezka lesem a činnosti podporující spolupráci. Program seznamuje žáky s původem některých potravin a oblečení. Žáci si vytváří kladný vztah k domácím zvířatům, během týdne mají možnost se starat o dvě ovce, které Jezírku pro předvánoční čas zapůjčuje Lamacentrum Hády.

Program vyučujeme v listopadu a prosinci.

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
3.–6. ročník ZŠ

CO SE DĚJE V LESE

Žáci nahlédnou do nejrůznějších dějů probíhajících v lese, a to přímo v lesním terénu v okolí Jezírka. Žáci si vyzkoušejí roli vědců při botanickém i zoologickém průzkumu, prozkoumají, jakou úlohu zastávají v lesním ekosystému jeho jednotlivé složky, jaké jsou vztahy a vazby mezi nimi a co se stane, když dojde k jejich narušení. Zjistí, jaké důležité funkce zastávají na planetě Zemi lesy. V programu nechybí pohybové hry v lese a drobné aktivity podporující spolupráci v kolektivu.

Program vyučujeme od září do října a od března do června.

 

 

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
3.–6. ročník ZŠ

VODA – PRAMEN ŽIVOTA

Kdo je to blešivec, splešťule či pošvatka? Žáci získají přehled o měnícím se vodním prostředí a prozkoumají působení člověka na vodu v krajině. Vydají se po stopách potůčku, sami si vyloví a určí živočichy vázané na stojaté i tekoucí vody. Stanou se autory vlastního příběhu vodního živočicha. Na modelu vodního toku určují záplavová území, rozlišují mezi přirozeným a regulovaným vodním tokem, zabývají se základními otázkami povodňové prevence. Zamýšlejí se také nad možnostmi výroby energie pomocí vody, prakticky si některé možnosti vyzkoušejí.

Program vyučujeme v září a od dubna do června.

 

 

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
4.–6. ročník ZŠ

Probádejte svět

Kdy jste naposledy nad něčím bádali? V rámci programu se žáci promění v badatele, kteří si stanoví svou výzkumnou otázku, zkusí předpovědět její výsledek a následně ji s odbornými pomůckami aktivně zjistí. Před tím si ovšem vyzkouší například roli badatelů při botanickém průzkumu, otestují odolnost brněnských hornin a prozkoumají, kdo žije v našem jezírku. Posléze věnují celý den svému bádání. Na konci pobytu zúročí nabyté znalosti v únikové hře. V programu jsou zařazeny pohybové hry v lese a  je kladen důraz na spolupráci a rozvíjení badatelských schopností.

Program vyučujeme od září do října a od dubna do června.

     ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko
4.–6. ročník ZŠ

TAJEMSTVÍ STARÉ HÁJENKY

Víte, jak se žilo v hájence? Co všechno měl a má hajný na starosti? A co obnáší život lesníka na samotě v hájence? Programem vás provede hajný, se kterým žáci objeví různá tajemství lesa. Během programu si žáci vyřežou dřevěnou lžíci, budou sledovat kácení suchého stromu v lese a dřevo následně zpracují na topení v peci, ve které si upečou slané a sladké koláče. Nastraží fotopast, pomocí které budou sledovat život v lese, a seznámí se s lesnickými značkami, jež mohou vidět na stromech v lese. Do programu jsou zařazeny pohybové hry v přírodě, praktické ukázky z lesnické činnosti a aktivity podporující spolupráci. V průběhu celého pobytu žáci hrají deskovou hru, ve které se starají o svůj díl lesa. Program klade důraz na význam biologické rozmanitosti lesních ekosystémů a prostřednictvím didaktických her seznamuje žáky s koloběhem živin.

Program vyučujeme od listopadu do března.

  Soubory ke stažení: PDF ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Jezírko

 

Kamenná

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání

pracoviště Kamenná

Kamenná 20, 639 00 Brno

 

www.lipka.cz/kamenna

T: 543 420 825, 602 684 393

E: ludmila.chmelikova(at)lipka.cz

Kontaktní osoba: Ludmila Chmelíková

 

kamenná – dopolední PROGRAMY

Dopolední programy probíhají od 9 do 12 hodin. Cena programu pro jednoho účastníka je 80 Kč. Prosíme přihlášené, aby se nám tři dny před programem ozvali a upřesnili počet účastníků, kteří se k nám chystají.

 

3.–4. ročník ZŠ

Není včela jako včela

Víte, že opylovat květy umí nejen včela medonosná? Na zahradě najdeme také mnoho jiných opylovačů: samotářské včely, čmeláky, pestřenky, motýly a další zajímavé tvory. Seznámíme se s jejich vývojem, navštívíme včelí bufet, podíváme se na svět jejich očima a naučíme se vyrábět úkryty a domečky.

Program nabízíme od dubna do října.

120 Kč      Kamenná
3.–5. ročník ZŠ

Kdo nám bydlí v zahradě

Je naše zahrada jenom naše? Kdo všechno tam bydlí s námi? Jak můžeme přilákat další užitečné tvory? Mají v zahradě opravdu všechno, co potřebují? Pojďme si zahrát na realitní kancelář a společně vytvořit nabídku komfortního, bezpečného bydlení a stravování pro nejrůznější pomocníky z živočišné říše.

Program nabízíme od dubna do října.

120 Kč      Kamenná
6.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

KDO JE ZA VODOU?

Jednou řezanou růží z květinářství bereme Keni desítky litrů vody. Jeden kilogram hovězího masa skrývá až tisíce litrů. Kdo má vody nedostatek a kdo musí vystačit s málem? V průběhu programu se zaměříme na naši přímou spotřebu vody, pomocí případových studií se podíváme do míst s nedostatkem pitné vody, dozvíme se jaký je rozdíl mezi geografickým a ekonomickým suchem, a zjistíme co znamená pojem virtuální voda.

Autorem programu je NaZemi.

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
6.–9. ročník ZŠ

Klima se mění s námi I

Úvod do tématu globální změny klimatu. Jak se projevuje a proč je tak složitá? Jak dopadá už dnes na život lidí? Jak se v tom cítíme? Je na místě strach, nebo pochybnosti? Co dělá lidstvo pro nápravu a jak se mohu zapojit já? Program je založen na informacích i osobním prožitku. Po konzultaci s učitelem je možné obsah upravit.

Program je možné objednávat od února 2021.

100 Kč      Kamenná
6.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

NENECHME SI VODU UTÉCT

Zaměříme se na velmi aktuální a horké téma - nedostatek vody v naší krajině, řekách, obci nebo zahradě. Pojmenujeme příčiny a budeme hledat možná východiska a příklady řešení. Součástí programu je výuka v terénu a experimentální dílna.

 

100 Kč      Kamenná
6.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

O zvířatech a lidech aneb velkochovy vs ekofarmy

Jak se žije slepici v kleci? Původ masa, vajec a dalších živočišných produktů je ve společnosti diskutovaným tématem. V programu odhalíme podmínky hospodářských zvířat v intenzivních velkochovech, principy ekofarem a další možnosti spotřebitelů při výběru potravin.

U žáků podpoříme schopnost kriticky posuzovat získané informace, formulovat postoje a diskutovat.

100 Kč      Kamenná
6.–9. ročník ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

ŠATY DĚLAJÍ ČLOVĚKA

V jakých podmínkách pracují lidé, kteří se podílí na výrobě většiny našeho oblečení? Jaká je vodní a ekologická stopa našeho šatníku?  Vypátráme to na cestě od semínka k hotovým džínům. Na vlastní kůži zkusíme, jak se pracuje šičkám v továrnách v Bangladéši. Povedeme diskusi o zaběhlých normách spotřeby, o současném textilním průmyslu, o našich postojích i možnostech oblékat se zodpovědněji.

Autorem programu je NaZemi.

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
8.–9. ročník ZŠ

KDYŽ SE ŘEKNE SEX

Sex a sexualita jsou běžnou součástí našich životů. Ale viděli jste někdy menstruační houbu? Mohli jste si sáhnout na cervikální klobouček? Program poskytuje vhled do problematiky menstruace a antikoncepce a doplňuje ho o environmentální rozměr.

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
1.–4. ročník SŠ

100 LIDÍ, 100 CHUTÍ

Opravdu si jídlo vybíráme jenom podle chuti či výživové hodnoty, nebo existují i jiné motivace k výběru? Co vede lidi k veganství, vegetariánství nebo freeganství? Představíme vám specifické stravovací návyky současné populace, dozvíte se, jaká je uhlíková a vodní stopa potravin a jak souvisí naše stravování se změnou klimatu. Nabídneme příklady environmentálně příznivého stravování.

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
1.–4. ročník SŠ

Klima se mění s námi II

Globální klimatická změna v souvislostech. Jaká jsou zásadní fakta a o čem pochybují skeptici? Jak klimatická změna ovlivňuje naše životy a emoce? Co dělá lidstvo pro nápravu a jak se mohu zapojit já? Program pomůže žákům orientovat se v informacích a zdrojích. Součástí  je osobní prožitek žáků. Program je založen na informacích i osobním prožitku. Po konzultaci s učitelem je možné obsah programu upravit.

100 Kč      Kamenná
1.–4. ročník SŠ

MOBIL – CO NEVYČTEME Z DISPLEJE

Kolik milionů nepoužívaných mobilů leží v našich šuplících? Tušíte, co všechno je skryté za jejich výrobou? Jak souvisí například s konfliktem v Demokratické republice Kongo? Program odkrývá environmentální, sociální i ekonomické problémy spojené s výrobou, spotřebou a likvidací elektroniky, kterou denně používáme.

 

100 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná

 

 

KAMENNÁ – Výukové programy v Otevřené zahradě

4.–6. ročník ZŠ

ODPADKOVÝ KOŠ VYPRAVUJE

Jaké příběhy ukrývá odpadkový koš? A co všechno se musí stát, aby vznikla třeba plastová lžička? Bude nás zajímat nejen třídění a recyklace odpadů z domácností , ale také způsob získávání a zpracování surovin pro výrobky z různých materiálů. Ukážeme si, jak můžeme omezit množství odpadu, který sami produkujeme, a jak lze některé odpadky ještě využít.

 

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
4.–6. ročník ZŠ

VODNÍ SVĚT

Pojďte s námi prozkoumat prostředí sladkých vod! Kde všude můžeme vodu nalézt? A co v ní žije? Společně budeme pracovat s modelem vodního toku, podíváme na řeky a jejich význam v krajině. Ponoříme se do světa stojaté vody a vyzkoušíme si odlov vodních živočichů.

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná
7.–9. ročník ZŠ

ENERGIE ZE SLUNCE

Slunce, voda, vítr. Můžeme z těchto zdrojů získat dostatek energie pro naše domácnosti? Díky interaktivním prvkům v zahradě si vyzkoušíme, na jakém principu fungují větrné, vodní a fotovoltaické elektrárny, pojmenujeme jejich výhody a nevýhody a možnosti využití na území České republiky.

120 Kč    ROZŠÍŘENÁ ANOTACE Kamenná

© LIPKA 2020