S námi jíte férově a zdravě

Na kupovaných produktech je známka Fairtrade sice malá, ale pro zapojené pěstitele a pracovníky z Afriky, Asie a Latinské Ameriky má velký vliv. Díky certifikaci fairtrade si můžeme být jistí, že farmáři a farmářky dostali za svou produkci kávy či čaje odpovídající odměnu a že v jejich podnicích nepracují žádné děti.

Certifikáty a ochranné známky podle kterých nakupujeme

 

Biologo EU ujišťuje spotřebitele o původu a kvalitě potravin, nápojů zaručuje soulad s Nařízením EU o ekologickém zemědělství.

Biozebra s nápisem “Produkt ekologického zemědělství” se v ČR používá jako celostátní ochranná známka pro biopotraviny.

Fairtrade je certifikace zboží, které splňuje určité sociální, ekonomické a ekologické standardy.

Nakupováním biopotravin podporujeme ekologické zemědělství, které mimo to, že produkuje chemií nezatížené potraviny, taky prospívá krajině, druhové rozmanitosti a pomáhá i zmírňovat dopady klimatické změny.

 

Výsledkem pak je, že se do vod vyplavuje o 30 % méně dusičnanů, žije zde o 30 % více druhů a opylovačů, snižuje se o 22 % půdní eroze a jsou zde o 70 % nižší emise methanu než v konvenčním zemědělství. A to jsou pouze některé z přínosů ekologického zemědělství pro zdraví naší planety. Věděli jste, že v konvenčním zemědělství se jablka stříkají chemickými postřiky i patnáckrát do roka? Proto volíme raději BIO – žádná škodlivá éčka, postřiky ani umělá hnojiva.

Při výběru potravin se snažíme zohledňovat také uhlíkovou stopu. Ta zahrnuje množství skleníkových plynů vypuštěných do atmosféry při produkci, zpracování, skladování, dopravě, prodeji i spotřebě potravin včetně emisí z výroby i likvidace potravinových obalů. A že uhlíková stopa potravin není vůbec malá!

 

Čtvrtina všech globálních emisí skleníkových plynů pochází z jídla. Nejvyšší uhlíkovou stopu ze všech surovin má přitom hovězí a skopové maso (až 60 kg CO2e na 1 kg suroviny), vepřové maso a sýry mají uhlíkovou stopu 4x nižší, vejce a kuřecí maso 10x nižší. Nejlépe si vedou rostlinné proteiny s 20–80x menší stopou i když započteme dopravu rostlin ze vzdáleného zámoří. Receptem na zdravější planetu je tak nakupovat méně masa, mléka i sýrů, upřednostnit místní a sezónní potraviny a snižovat plýtvání.

 

Jak na to vám poradí naše klimatická kuchařka Planeta na talíři nebo starší Malá kuchařka pro velké vaření. Objednat si je můžete na eshopu nebo zakoupit na Kamenné v kanceláři. S tématikou uhlíkové stopy potravin seznamujeme žactvo na EVP Planeta na talíři.  





Lipka – školské zařízení pro environmentální
vzdělávání Brno, příspěvková organizace

IČ: 44993447, DIČ: CZ44993447
ID datové schránky: fqbk27z
Lipová 233/20, Brno, +420 543 330 838
lipka@lipka.cz



   




Informace o cookies


Kliknutím na Přijmout vše budou uloženy cookies funkční, preferenční, analytické, marketingové. Přinese vám to pohodlné používání webu, umožní nám měřit jeho funkčnost i cílit lépe reklamní nabídku našich produktů. Své preference můžete snadno upravit kliknutím na Nastavení cookies.

Nastavení cookies Přijmout vše

Nastavení cookies


Kliknutím na Přijmout vše budou uloženy cookies funkční, výkonnostní, analytické, marketingové. Přinese vám to pohodlné používání webu, umožní nám měřit jeho funkčnost i cílit lépe reklamní nabídku našich produktů. Své preference můžete detailně nastavit a uložit kliknutím na Uložit nastavení.

Přijmout vše Uložit nastavení

Funkční:
Některé soubory cookie jsou vyžadovány, aby byla zajištěna základní funkčnost. Bez těchto cookies nebude web fungovat správně. Ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat.

Preferenční:
Preferenční soubory cookie umožňují, aby si webový server zapamatoval informace, díky nimž přizpůsobil vzhledu nebo chování webu každému uživateli. Mezi tyto informace může patřit ukládání vybrané měny, regionu, jazyka nebo barevného motivu.

Analytické:
Analytické soubory cookie nám pomáhají vylepšovat naše webové stránky shromažďováním informací a podáváním zpráv o jeho používání.

Marketingové:
Marketingové soubory cookie se používají ke sledování návštěvníků napříč webovými stránkami, které majitelům stránek umožňují zobrazovat relevantní a poutavé reklamy.