Realizace projektu: 1. 1. 2019 - 31. 12. 2021
Číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008248
Realizátor projektu: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno, příspěvková organizace
Partner projektu: NaZemi, z.s.
Cestou vývojového kontinua – podpora učitelů v osvojování formativního hodnocení byl spolufinancován Evropskou unií.
Cílová skupina:
Pedagogové základních škol. Zapojeno bude 20 pedagogů z osmi základních škol Jihomoravského a Olomouckého kraje.
Cíl projektu:
Podpořit pedagogy v zavádění formativního hodnocení a využít přitom sadu kritérií vývojového kontinua (www.odpovednejednani.cz) rozvíjejícího kompetenci k odpovědnému chování vůči přírodě a lidem (součást klíčových kompetencí RVP). Dílčím cílem je pak zpřesnění kontinua na pozici pojmenovaných výstupů a příkladů dobré praxe (tzv. ukazatelů).
Informativní článek o výstupech projektu s ukázkou práce s cíli naleznete také na RVP.cz. Pokud není uvedeno jinak, jsou veškeré použité materiály, obrázky, grafy, fotografie, nahrávky, atd. ve výstupech autorským dílem týmu tvůrců výstupů projektu, popř. pocházejí z volných databází, které není potřeba citovat. Veškeré fotografie a nahrávky ve výstupech jsou použity v souladu s GDPR. Výstupy projektu spadají pod licenci CC BY-SA 4.0, další použití musí odpovídat požadavkům GDPR (zejména co se týče videoukázek), při případném dalším použití je třeba podmínky GDPR dodržet. Výstupy obsahují:
Databanka námětů pro zavádění formativního hodnocení do praxeDatabanka námětů pro zavádění formativního hodnocení do praxe vznikla na základě strukturovaných rozhovorů v délce cca 60 minut se zástupci a zástupkyněmi čtyř škol zapojených do projektu. Školy zapojené do rozhovorů jsou v různé fázi zavádění formativního hodnocení do procesu výuky. Některé z nich se zaváděním formativního hodnocení ve výuce na počátku projektu začínaly, jiné byly ve velmi pokročilé fázi práce s hodnocením podporujícím učení. Stejně tak vzorek zapojených škol reprezentuje různé typy škol stran velikosti i geografické lokace. Dále je součástí text o zavádění modelu formativní školy a na základě focus group jsou definovány překážky zavádění formativního hodnocení a podmínky, které musí nastat pro zavedení do školní praxe.
VŠE KE STAŽENÍ |
||||||||||||||||
databanka konkrétních příkladů dobré praxe v zavádění formativního hodnoceníVýstup obsahuje databanku konkrétních příkladů dobré praxe v zavádění formativního hodnocení v digitální podobě. V rámci projektu byl vytvořen dokument - nástroj "příprava na výuku", který napomáhal učitelům v cílování, tematickému zaměření hodiny, plánování hodnocení dle kriterií, diferenciaci výuky, návaznosti na RVP, včetně reflektování použitých metod ad. V jednotlivých souborech tak naleznete ukázky příkladů dobré praxe učitelů, kteří aktivně nástroj "příprava na výuku" využívali. Dále jsou k vidění ukázky sebehodnocení žáků a ukázky popisné zpětné vazby od učitele k žákovi.
VŠE KE STAŽENÍ |
||||||||||||||||
Databanka videonahrávek z hodin s využitím formativního hodnoceníVideonahrávky, které dokumentují výukovou hodinu, postup nebo situaci spojenou s formativním hodnocením a jsou doplněny komentářem a identifikovaným formativním prvkem. Playlist kromě videí z výuky obsahuje také záznam z konference a záznam z webináře. Záznamové listy k videím jsou dostupné zde.
VŠECHNA VIDEA NALEZNETE V PLAYLISTU NA YOUTUBE |
||||||||||||||||
Návrh struktury a obsahu programů DVPP zaměřených na zavádění formativníHO hodnoceníNávrh struktury a obsahu DVPP zaměřené na zavádění formativní hodnocení na základní škole (pro 1. i 2. stupeň). Navržené DVPP je rozděleno do dvou úrovní. První je základní verze v rozsahu 16 hodin, rozšířená verze programu je v délce 48 hodin. Kurz je zaměřený na porozumění principům formativního hodnocení, zejména tří základních pilířů (stanovení cílů, práce s kritérii, popisná zpětná vazba) a následné osvojení základů dovednosti formativně žáky hodnotit. Proto je zde věnován dostatečný prostor pro praxi, sdílení zkušeností účastníků, zvědomování si vlastního posunu, a to nejen v porozumění a v získaných dovednostech, ale i v celkovém přístupu v učení žáků. V kurzu dochází k propojování formativního hodnocení a s cíli z Vývojového kontinua odpovědného jednání k přírodě a lidem.
|
||||||||||||||||
Další materiály v digitální podoběTato otevřená databanka materiálů v digitální podobě obsahuje zejména ukázky hodnocení žáků s využitím popisného jazyka, zaměřuje se na hodnocení v rámci různých časových úseků (bezprostřední, týdenní, měsíční, čtvrtletní, pololetní, závěrečné, distanční), obsahuje záznam ze závěrečné konference projektu, záznam webináře, podcast hodnocení na dálku, odborný příspěvek do diskuze.
|
||||||||||||||||
Vývojové kontinuum odpovědného jednání k přírodě a lidem doplněné o ukázky výukových lekcí ke vzdělávacím cílům kontinua
Materiál odkazuje na sadu vzdělávacích cílů, tzv. Vývojové kontinuum, směřující k rozvoji kompetence k odpovědnému jednání k přírodě a lidem. Kontinuum bylo v rámci projektu upraveno pro potřeby pedagogů 1. a 2. st. ZŠ a doplněno 28 výukovými lekcemi, které rozvíjejí 6 jeho oblastí: Vnímavost, Vztah k místu, Systémy a děje, Badatelské dovednosti, Řešení problémů a Připravenost jednat. U některých lekcí je zařazena také ukázka výstupu.
Zpřesněné a ověřené Vývojové kontinuum odpovědního jednání k přírodě a lidem naleznete na webu www.odpovednejednani.cz.
|
O projektu
Cílem projektu Cestou vývojového kontinua – podpora učitelů v osvojování formativního hodnocení bylo podpořit 20 pedagogů z Jihomoravského a Olomouckého kraje v zavádění formativního hodnocení do běžné praxe škol a využít přitom sadu kritérií vývojového kontinua rozvíjejícího kompetenci k odpovědnému chování vůči přírodě a lidem, která vznikla v rámci projektu CIVIS (MIKULICOVÁ, Hana a kol., 2019. Vývojové kontinuum odpovědného jednání k přírodě a lidem [online]. Brno [cit. 2021-10-25]. Dostupné z: http://www.odpovednejednani.cz/vyvojove-kontinuum). Učitelé se společně setkávali ve dvou formativních skupinách 6x ročně, kde si vyměnili zkušenosti a účastnili se vzájemně náslechových hodin.
Na podzim roku 2021, kdy se projekt chýlil ke svému konci, jsme uspořádali závěrečnou konferenci UČÍM PRO ZMĚNU, na které vystoupili především učitelé se svými zkušenostmi, které načerpali v průběhu tří let. Jejich příspěvky teoreticky rámovala doc. Jana Kratochvílová z pedagogické fakulty MU, která v průběhu celého projektu poskytovala garanci v oblasti formativního hodnocení. Na konferenci vystoupili také další aktéři vzdělávací politiky v rámci diskuzního panelu, kteří podporují zavádění formativního hodnocení do škol. Celou konferenci lze zhlédnout na Youtube kanále Lipky.
Z projektu vzniklo velké množství výstupů, ať už se jedná o videoukázky z reálné výuky učitelů nebo ukázky příprav na výuku, (sebe)hodnocení žáků, inspirace do výuky, ověřené Vývojové kontinuum odpovědného jednání k přírodě a lidem apod. Výstupy naleznete v databázi OP VVV nebo na webovém portále RVP.cz. Nositelem projektu je Lipka a partnerem projektu je brněnská organizace NaZemi.
Manažerka projektu: Jana Frödová, jana.frodova(at)lipka.cz, 602 644 535
© LIPKA 2023