Život v korunách stromů
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACIŽáci poznávají význam stromů pro přírodu i člověka. Zkoumají stromy jako ekosystémy hostící různé druhy organismů. Zjišťují, jak je propojen život v korunách s životem v půdě. Vše formou praktických výzkumných úkolů a s využitím pozorovací plošiny na stromě.
Rozšířená anotace
Žáci pracují v týmech a bádají nad zadanou výzkumnou otázkou, která je pro každý tým jiná. Vědomosti a dovednosti, potřebné k vyřešení výzkumné otázky, získávají samostatně na různých stanovištích v nejbližším okolí Rychty v Krásensku. Každý tým v rámci čeká jedno zážitkové stanoviště - pozorovací plošina v koruně stromu.
Žáci si vyzkouší jednoduché pokusy, například důkaz transpirace nebo kapilárního vzlínání vody ve dřevě. Změří si efekt tepelného ostrova. Spočítají, kolik prachu může zachytit jeden strom. S binokulárními lupami budou hledat půdní živočichy a přemýšlet, jaký význam mají v ekosystému a jak půda souvisí se stromy.
Díky zjištěným informacím žáci v rámci simulační hry diskutujjí a rozhodují, zda realizovat návrh na vykácení konkrétních stromů v obci.
Součástí programu je výstup na pozorovací plošinu na stromě. Leze se po lanovém žebříku s jištěním. Před výstupem je nutné vysvětlit bezpečnost a vybavit žáky celotělními popruhy. Prosíme doprovázející učitele, aby zvážili svou pomoc na tomto stanovišti (z časových důvodů i kvůli kontrole a psychické podpoře žáků).
Základní údaje o programu
Délka programu5 hod. včetně přestávek, přesná délka programu dle domluvy
Cílová skupina6.–8. ročník ZŠ
Optimální počet účastníků20–30
Místo začátku a konce programu – popis místapracoviště Rychta a okolí
Požadavky na účastníkyterénní oblečení a obuv, tužka, svačina, na pracovišti Rychta lze domluvit oběd
Cíle programu
Environmentální rozměr programuProgram směřuje k poznávání důležitosti stromů pro člověka a ostatní organismy; buduje pozitivní postoj k stromům v sídlech.
VýstupyŽák/dítě:
- žák uvede 3 důvody, proč nekácet stromy ve vesnici/ve městě
- žák vlastními slovy vysvětlí pojem památný strom, ví o jednom ve svém bydlišti
- žák vlastními slovy vysvětlí, co je edafon a umí jmenovat 2 skupiny jeho zástupců
- žák uvede 2 příklady, jak strom funguje jako biotop pro organismy
- žák uvidí a pozná alespoň 2 druhy fauny v jejich přirozeném prostředí
Zařazení dle RVP
Průřezové témaEnvironmentální výchova
- ZŠ: ekosystémy, základní podmínky života, lidské aktivity a problémy životního prostředí
- SŠ: problematika vztahů organismů a prostředí; člověka a životní prostředí
Výukový program naplňuje požadavky Doporučených očekávaných výstupů PT EV dle MŠMT z roku 2011 (metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ).
Vzdělávací oblastZŠ: Člověk a příroda; vzdělávací obory ZŠ: Přírodopis
Rozvíjené klíčové kompetence- kompetence k učení
- kompetence občanské
» VYTISKNOUT ROZŠÍŘENOU ANOTACI