Jak na formativní hodnocení?

V rámci projektu Cestou vývojového kontinua – podpora učitelů v osvojování formativního hodnocení vzniklo velké množství výstupů od učitelek a učitelů prvního a druhého stupně ZŠ, nyní se na ně můžete podívat i vy a inspirovat se k tomu, jak začít ve vaší třídě a škole formativně hodnotit.

Náměty pro zavádění formativního hodnocení

na úrovni jednotlivce a školy

 

Databanka námětů pro zavádění formativního hodnocení do praxe vznikla na základě strukturovaných rozhovorů v délce cca 60 minut se zástupci a zástupkyněmi čtyř škol. Školy zapojené do rozhovorů jsou v různé fázi zavádění formativního hodnocení do procesu výuky. Některé z nich se zaváděním formativního hodnocení ve výuce na počátku projektu začínaly, jiné byly ve velmi pokročilé fázi práce s hodnocením podporujícím učení. Stejně tak vzorek zapojených škol reprezentuje různé typy škol stran velikosti i geografické lokace. Dále je součástí text o zavádění modelu formativní školy a na základě focus group, kde účastnice definovaly překážky zavádění formativního hodnocení a podmínky, které musí nastat pro zavedení do školní praxe.

 

SDÍLENÁ VIZE JAKO VÝCHODISKO PRO FH

MODEL LETNÍ ŠKOLY

PŘEKÁŽKY A BARIÉRY

Příklady dobré praxe

v zavádění formativního hodnocení do výuky

 

Obsahují databanku konkrétních příkladů dobré praxe v zavádění formativního hodnocení. Pro pedagogy a pedagožky byl vytvořen – nástroj "příprava na výuku", který jim pomohl v cílování, tematickému zaměření hodiny, plánování hodnocení dle kriterií, diferenciaci výuky, návaznosti na RVP, včetně reflektování použitých metod ad. V jednotlivých souborech tak naleznete ukázky příkladů dobré praxe učitelek a učitelů, kteří aktivně nástroj využívali a díky tomu tak lépe strukturovali své hodiny. Dále jsou k vidění ukázky sebehodnocení žáků a ukázky popisné zpětné vazby od učitele k žákovi.

 

PŘÍKLADY Z HODIN

SEBEHODNOCENÍ ŽÁKŮ

Návrh kurzu DVPP

zaměřené na zavádění formativního hodnocení

 

Návrh struktury a obsahu DVPP zaměřené na zavádění formativní hodnocení na základní škole (pro 1. i 2. stupeň). Navržené DVPP je rozděleno do dvou úrovní. První je základní verze v rozsahu 16 hodin, rozšířená verze programu je v délce 48 hodin. Kurz je zaměřený na porozumění principům formativního hodnocení, zejména tří základních pilířů (stanovení cílů, práce s kritérii, popisná zpětná vazba) a následné osvojení základů dovednosti formativně žáky hodnotit. Proto je zde věnován dostatečný prostor pro praxi, sdílení zkušeností účastníků, zvědomování si vlastního posunu, a to nejen v porozumění a v získaných dovednostech, ale i v celkovém přístupu v učení žáků. V kurzu dochází k propojování formativního hodnocení s cíli z Vývojového kontinua odpovědného jednání k přírodě a lidem.

 

ZÁKLADNÍ VERZE PROGRAMU

ROZŠÍŘENÁ VERZE PROGRAMU

Další materiály 

vhodné pro zavádění formativního hodnocení

 

Tato otevřená databanka materiálů v digitální podobě obsahuje zejména ukázky hodnocení žáků s využitím popisného jazyka, zaměřuje se na hodnocení v rámci různých časových úseků (bezprostřednítýdenníměsíčníčtvrtletnípololetnízávěrečnédistanční), obsahuje záznam ze závěrečné konference projektu, záznam webinářepodcast hodnocení na dálkuodborný příspěvek do diskuze.

 





Lipka – školské zařízení pro environmentální
vzdělávání Brno, příspěvková organizace

IČ: 44993447, DIČ: CZ44993447
ID datové schránky: fqbk27z
Lipová 233/20, Brno, +420 543 330 838
lipka@lipka.cz



   




Informace o cookies


Kliknutím na Přijmout vše budou uloženy cookies funkční, preferenční, analytické, marketingové. Přinese vám to pohodlné používání webu, umožní nám měřit jeho funkčnost i cílit lépe reklamní nabídku našich produktů. Své preference můžete snadno upravit kliknutím na Nastavení cookies.

Nastavení cookies Přijmout vše

Nastavení cookies


Kliknutím na Přijmout vše budou uloženy cookies funkční, výkonnostní, analytické, marketingové. Přinese vám to pohodlné používání webu, umožní nám měřit jeho funkčnost i cílit lépe reklamní nabídku našich produktů. Své preference můžete detailně nastavit a uložit kliknutím na Uložit nastavení.

Přijmout vše Uložit nastavení

Funkční:
Některé soubory cookie jsou vyžadovány, aby byla zajištěna základní funkčnost. Bez těchto cookies nebude web fungovat správně. Ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat.

Preferenční:
Preferenční soubory cookie umožňují, aby si webový server zapamatoval informace, díky nimž přizpůsobil vzhledu nebo chování webu každému uživateli. Mezi tyto informace může patřit ukládání vybrané měny, regionu, jazyka nebo barevného motivu.

Analytické:
Analytické soubory cookie nám pomáhají vylepšovat naše webové stránky shromažďováním informací a podáváním zpráv o jeho používání.

Marketingové:
Marketingové soubory cookie se používají ke sledování návštěvníků napříč webovými stránkami, které majitelům stránek umožňují zobrazovat relevantní a poutavé reklamy.